1515

Tunga namn investerar i kvinnohälsa

Grace Health vill att kvinnor i utvecklingsländer ska få mer kunskap om sina kroppar. Nu går flera namnkunniga affärsänglar in med pengar i bolaget.

Grundarna av Grace Health och några av de affärsänglar och investerare som har satsat pengar i bolaget: Sophia Bendz (från vänster), Anette Nordvall, Josefin Landgård (i förgrunden), Hanna Goldmann (Almi Invest), Estelle Westling (medgrundare), Thérèse Mannheimer (medgrundare), Anna Ryott, Sofia Sellmann och Louise Samet.
Grundarna av Grace Health och några av de affärsänglar och investerare som har satsat pengar i bolaget: Sophia Bendz (från vänster), Anette Nordvall, Josefin Landgård (i förgrunden), Hanna Goldmann (Almi Invest), Estelle Westling (medgrundare), Thérèse Mannheimer (medgrundare), Anna Ryott, Sofia Sellmann och Louise Samet.

Femtech-bolaget Grace Health, med grundarna Estelle Westling, Thérèse Mannheimer och Roman Jasins i spetsen, har redan flera kända namn bland sina investerare. 

Mobilföretaget TAT:s medgrundare Hampus Jakobsson, den tidigt Spotify-anställda Sophia Bendz och Erik Byrenius som är en av medgrundarna till Onlinepizza för att nämna några. 

Nu går bland andra affärsänglarna Eva Redhe, styrelseproffs och före detta vd på Erik Penser Bank, vd-proffset Anna Ryott med en bakgrund från Unicef och Norrsken Foundation, KRY-medgrundaren Josefin Landgård och serieentreprenören Anette Nordvall tillsammans med Almi Invest in med totalt 4 miljoner kronor i bolaget.

”Vi har hittills handplockat våra investerare och särskilt letat efter starka profiler med erfarenhet av bland annat digital hälsa och mobiloperatörer, och som kan bistå med att skapa globala samarbeten. Då har det blivit många kvinnor och det är vi väldigt stolta över”, säger Estelle Westling, som är vd för Grace Health.

Hon gör intervjun under en tågresa till Stockholm där bolaget har sin bas. Men för att träffa tjänstens användare måste Estelle Westling resa mycket längre än så. 

Den första testmarknaden för produkten är i Ghana, ett land som hon känner väl till då hon bodde där ett par år och drev köp- och säljsajten Tonaton.com för Kinneviks räkning.

“Vi reser regelbundet till våra marknader för att göra kvalitativa användartester, men vi tittar också mycket på vår användardata i realtid och gör vi kvantitativa tester och förändringar regelbundet”, säger Estelle Westling.

Grace Healths grundare Estelle Westling, Thérèse Mannheimer och Roman Jasins.
Grace Healths grundare Estelle Westling, Thérèse Mannheimer och Roman Jasins.

Hon parades ihop med medgrundaren Thérèse Mannheimer, som står bakom idén för Grace Health, via gemensamma kontakter. 

Tillsammans har de sedan i oktober 2017 utvecklat en mens- och fertilitetstjänst i form av en AI-chatbot som kvinnor kan skriva till för att registrera sin cykel. Det går till exempel att fråga den om symtom vid mens eller ägglossning, och om när man kan bli gravid.

Vi vill bidra med kunskap för att de här kvinnorna ska få mer kännedom om sin kropp.

Till skillnad från populära appar som Natural Cycles och Clue, som främst används i västvärlden, är Grace Health en mer datasnål produkt utvecklad för kvinnor i utvecklingsländer. En annan sådan är Lily Health, en sms-tjänst med bas i Nairobi, Kenya, som även den har en svensk medgrundare i en av Soundclouds första anställda utvecklare Emil Sjöblom.

”1.9 miljarder kvinnor i låg- och medelinkomstländer har en egen mobiltelefon med ett stort behov av smarta tjänster inom kvinnohälsa. Konkurrens är alltid hälsosamt. Det sätter ämnet på kartan, håller oss på tårna och skapar fler bra tjänster för kvinnorna”, säger Estelle Westling.

Grace Health går att använda på flera plattformar som inte nödvändigtvis kräver en smartphone, men är i dagsläget optimerad för Whatsapp och Facebook Messenger Lite.

Läs också: Tillväxtverket satsar på kvinnliga techgrundare

”Vi vill både hjälpa och bidra med kunskap för att de här kvinnorna ska få mer kännedom om sin kropp. Vi ser att användarna delar med sig av sitt innersta och det är verkligen upp till oss att förvalta det”, säger hon.

Det är dock något som kan vara känsligt i de länderna Grace Health riktar sig mot och därför har användarna möjlighet att registrera sig under ett annat namn. Datan anonymiseras, men Estelle Westling tror ändå inte att den är det främsta problemet.

“Integritet för många av våra användare handlar snarare om att ingen ser dig gå till en läkarmottagning för att ställa de här frågorna och att din familj inte vet vad som händer,  därför är diskretion av yttersta vikt för oss”, säger hon.

I framtiden finns det även planer på att erbjuda läkarvård direkt i tjänsten.

”Vi kommer också att kapitalisera på en del samarbeten i år med företag som vill analysera data om kvinnohälsa för att nå ut globalt på olika sätt”, säger Estelle Westling.

I dag har Grace Health runt 1 000 testanvändare och de 4 miljonerna från den senaste såddinvesteringen kommer att användas till att skala upp produkten. I planen ligger också att försöka få in en större såddrunda i slutet av året.

”Vi vill skapa en tjänst som kvinnor älskar. Att den är faktamässigt korrekt och att kvinnor vill bygga en relation till den. Det är det vi tittar på de närmaste månaderna”.

------------------

Eva Redhe, investerare och rådgivare:

“Jag har investerat i Grace Health dels för att deras tjänst kan förbättra livet för många kvinnor, dels för att det kan bli en bra affär. Det är precis i det gränslandet jag vill investera. 

Många unga kvinnor vet inte varför de blöder när de får sin första mens. Mens är i många länder ett tabubelagt ämne och många kvinnor vet därför inte hur de kan leva med sin mens på ett bra sätt och har ingen att fråga. Grace Health ändrar på det genom att skapa ett säkert forum för frågor och lärande kring mens och reproduktiv hälsa."

Vd-och styrelseproffset Anna Ryott, med en bakgrund från bland annat Swedfund, Unicef och nu Summa Equity och Norrsken Foundation:

”Det finns många anledningar till att jag tycker att det är spännande och viktigt att investera i Grace Health. Deras hälsotjänst har möjlighet till att bidra positivt till FN:s globala mål, främst inom hälsa och jämställdhet, något jag verkligen brinner för. De har en produkt som gör att de snabbt kan nå ut till många kvinnor och dessutom attrahera strategiska partners. 

Slutligen känns det extra roligt att investera i en så starkt grundarduo som har alla förutsättningar att lyckas bygga ett lönsamt bolag som gör skillnad för kvinnor i världen.”


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?