1515
Annons

Tunt med digitalt valfläsk inför valet

Di Digital har granskat riksdagspartierna förslag för att stärka digitaliseringen i Sverige. När vissa partier väljer att slå på stora trumman, lyser förslagen med sin frånvaro hos andra.

Statsminister Stefan Löfven (S), Centerns partiledare Annie Lööf och Moderaternas partiledare och statsministerkandidaten Ulf Kristersson.
Statsminister Stefan Löfven (S), Centerns partiledare Annie Lööf och Moderaternas partiledare och statsministerkandidaten Ulf Kristersson.Foto:TT

Digitalisering och innovation är tunga faktorer i den svenska ekonomins starka utveckling, det menar OECD i en stor utredning av Sveriges digitalisering som togs fram på uppdrag av regeringen tidigare i vår. 

Di Digital har gått igenom riksdagspartiernas valmanifest, hemsidor och motioner i riksdagen för att se vad partierna vill i digitaliseringsfrågorna inför kommande mandatperiod. Granskningen visar att intresset för digitala frågor skiftar rejält mellan partierna och av de tre partier som hittills publicerat sina valmanifest nämns digitalisering endast i ett.

Lista: Fiber, digital vård och AI – såhär vill partierna digitalisera Sverige

Kartläggningen visar vidare att bara hälften av partierna kommunicerar sina ståndpunkter kring digitalisering via sina hemsidor, en viktig informationskälla för osäkra väljare. De partier som valt att informera om sin ställning i digitaliseringsfrågor på sin sajt är Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.

Hos Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna lyser digitalisering och it med sin frånvaro. Partierna har inte kommunicerat några löften eller visioner inför kommande mandatperiod på varken hemsidan, i valmanifestet eller när Di Digital ber om valfläsket.

Läs mer: OECD:s kritik: Värna om techhubben Sverige 

Vänsterpartiet nämner digitalisering av vården som ett prioriterat ämne i en debattartikel på sin hemsida, men mer än så finns inte. Och när Di Digital kontaktar partierna hänvisar flera endast till motioner de lagt under den gångna mandatperioden där digitalisering nämns, men inget om framtiden går att utläsa.

En av de få frågor som dock enar de svenska partierna är bredbandsutbyggnaden. Såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet, Centern och Liberalerna menar att fler satsningar på bredband- och fiberutbyggnad behövs. 

Regeringen och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) har satt flera mål om detta och även satsat 4,25 miljarder kronor fram till 2020 på utbyggnaden. I valfläsket inför valet i höst lovar man ännu fler satsningar. 

En annan fråga som förenar är svenska satsningar på artificiell intelligens, AI, något som både Socialdemokraterna och Moderaterna ser som prioriterat.

Moderaterna, med partiledaren och statsministerkandidaten Ulf Kristersson i spetsen, tog ett bredare grepp i frågorna när partiet i juni presenterade sju förslag för hur Sverige ska bli ”ett digitalt föregångsland”.

Bland annat lovar de 130 miljoner kronor till att frigöra offentlig kartdata från Lantmäteriet för forskning inom AI-området och att utse en politisk samordnare som ska ha hand om digitaliseringsfrågan på regeringskansliet.

Läs mer: Här är Moderaternas plan för att digitalisera Sverige 

Den sittande regeringen har även de aviserat satsningar på AI. Enligt digitaliseringsministern ska innovationsmyndigheten Vinnova avsätta 50 miljoner kronor om året i tio år till AI-satsningar i Sverige.

Partiernas löften kring digitalisering återspeglar deras profil i övrigt. Centerpartiet slår ett slag för landsbygden i löftena om bredbandsutbyggnad och att nedmonteringen av kopparnätet på landsbygden måste upphöra. Vänsterpartiet vill att landstingen ska styra digitaliseringen av vården och varnar för risken att digitala vårdgivare ska parasitera på skattepengar. 

Liberalernas skolfokus syns i löftet om att datorkunskap ska få större utrymme i skolundervisningen. Där utmanas de dock av Allianskollegan Centerpartiet som går in i skolfrågan och vill hämta röster genom förslaget om att möjliggöra för mer fjärrundervisning.

De tre partier som presenterat sina valmanifest är Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Av dem är det endast Centern som pratar om digitalisering, då om att vården måste digitaliseras ytterligare.

Läs mer: Byggbranschen sämst på digitaliseringen 

Att frågan om digitalisering inte får plats i partiernas valmanifest talar också för att de inte kommer göra politik i ämnet om de kommer till makten. Valmanifestet talar helt enkelt om vad partiet kommer göra om de hamnar i regering. Det menar statsvetaren Elin Naurin vid Göteborgs universitet, som forskat om vallöften. 

"Det vi kan se är att svenska partier helt eller delvis genomför i snitt 80 till 90 procent av vallöftena i valmanifestet om de kommer i regeringsställning", säger hon.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?