1515
Annons

Tunga techprofiler går in i Budbee

Budtjänsten Budbee tar in 29 miljoner kronor i en nyemission. Bland investerarna finns ett flertal profiler som H&M:s vd Karl-Johan Persson, Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Paul Fischbein, tidigare vd för Qliro.

Budbees vd och medgrundare Fredrik Hamilton.
Budbees vd och medgrundare Fredrik Hamilton.Bild:Pressbild

Stockholmsbaserade budtjänsten Budbee (NTL) lanserade sin transporttjänst i februari 2015. Bolaget tillhandahåller en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor och bolag som behöver få ut leveranser till konsumenter. Budbee själva har alltså inga chaufförer eller fordon.

Enligt databasen Nordic Tech List har Budbee tidigare tagit in strax över 20 Mkr från en rad profiler. Bland investerarna märks H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) (Karl-Johan Persson gör investeringen via bolaget 41:an Invest, ett investeringsbolag han har tillsammans med it-entreprenören Stefan Krook), Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) och affärsängeln Daniel Pilotti (NTL).

Läs mer: Så går det för H&M-chefens budtjänst

Nu tar Budbee in 29 miljoner kronor i en nyemission. De befintliga ägarna kliver in med nytt kapital men bolaget får också nya investerare. En av dem är Paul Fischbein (NTL), tidigare vd för börsnoterade e-handelskoncernen Qliro.

”Huvudskälet till att jag investerar är att de gör e-handeln så mycket bättre. De höjer kundupplevelsen för alla som handlar på nätet. Dessutom är jag extremt imponerad av bolaget och plattformen de byggt upp”, säger Paul Fischbein.

Paul Fischbein går också in i styrelsen, samtidigt som Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti blir ordförande. 

 ”Jag är själv entreprenör och har byggt upp tretti.se och flera bolag inom Qliro. Men mest av allt kommer jag in med kunskap om kunderna, efter över 10 år i e-handel hoppas jag ha mycket att tillföra”, säger han.

Den andra nya investeraren i Budbee är familjen Andrén. Robert Andrén är en av grundarna till riskkapitalbolaget Nordic Capital, ett av de tyngsta riskkapitalbolagen på den nordiska marknaden.

Di Digital rapporterade i höstas om utvecklingen för Budbee. De senaste siffrorna visade då att bolaget under 2015 omsatte 6,9 Mkr (2014 hade bolaget endast intäkter på drygt 81 000 kronor). Samtidigt förbättrades resultatet före skatt till minus 2,3 Mkr från tidigare minus 3,4 Mkr.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Budbees vd Fredrik Hamilton säger att siffrorna för 2016 ännu inte är offentliga men att det gick betydligt bättre än 2015.

”Vi har ett otroligt bra momentum just nu och ser en betydande tillväxt, som verkligen kom igång i slutet av förra året”, säger han.

”Det nya kapitalet ska gå till tuffa på ännu hårdare, rekrytering, teknikutveckling och automation, få en större geografisk täckning samt hantera större volymer”, fortsätter han.

Att bolaget ska vara lönsamt är inte aktuellt på kort sikt utan fokus ligger på att plocka marknadsandelar.

”Vi fokuserar främst på e-handelssegmentet från att tidigare främst ha levererat livsmedel. Där skapar vi att stort värde, både för kunden och e-handlaren”, säger Fredrik Hamilton.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?