1515

Tunga investerare bakom svenska Snowprint Studios

I våras lämnade Alexander Ekvall speljätten King för att starta eget. Nu har den nya spelstudion fått ett namn – Snowprint Studios – och en första kapitalinjektion från bland andra Jari Ovaskainen, som var första investerare i den finska miljardsuccén Supercell.

I våras kunde Di Digital rapportera att Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner, lämnat jobbet på King för att starta eget.

“Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, sa Alexander Ekvall då.

Sedan dess har det varit tyst om det nybildade bolaget. Men nu har spelstudion fått ett namn, Snowprint Studios, och rekryterat ett antal nya medarbetare från spelutvecklare som King, Dice och Rovio. Samtidigt ansluter Wilhelm Österberg från den tyska spelutvecklaren Wooga, Paul Bragiel från riskkapitalfonden I/O Ventures och Teemu Huhtanen, grundare av den finska spelstudion Next Games, som rådgivare i bolaget.

Snowprint Studios har dessutom tagit in en första runda pengar från bland andra Jari Ovaskainen. Han är en välkänd profil på den finska startup-scenen och var den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som år 2013 såldes till japanska Softbank för 1,5 miljarder dollar.

Alexander Ekvall avböjer att avslöja storleken på investeringsrundan, men enligt dokument från bolagsverket går Jari Ovaskainen in med drygt 4 Mkr i Snowprint Studios. Wilhelm Österberg, Paul Bragiel och Teemu Huhtanen har tillsammans satsat ytterligare drygt 2 Mkr i bolaget.  

“Vi kommer söka ytterligare finansiering under året som kommer. Det är en process som redan pågår”, säger Alexander Ekvall.

Snowprint Studios planerar att släppa sitt första spel under den andra halvan av 2016. Det handlar om ett rollspel – en spelgenre som typiskt riktar sig mot en mer insatt spelpublik – med fornnordiskt tema, utvecklat för mobilen. Snowprint Studios tror sig dock ha ett sätt att göra genren intressant för en större och bredare målgrupp.  

Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik.

“Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik”, säger Alexander Ekvall.

“Vi tror att vi har hittat en väg framåt där vi kan bryta ny mark utan att följa så mycket i andras fotspår”, fortsätter han.

Affärsmodellen är free-to-play, det vill säga att själva grundspelet är gratis men spelaren kan betala för olika extrafunktioner.

“Det går att klara hela huvudspelet utan att göra av med pengar. Man kan betala för att bli starkare och få mer hjälp på vägen, men det är inte ett krav att man gör det”, säger Alexander Ekvall.


Snowprint Studios första spel är ett rollspel i fornnordisk miljö. “Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik”, säger studions grundare Alexander Ekvall. Foto: Privat

Snowprint har idag 13 anställda och har under sommaren rekryterat från bland andra Dice, Rovio och King. Alexander Ekvall räknar med att ha ökat personalstyrkan till ett drygt 20-tal inom ett halvår.

Alexander Ekvall själv är en veteran i den unga mobilspelsvärlden: Innan tiden på King var han med och grundade spelstudiorna Fabrication Games och Pixelknights.

“Det är väldigt inspirerande att få jobba med ett mindre team igen, särskilt ett med så mycket talang och erfarenhet. Dessutom med en idé som vi tror väldigt starkt på”, säger han.

Läs även: Startup-feber i spel-Stockholm

Läs även: Här är spelutvecklarna som siktar på börsen 2016


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?