Annons

Tung teknikprofil återvänder som operativ chef för Klarna

Linda Höglund, en av Sveriges mest meriterade chefer inom tekniksektorn, lämnar riskkapitalvärlden och Luminar Ventures. Nu återvänder hon till sin tidigare arbetsgivare Klarna för att bli operationellt ansvarig över betalbolagets expansion. 

Linda Höglund blir Sebastian Siemiatkowskis högra hand på Klarna.
Linda Höglund blir Sebastian Siemiatkowskis högra hand på Klarna.Foto:Press och Di.

Teknikprofilen Linda Höglund har under se senaste åren varit partner på det svenska riskkapitalbolaget Luminar Ventures. Hon har en diger meritlista som tidigare finanschef på spelutvecklare som Dice och EA i Europa, betalbolaget Klarna och den asiatiska taxitjänsten Grab. 

Nu väljer Linda Höglund att återgå till en befattning som operativ chef på Klarna, kan Di berätta, där hon tidigare arbetade mellan 2011 och 2014.

”Vi är glada att välkomna Linda tillbaka till Klarna. Lindas fokus kommer vara att vidareutveckla operationella och interna modeller när vi skalar globalt. Hennes erfarenhet från företag med hög tillväxt kommer att vara till stor nytta för oss”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna.

Linda Höglund kommer att tillträda sin nya tjänst på Klarna i mars 2021. Tidigare har Knut Frängsmyr haft rollen som operativt ansvarig på företaget, men han blir nu renodlad vice vd bakom grundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Tung techprofil blir riskkapitalpartner 

Hon kommer dock fortsatt vara engagerad hos Luminar Ventures som medlem av investeringskommitén. Deras tre återstående partners blir nu Jacob Key, Magnus Bergman och Daniel Karsberg.

”Det har varit en fantastisk tid på Luminar, från att vi satte upp fonden 2017 till i dag runt 30 mycket lovande bolag i portföljen. Jag är mycket stolt över vad vi har uppnått och alla fantastiska grundare vi får möjlighet att arbeta med varje dag”, säger Linda Höglund.

Linda Höglund berättar att hon gläds åt sin nya roll på Klarna, där hon ska fokusera på den generella tillväxten samt framtida expansion. Bolaget har under det senaste året vunnit mark i framför allt USA där de nu har över två miljoner appanvändare, men även medgett att de blickar mot en expansion till Asien.

”Min tidigare erfarenhet i flera internationella tillväxtbolag kommer vara en tillgång i detta och jag ser mycket fram emot att vara en del av nästa fas i Klarnas resa”, säger hon.

Klarna har sedan tidigare uppgett att en notering i USA kan vara aktuell under 2021. Nyligen tog riskkapitalprofilen Michael Moritz, från amerikanska Sequoia som är största ägare i Klarna med cirka 20 procent av aktierna, över ordförandeklubban i styrelsen för att leda förberedelserna inför en börsintroduktion.

Läs mer: Brittisk superinvesterare tar över klubban i Klarna 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera