1515

Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion

Betalningstjänsten Trustly fördubblade sin vinst under 2015 till 60 Mkr. ”Vi har vinden i ryggen”, säger affärschefen Johan Nord.

Trustlys affärschef Johan Nord.
Trustlys affärschef Johan Nord.Foto:Trustly

Den digitala betalningstjänstens expansion i Europa gav resultat.

Trustly ökade i fjol sin omsättning med 85 procent, till 187 miljoner kronor. Den starka rörelsemarginalen på 32 procent gav en vinst på 61 Mkr, en fördubbling jämfört med 2014.

”Vi har vinden i ryggen, så att säga”, säger Trustlys affärschef Johan Nord.

Läs mer: Trustly öppnar i London

Han uppger att Trustly hoppas växa minst lika fort i år, vilket skulle innebära en omsättning på närmre 350 Mkr. Detta till följd av bolagets europeiska expansion under 2015.

”I år går vi från en marknad som var Östersjöregionen – Skandinavien, Baltikum och Polen – till hela Europa. Det är en mycket större marknad”, säger Johan Nord.

Ägarna kommer vilja ha både tillväxt och lönsamhet.

Medan Klarna under våren hårdlanserade sina betalningstjänster i USA har Trustly tittat på Europa. Bolaget erbjuder i dag bankbetalningar i samtliga EU-länder samt Norge. Trustly tar en avgift av varje handlare som vill ge kunderna möjlighet att betala på nätet direkt från sitt bankkonto.

Metoden har sina fördelar i Europa, där många litar mer på debiteringar via bank än betalningstjänster kopplade till kort, säger Johan Nord. Till den senare gruppen hör till exempel amerikanska Paypal.

Läs mer: Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet

”Ingen betalningsmetod är universell, men bankbetalningar har hög preferens i många delar av Europa. Vill man vara relevant som handlare i Europa bör man därför ha en bankbetalningsleverantör. Bland dem anser vi att vi har den tekniskt bästa och geografiskt bredaste tjänsten”, säger han.

Trustly tog i fjol in drygt 200 miljoner kronor i riskkapital från riskkapitalfirman Bridgepoint. Sedan tidigare var Alfvén och Didriksson institutionella ägare i bolaget.

Finansuppstickarens ägare kommer att kräva såväl snabb expansion som lönsamhet under kommande år, uppger Johan Nord.

”Nu har vi en position där vi är både lönsamma och kraftigt växande. Ägarna kommer att vilja ha både och från oss framöver.”

Det var just teknikbolag inom finansbranschen som lockade störst andel riskkapitalinvesteringar under första halvåret 2016, enligt en färsk sammanställning av Industrifonden.


Läs mer:

Foto:

Lista: Tio heta bubblare inom fintech


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?