1515
Annons

Tunga spelmakare startar nya studion Neon Giant

Trenden med ärrade dataspelsveteraner som startar eget fortsätter med oförminskad kraft.

Nystartade Neon Giants grundare Jonatan Heckley, Arcade Berg och Tor Frick har tillsammans 70 års erfarenhet av dataspelsbranschen.
Nystartade Neon Giants grundare Jonatan Heckley, Arcade Berg och Tor Frick har tillsammans 70 års erfarenhet av dataspelsbranschen.Foto:@imageAuthorName

Neon Giant startades så sent som i april av några av Sveriges tyngsta spelutvecklare: Tor Frick, Arcade Berg och Jonathan Heckley. De har ett förflutet i storsäljande spel som ”Wolfenstein”, ”Gears of War” och ”Doom”.

De sitter i en ombyggd kyrka i Uppsala och filar på ett actionspel som hemlighetsfullt beskrivs utspela sig ”i en helt ny cyberpunk-värld”.

”Det är fantastiskt och känns jättebra att jobba med Goodbye Kansas. De har expertisen så att vi kan koncentrera oss på att göra spel. Vi ska expandera och anställa folk, men vi vill vara en liten och lättrörlig studio”, säger speldesignern Arcade Berg.

Läs mer: Så kan Sverige bli bäst i världen på dataspel  

Grundartrion har även knutit spelentreprenören Erik Gloersen till sig som ordförande i bolaget.

Men den kanske viktigaste pusselbiten i bolagsbygget är den påse pengar och kunskap som Goodbye Kansas Game Invest står för.

”Vi vill i nuläget inte gå ut med siffror mer än att det för vår del är en medelstor investering. Det kommer att bli ett antal miljoner kronor innan vi är färdiginvesterade i det här projektet”, säger Per-Arne Lundeberg, vd på Goodbye Kansas Game Invest.

Neon Giant är det åttonde spelstudion i bolagets portfölj. Totalt har tio investeringar och två exits gjorts. I vintras såldes exempelvis Experiment 101 till THQ Nordic.

Läs mer: Kvinnor inom spel växer så det knakar 

Per-Arne Lundberg är sällsynt nöjd över affären och kallar den en signaturinvestering.

”De har precis den passion vi letar efter. Produktionskvaliteten på den första prototypen av deras spel som vi sett håller extremt hög nivå.”

Goodbye Kansas Game Invest ska inom fyra år ha 35–40 spelstudior i portföljen.

”Vi förhandlar just nu med en större studio på västra sidan av Sverige och en helt ny studio här på östra sidan”, säger Per-Arne Lundberg.

Han är övertygad om att trenden med seniora spelutvecklare som startar eget håller i sig.

”Vi kommer att se allt mer av det här. Startup-scenen i den svenska dataspelsindustrin kommer att ha fortsatt god tillväxt.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera