1515
Annons

Trustbuddys vd: "En planerad bluff ligger bakom"

Det var inget misstag som låg bakom att 44 miljoner av kundernas pengar försvann från Trustbuddy och att bolaget nu tvingats ansöka om konkurs. Det säger bolagets vd Philip Mikal.

Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.
Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.

Trustbuddy har i dag ansökt om konkurs. Bolagets vd sedan en dryg månad tillbaka, Philip Mikal, konstaterar att det var det enda möjliga alternativet. 

"Vi gör det för att försäkra oss om att det blir en ordnad och rättvis process. Oegentligheterna som begåtts är så komplexa att det är svårt att skilja från resten av verksamheten. Eftersom bolaget inte har några pengar är det enda sättet att få till en strukturerad process att sätta bolaget i konkurs", säger han. 

Läs mer: Lånesajten Trustbuddy i konkurs

Det var i samband med att Philip Mikal och den nya ledningen tillträdde som de började gräva i Trustbuddys siffror och it-system och märkte att det saknades 44 miljoner kronor av kundernas pengar. 

"Utredningen har forsatt och fortsätter. Vi har upptäckt att det är mer komplext än vi först anade. Det är inte så att en person har tagit pengarna och stuckit, det är mycket mer ihopflätat", säger Philip Mikal.

Kan det tyda på att det i själva verket är någon typ av misstag som ligger bakom att kundernas pengar försvunnit?

"Det är definitivt inget misstag. Det är så här man har byggt upp och drivit verksamheten. Det här pekar snarare mot att man har gjort det extra svårt att upptäcka vad man sysslat med".

Hur då?

"Det har krävt mycket jobb vid upprepade tillfällen för att upptäcka det här. Det har varit gömt i företaget vilket antagligen innebär att de flesta anställda inte har kunnat ha insyn i vad som skett".

Läs mer: Ekobrottsmyndigheten utreder Trustbuddy

Trustbuddys ledning och styrelse kommer nu att arbeta tillsammans med konkursförvaltaren för att få till en rättvis process.

"Vårt mål är att stötta konkursförvaltaren så gott vi kan. Vi står till hans fulla förfogande", säger Philip Mikal.

Ser du någon chans att Trustbuddys kan fortsätta sin verksamhet genom ett uppköp eller liknande?

"Det är möjligt. Konkursförvaltaren kommer att utreda alla alternativ och om det kommer in seriösa bud så kommer de naturligtvis att övervägas. Så det kan vara så att det finns någon typ av framtid för bolaget, men det kan också vara så att det inte gör det".

Lyssna på Digitalpodden om miljonbluffen i Trustbuddy

http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera