1515

Twitter i Norden vädrar morgonluft: ”2018 blir sjukt viktigt”

Jämfört med andra sociala medier har Twitter en tid brottats med svaga siffror. Men i Norden ser det ljust ut berättar Faje Gani, Nordenchef för Twitter. ”Allt går uppåt”, säger han till Di Digital, och ser framemot nästa år.

Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i Norden
Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i NordenFoto:Press

De amerikanska techjättarna har ett starkt år bakom sig. Under tredje kvartalet gjorde de så kallade FANG-bolagen, alltså Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet) en sammanlagd vinst på nästan 100 miljarder kronor och visade inga tecken på att bromsa in den snabba tillväxten.

Läs mer: Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla? 

Men för Twitter, som en gång i tiden sågs som en stark utmanare till Facebook, har det inte gått lika bra. Globalt har bolaget brottats med svag användartillväxt jämfört med konkurrenterna och i oktober medgav även bolaget att man överskattat antalet användare för sin tjänst sedan slutet av 2014. 

I tredje kvartalet sjönk även omsättningen - från 590 miljoner dollar till 616 miljoner dollar - i bjärt kontrast mot exempelvis Facebook och Googles branta tillväxt.

Läs mer: Twitter har överskattat användarsiffrorna i flera år 

Men i Norden ser det ljust ut, enligt Faje Gani som är Nordenchef för Twitter, genom sin roll på Sellbranch som är Twitters exklusiva säljpartner här.

”Det är en positiv trend för Twitter i Norden. På ett år har det hänt otroligt mycket på plattformen. Man har satsat på video och ökat teckenmängden. Utseendet och känslan har förändrats under 2017. Det har lett till att allt går uppåt”, säger han till Di Digital.

Till stöd kan han luta sig mot siffror från rapporten Svenskarna och internet 2017 som visar att Twitter-användandet ökar i Sverige igen, efter att ha minskat 2016. 

25 procent av svenskarna använder nu Twitter, jämfört med 18 procent 2016, enligt rapporten. Ökningen sker dock hos de som använder Twitter mer sällan än en gång i månaden.

Affärsmässigt lämnar 2017 inget övrigt att önska för Twitter i Norden enligt Faje Gani, även om han inte kan nämna några siffror:

”Videoannonseringen har ökat rätt ordentligt. Där matchar vi väldigt bra med övriga sociala plattformar.”

”Vi har haft en rejäl tillväxt i antalet annonsörer och i pengar. Vi har fått in väldigt många så kallade local multi-nationals, alltså nordiska bolag som även verkar utomlands.”

Hur blir 2018?
”Vi har haft en otrolig tillväxt från 2016 till 2017 och vi kikar på nya aktiviteter, även fysiska inom underhållningsbranschen. Flera stora event hålls under 2018, såsom OS, VM, Melodifestivalen och Almedalen. Det är ett sjukt viktigt år och redan nu ser det ljust ut inför det. Vi kommer att synas och höras mycket.”

Varför ska man följa event på Twitter istället för på andra platser?
"På Twitter är man med i alla konversationer. Det finns ett fysiskt Almedalen i Visby men också ett digitalt på Twitter. Vill du hänga med i konversationen så finns den på Twitter.”

Ser ni att nya grupper upptäcker Twitter?
”Det är inte åldern som är i fokus utan din mentala ålder och dina intressen. Människor som är intresserade av fakta går till Twitter, om det så gäller politik, teknik, underhållning eller sport. Man kan säga att huvudmålgruppen är 20-40-åringar eller de som vill vara 20-40 år.”

”Vi försöker få fram att Twitter inte bara är en politisk plattform, utan även starkt inom bland annat underhållning och teknik. Instagram har du av en tydlig anledning. Likadant är det med Twitter. Är du intresserad av information så får du det på Twitter.”

Har ni sett någon skillnad efter att Twitter gick från 140 till 280 tecken?
”Vi har inte fått några tydliga rapporter kring det och inte hunnit bearbeta. Vissa älskar det, andra gillar inte förändringar. Annonsörerna har reagerat positivt. Med 140 tecken fick du komprimera. Nu har du fler tecken för att kommunicera lite längre.”

Sociala medier kritiseras på flera fronter, bland annat för utvecklingen av filterbubblor och för näthat. Hur ser Twitter på det?
”Jag kan inte säga mer än att det är en känslig och viktig fråga som bearbetas ordentligt och att Twitter kommer med nya lösningar”, säger Faje Gani och tillägger att det är en fråga som hanteras av Twitter i USA.

Läs även: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?