1515
Annons

Tunga techprofiler går in i Budbee

Budtjänsten Budbee tar in 29 miljoner kronor i en nyemission. Bland investerarna finns ett flertal profiler som H&M:s vd Karl-Johan Persson, Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Paul Fischbein, tidigare vd för Qliro.

Budbees vd och medgrundare Fredrik Hamilton.
Budbees vd och medgrundare Fredrik Hamilton.Bild:Pressbild

Stockholmsbaserade budtjänsten Budbee (NTL) lanserade sin transporttjänst i februari 2015. Bolaget tillhandahåller en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor och bolag som behöver få ut leveranser till konsumenter. Budbee själva har alltså inga chaufförer eller fordon.

Enligt databasen Nordic Tech List har Budbee tidigare tagit in strax över 20 Mkr från en rad profiler. Bland investerarna märks H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) (Karl-Johan Persson gör investeringen via bolaget 41:an Invest, ett investeringsbolag han har tillsammans med it-entreprenören Stefan Krook), Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) och affärsängeln Daniel Pilotti (NTL).

Läs mer: Så går det för H&M-chefens budtjänst

Nu tar Budbee in 29 miljoner kronor i en nyemission. De befintliga ägarna kliver in med nytt kapital men bolaget får också nya investerare. En av dem är Paul Fischbein (NTL), tidigare vd för börsnoterade e-handelskoncernen Qliro.

”Huvudskälet till att jag investerar är att de gör e-handeln så mycket bättre. De höjer kundupplevelsen för alla som handlar på nätet. Dessutom är jag extremt imponerad av bolaget och plattformen de byggt upp”, säger Paul Fischbein.

Paul Fischbein går också in i styrelsen, samtidigt som Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti blir ordförande. 

 ”Jag är själv entreprenör och har byggt upp tretti.se och flera bolag inom Qliro. Men mest av allt kommer jag in med kunskap om kunderna, efter över 10 år i e-handel hoppas jag ha mycket att tillföra”, säger han.

Den andra nya investeraren i Budbee är familjen Andrén. Robert Andrén är en av grundarna till riskkapitalbolaget Nordic Capital, ett av de tyngsta riskkapitalbolagen på den nordiska marknaden.

Di Digital rapporterade i höstas om utvecklingen för Budbee. De senaste siffrorna visade då att bolaget under 2015 omsatte 6,9 Mkr (2014 hade bolaget endast intäkter på drygt 81 000 kronor). Samtidigt förbättrades resultatet före skatt till minus 2,3 Mkr från tidigare minus 3,4 Mkr.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Budbees vd Fredrik Hamilton säger att siffrorna för 2016 ännu inte är offentliga men att det gick betydligt bättre än 2015.

”Vi har ett otroligt bra momentum just nu och ser en betydande tillväxt, som verkligen kom igång i slutet av förra året”, säger han.

”Det nya kapitalet ska gå till tuffa på ännu hårdare, rekrytering, teknikutveckling och automation, få en större geografisk täckning samt hantera större volymer”, fortsätter han.

Att bolaget ska vara lönsamt är inte aktuellt på kort sikt utan fokus ligger på att plocka marknadsandelar.

”Vi fokuserar främst på e-handelssegmentet från att tidigare främst ha levererat livsmedel. Där skapar vi att stort värde, både för kunden och e-handlaren”, säger Fredrik Hamilton.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera