1515

Tung teknikprofil återvänder som operativ chef för Klarna

Linda Höglund, en av Sveriges mest meriterade chefer inom tekniksektorn, lämnar riskkapitalvärlden och Luminar Ventures. Nu återvänder hon till sin tidigare arbetsgivare Klarna för att bli operationellt ansvarig över betalbolagets expansion. 

Linda Höglund blir Sebastian Siemiatkowskis högra hand på Klarna.
Linda Höglund blir Sebastian Siemiatkowskis högra hand på Klarna.Foto:Press och Di.

Teknikprofilen Linda Höglund har under se senaste åren varit partner på det svenska riskkapitalbolaget Luminar Ventures. Hon har en diger meritlista som tidigare finanschef på spelutvecklare som Dice och EA i Europa, betalbolaget Klarna och den asiatiska taxitjänsten Grab. 

Nu väljer Linda Höglund att återgå till en befattning som operativ chef på Klarna, kan Di berätta, där hon tidigare arbetade mellan 2011 och 2014.

”Vi är glada att välkomna Linda tillbaka till Klarna. Lindas fokus kommer vara att vidareutveckla operationella och interna modeller när vi skalar globalt. Hennes erfarenhet från företag med hög tillväxt kommer att vara till stor nytta för oss”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna.

Linda Höglund kommer att tillträda sin nya tjänst på Klarna i mars 2021. Tidigare har Knut Frängsmyr haft rollen som operativt ansvarig på företaget, men han blir nu renodlad vice vd bakom grundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Tung techprofil blir riskkapitalpartner 

Hon kommer dock fortsatt vara engagerad hos Luminar Ventures som medlem av investeringskommitén. Deras tre återstående partners blir nu Jacob Key, Magnus Bergman och Daniel Karsberg.

”Det har varit en fantastisk tid på Luminar, från att vi satte upp fonden 2017 till i dag runt 30 mycket lovande bolag i portföljen. Jag är mycket stolt över vad vi har uppnått och alla fantastiska grundare vi får möjlighet att arbeta med varje dag”, säger Linda Höglund.

Linda Höglund berättar att hon gläds åt sin nya roll på Klarna, där hon ska fokusera på den generella tillväxten samt framtida expansion. Bolaget har under det senaste året vunnit mark i framför allt USA där de nu har över två miljoner appanvändare, men även medgett att de blickar mot en expansion till Asien.

”Min tidigare erfarenhet i flera internationella tillväxtbolag kommer vara en tillgång i detta och jag ser mycket fram emot att vara en del av nästa fas i Klarnas resa”, säger hon.

Klarna har sedan tidigare uppgett att en notering i USA kan vara aktuell under 2021. Nyligen tog riskkapitalprofilen Michael Moritz, från amerikanska Sequoia som är största ägare i Klarna med cirka 20 procent av aktierna, över ordförandeklubban i styrelsen för att leda förberedelserna inför en börsintroduktion.

Läs mer: Brittisk superinvesterare tar över klubban i Klarna 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?