1515

Twitter missar målen igen – aktien faller

Wall Streets slagpåse Twitter levererar ännu en kvartalsrapport och en prognos under marknadens förväntningar. Aktien faller i efterhandeln. 

Twitters vd och medgrundare Jack Dorsey
Twitters vd och medgrundare Jack DorseyFoto:Richard Drew / TT

Twitter redovisar en omsättning på 602 miljoner dollar, en ökning med 20 procent jämfört med i fjol, samt en nettoförlust på 107,2 miljoner dollar, för det andra kvartalet 2016. 

Siffrorna är i linje med bolagets egna prognoser, men omsättningen ligger under aktiemarknadens förväntningar, enligt Wall Street Journal.

För det tredje kvartalet spår Twitter att försäljningen kommer att uppgå till mellan 590 och 610 miljoner dollar, vilket kan jämföras med förväntade 681 miljoner dollar.

Även resultatprognosen ligger under förväntningarna –  Twitter räknar med ett resultat på ebitda-nivå (alltså före skatter, räntor och avskrivningar) på mellan 135 och 150 miljoner dollar under det tredje kvartalet. 

Antalet aktiva användare – ett viktigt nyckeltal för Twitter som länge kämpat med att visa tillväxt just där – är 313 miljoner, en ökning med blott 3 procent jämfört med i fjol. Ändå är siffran något högre än förväntat. 

82 procent av användarna kommer åt Twitter via mobilen, enligt företaget. 

Twitter-aktien noterades för en nedgång om 11 procent i efterhandeln på tisdagskvällen. Hittills i år har Twitter-aktien tappat 21 procent av sitt värde. 

Twitters tuffa börsresa har gett bränsle åt spekulationer om ett uppköpsbud från någon av Silicon Valleys jättar, till exempel Google eller Facebook. Nyligen köpte Microsoft ut Linkedin från börsen i en affär värd 26,2 miljarder dollar. 

Nyligen gjorde Twitter en storinvestering på en halv miljard kronor i svenskgrundade Soundcloud. Det efter en lång tids rykten om att de två bolagen fört uppköpsdiskussioner med varandra. 

Läs även: Vad händer när Twitter försvinner?

Läs även: "Twitter kan bli nyckeln till Soundclouds lönsamhet"

Di Digital / Nyhetsbyrån Direkt


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?