1515

Tungviktare inom e-handeln vill stoppa Bolunds kreditförslag

Om Per Bolund (MP) och regeringen får som de vill ska krediter inte längre kunna premieras inom e-handeln. Nu får Klarna stöd i sin kritik mot lagförslaget av branschprofilerna Pär Svärdson och Jarno Vanhatapio.

Na-kd:s grundare Jarno Vanhatapio, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och Apoteas grundare Pär Svärdson.
Na-kd:s grundare Jarno Vanhatapio, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och Apoteas grundare Pär Svärdson.Foto:Di.

Finansmarknadsminister Per Bolunds (MP) vill att betaltjänsteföretag inte längre först ska få presentera kredit som betalsätt inom e-handeln, om det finns andra alternativ. Krediten får inte heller fyllas i på förhand i kassan, enligt lagförslaget. 

Betalaktörer som Klarna och Qliro har varit starkt kritiska mot förslaget. Nu får de stöd av sina kunder, det vill säga e-handelsbutikerna. 

Branschveteranerna Pär Svärdson, som grundat både Adlibris och Apotea, samt Jarno Vanhatapio, som står bakom Nelly och Na-Kd, skriver i en debattartikel på Dagens industri att det riskerar försämra konsumentskyddet. 

”Fakturan är en billig lösning för e-handlare och konsumenter. Regeringens handlingslinje gynnar mest storbankerna”, skriver de. 

Precis som Klarna tidigare gjort lyfter e-handelsprofilerna fram det faktum att en fakturabetalning skapar en trygghet för konsumenterna, då de slipper betala för en vara innan den levererats hem till dörren. 

Kommentar: De stora hoten mot Klarna finns i Sverige

Det hinner heller inte dras några pengar från kundens konto om denne beslutar sig för att returnera produkten.

”Vad som lätt glöms bort är att situationen såg annorlunda ut för bara några år sedan. Att köpa varor på nätet kändes då osäkert för konsumenter. Det fanns en rädsla för att lämna ut sina kortuppgifter, vilket fortfarande lever kvar hos framför allt de äldre.”

E-handelsveteranerna menar att det blir fel när politiken ”försöker detaljstyra” branschen. Särskilt kritiska är de mot att Klarnas avgiftsfria 14-dagarsfaktura, som däremot har räntor vid försenad återbetalning, tagits med i lagförslaget och ”görs till boven i ett drama den inte ens deltar i”.

Även SDHJ Groups vd Stefan von Stein, Bangerheads vd Marc Palmefjord och plattformleverantören Kodmyrans vd Katrin Lundgren har skrivit under debattartikeln.

”Vi e-handlare får högre kostnader och missgynnas gentemot fysisk handel, som inte omfattas av lagförslaget”, skriver de.

Läs mer: Ministern slår tillbaka efter Klarnas attack: ”Märklig inställning” 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?