1515

Tufft år för Tink

Den privatekonomiska appen Tink redovisar en brakförlust för 2014. Bolaget värderas ändå till 110 Mkr efter investeringar från Sven Hagströmer, Nicklas Storåkers och nu senast it-profilen Mattias Miksche.

Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer
Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer

Genombrottet för den privatekonomiska appen Tink låter vänta på sig. I alla fall när det gäller bolagets intäkter.

Årsredovisningen blir inte offentlig förrän om några dagar. Men bolagets vd Daniel Kjellén uppger för Di Digital att omsättningen uppgick till ynka 350 000 kronor under helåret 2014. Detta medan förlusten landade på knappt 12 Mkr.

”Det går enligt plan. Vi fortsätter att växa och utvecklar produkten hela tiden. Vi har över 300 000 registrerade användare i Sverige och tjänsten sprider sig utan att vi marknadsför den”, säger vd Daniel Kjellén som grundade Tink tillsammans med Fredrik Hedberg.

Tjänsten lanserades för två år sedan och toppade snabbt den svenska nedladdningslistan i appbutiken App Store. Redan för ett år sedan hade man 200 000 användare.

Appen hjälper användare att hålla koll på sina utgifter genom att samla information från bankkort, kreditkort och andra former av betalningar.

För ett år sedan tog Tink in 27 Mkr i riskkapital. Bakom investeringen stod Tinks ordförande Nicklas Storåkers, tidigare vd för nätmäklaren Avanza, finansmannen Sven Hagströmer, som är ordförande i Avanza, och danska venture capital-bolaget Sunstone.

I mars i år anslöt sig it-profilen Mattias Miksche till Tink-gänget då han blev rådgivare till Sunstone. Han tilläts då köpa tre aktier som Tink emitterade till ett värde på 122 160 kronor. Det innebär att bolaget värderas till drygt 110 Mkr.

”Vi är väldigt glada att få Mattias som rådgivare, han har fantastisk erfarenhet av att bygga digital tjänster”, säger Daniel Kjellén.

Även Mattias Miksche har en koppling till Avanza då han är ledamot i bolagets styrelse. Miksche är annars främst känd som grundaren bakom klippdocksajten Stardoll, som var tidig med att ta in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta venture capital-bolag. Miksche har även investerat i mensappen Natural Cycles, fiske-appen Fishbrain samt de numera börsnoterade e-handelssajterna Dustin och Sportamore.

Läs mer: Stardoll-grundare satsar på säkra perioder

Enligt årsredovisningen hade Tink endast 15 Mkr i kassan vid årsskiftet. Detta i ett startupbolag med 12 medarbetare.

Daniel Kjellén är dock inte bekymrad.

”Ska vi ta in mer pengar blir det troligtvis i början på nästa år. Men intäkter ökar. Förlusten kommer att vara mindre i år, även om vi fortfarande anställer folk och investerar mycket i produktutveckling”, säger han och nämner att Tink numera har en tjänst som spårar ID-kapning.

Läs mer: Satsar för att motverka identitetskapning

Annars kommer Tinks intäkter från försäljning av rapporter och undersökningar som generas från detaljerad och anonymiserad användarinformation.

”Vi kan visa hur det går för H&M, demografiskt, geografiskt eller mot en konkurrent. Vi kan se hur det går för Airbnb, jämfört med charterbranschen eller kolla om Apple Music tar användare från Spotify”, förklarar grundaren.

Han hoppas att Tink de närmaste åren ska kunna utnyttja sitt försprång på marknaden och expandera utomlands.

”Vi har suttit med i regeringens referensgrupp för EU:s nya betaltjänstdirektiv (PSD2). Vår business har varit oreglerad tidigare. Men nu sätter EU ner foten och säger att alla banker måste öppna upp sina system för tjänster som Tink. Det är en jordskredsseger för oss som gör det möjlighet att expandera”, säger Daniel Kjellén utan att vilja gå in på fler detaljer än så.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?