1515

Twitter i Norden vädrar morgonluft: ”2018 blir sjukt viktigt”

Jämfört med andra sociala medier har Twitter en tid brottats med svaga siffror. Men i Norden ser det ljust ut berättar Faje Gani, Nordenchef för Twitter. ”Allt går uppåt”, säger han till Di Digital, och ser framemot nästa år.

Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i Norden
Faje Gani på Sellbranch, som företräder Twitter i NordenFoto:Press

De amerikanska techjättarna har ett starkt år bakom sig. Under tredje kvartalet gjorde de så kallade FANG-bolagen, alltså Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet) en sammanlagd vinst på nästan 100 miljarder kronor och visade inga tecken på att bromsa in den snabba tillväxten.

Läs mer: Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla? 

Men för Twitter, som en gång i tiden sågs som en stark utmanare till Facebook, har det inte gått lika bra. Globalt har bolaget brottats med svag användartillväxt jämfört med konkurrenterna och i oktober medgav även bolaget att man överskattat antalet användare för sin tjänst sedan slutet av 2014. 

I tredje kvartalet sjönk även omsättningen - från 590 miljoner dollar till 616 miljoner dollar - i bjärt kontrast mot exempelvis Facebook och Googles branta tillväxt.

Läs mer: Twitter har överskattat användarsiffrorna i flera år 

Men i Norden ser det ljust ut, enligt Faje Gani som är Nordenchef för Twitter, genom sin roll på Sellbranch som är Twitters exklusiva säljpartner här.

”Det är en positiv trend för Twitter i Norden. På ett år har det hänt otroligt mycket på plattformen. Man har satsat på video och ökat teckenmängden. Utseendet och känslan har förändrats under 2017. Det har lett till att allt går uppåt”, säger han till Di Digital.

Till stöd kan han luta sig mot siffror från rapporten Svenskarna och internet 2017 som visar att Twitter-användandet ökar i Sverige igen, efter att ha minskat 2016. 

25 procent av svenskarna använder nu Twitter, jämfört med 18 procent 2016, enligt rapporten. Ökningen sker dock hos de som använder Twitter mer sällan än en gång i månaden.

Affärsmässigt lämnar 2017 inget övrigt att önska för Twitter i Norden enligt Faje Gani, även om han inte kan nämna några siffror:

”Videoannonseringen har ökat rätt ordentligt. Där matchar vi väldigt bra med övriga sociala plattformar.”

”Vi har haft en rejäl tillväxt i antalet annonsörer och i pengar. Vi har fått in väldigt många så kallade local multi-nationals, alltså nordiska bolag som även verkar utomlands.”

Hur blir 2018?
”Vi har haft en otrolig tillväxt från 2016 till 2017 och vi kikar på nya aktiviteter, även fysiska inom underhållningsbranschen. Flera stora event hålls under 2018, såsom OS, VM, Melodifestivalen och Almedalen. Det är ett sjukt viktigt år och redan nu ser det ljust ut inför det. Vi kommer att synas och höras mycket.”

Varför ska man följa event på Twitter istället för på andra platser?
"På Twitter är man med i alla konversationer. Det finns ett fysiskt Almedalen i Visby men också ett digitalt på Twitter. Vill du hänga med i konversationen så finns den på Twitter.”

Ser ni att nya grupper upptäcker Twitter?
”Det är inte åldern som är i fokus utan din mentala ålder och dina intressen. Människor som är intresserade av fakta går till Twitter, om det så gäller politik, teknik, underhållning eller sport. Man kan säga att huvudmålgruppen är 20-40-åringar eller de som vill vara 20-40 år.”

”Vi försöker få fram att Twitter inte bara är en politisk plattform, utan även starkt inom bland annat underhållning och teknik. Instagram har du av en tydlig anledning. Likadant är det med Twitter. Är du intresserad av information så får du det på Twitter.”

Har ni sett någon skillnad efter att Twitter gick från 140 till 280 tecken?
”Vi har inte fått några tydliga rapporter kring det och inte hunnit bearbeta. Vissa älskar det, andra gillar inte förändringar. Annonsörerna har reagerat positivt. Med 140 tecken fick du komprimera. Nu har du fler tecken för att kommunicera lite längre.”

Sociala medier kritiseras på flera fronter, bland annat för utvecklingen av filterbubblor och för näthat. Hur ser Twitter på det?
”Jag kan inte säga mer än att det är en känslig och viktig fråga som bearbetas ordentligt och att Twitter kommer med nya lösningar”, säger Faje Gani och tillägger att det är en fråga som hanteras av Twitter i USA.

Läs även: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?