1515

Twitter kan köpas upp efter kursfallet

Twitter har utvecklats rejält svagt på börsen det senaste året och det börjar nu dyka upp allt fler kommentarer om att bolaget kan vara ett intressant uppköpsobjekt. På onsdagen vändes en kraftig kursnedgång till ett rally efter spekulationer om att News Corp var intresserade.

Rupert Murdoch, som kontrollerar News Corp, och Twitters vd Jack Dorsey.
Rupert Murdoch, som kontrollerar News Corp, och Twitters vd Jack Dorsey.

Uppgifterna dementerades snabbt av News Corp.

Affärstidningen Wall Street Journal, som ägs av just News Corp, menar dock att det inte är särskilt svårt att se att mikrobloggen kan ses som ett lämpligt uppköp av någon aktör.

Aktien har fallit 43 procent de senaste tre månaderna och hela 67 procent sedan toppen i april 2015. Dessutom stängde aktien igår vid 17,38 dollar, klart lägre än de 25 dollar som var priset vid börsintroduktionen 2013.

Läs även: Twitter dök efter rapporten

Trots kurskollapsen rör det sig om ett stort köp. Twitter värderas till runt 12 miljarder dollar och precis som brukligt väntas ett eventuellt bud innebära en premie på minst 20 procent.

Bland kandidater som kan tänkas lägga vantarna på Twitter pekas Googles moderbolag Alphabet ut. Teknikjätten skulle bland annat kunna expandera sina annonser till Twitter samtidigt som man använder sig av Twitters data för att lära sig mer om mobila användare.

Andra möjliga intressenter i USA kan enligt Wall Street Journal vara mediebolag som Time Warner eller 21st Century Fox. Tidningen noterar dock att Twitters ledning inte har gett några indikationer överhuvudtaget om att man är öppna för en försäljning. Tekniksajten Recode skriver samtidigt att nedgången för Twitter kan dra till sig intresse från aktivistinvesterare.

Finwire/Di Digital

Läs även: Twitter satsar på E-sport


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?