1515

Trustbuddys användare lånade ut 280 miljoner – bara 15 procent har återfåtts

Trustbuddys konkurs närmar sig slutet. Den största delen av pengarna som lånats ut saknas fortfarande. ”Vi har fått tillbaka en del pengar, men det går inte jättesnabbt”, säger Glenn Sundhagen, före detta anställd på Trustbuddy. 

Till höger: Lars-Henrik Andersson, Trustbuddys konkursförvaltare.
Till höger: Lars-Henrik Andersson, Trustbuddys konkursförvaltare.Foto:Trustbuddy/Lindahl

Det har snart gått två år sedan lånesajten Trustbuddy ansökte om konkurs. Konkursen pågår fortfarande men enligt konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson, advokat på Lindahl, börjar den nu närma sig slutet. 

"Vi håller på att dela ut de innestående medlen i omgångar. Det som återstår är att vi ska bestämma om det finns anledning att föra talan mot någon tidigare ställföreträdare eller liknande", säger Lars-Henrik Andersson och poängterar att det inte pågår några rättsliga processer i nuläget. 

Trustbuddys affärsmodell gick ut på att privatpersoner lånade ut pengar till varandra via plattformen. Då bolaget gick under hade drygt 3 000 personer hunnit låna ut omkring 280 miljoner kronor.

Endast cirka 40 miljoner kronor har gått tillbaka till långivarna, kan Di Digital rapportera.

Konkursen är uppdelad i två olika delar: själva konkursboet och långivarnas pengar som omfattas av separationsrätten, med andra ord kan de inte användas för att betala Trustbuddys övriga skulder. 

Läs mer: Betalo rekryterar Trustbuddys ledning 

När tror du konkursen kan vara avslutad?

"Förutsatt att det inte blir några processer av de här utredningarna så hoppas vi att det i bästa fall är klart innan årsskiftet", säger Lars-Henrik Andersson. 

När det kommer till de personer som vid konkursen hade pengar utlånade via Trustbuddy bildades en styrningsgrupp i Norge. Denna styrningsgrupp samlade sedan in fullmakter från en majoritet av långivarna och avtalade med inkassobolaget Alektum att driva in de utestående fordringarna. 

Enligt Anders Svensson, inkassochef på Alektum, löper indrivningsprocessen på bra. 

"Det går bättre än förväntat. De som har lånat pengar har ändå gjort det på rätt premisser och det har inte varit något fel på kreditbedömningen vilket gör att det indrivningsmässigt inte är något bekymmer. Jag tycker låntagarna gör rätt för sig efter den förmåga de har", säger han. 

Läs mer: Konkursförvaltaren: Trustbuddys lånehärva pågick i fem år

Så de flesta låntagare har möjlighet att betala tillbaka?

"I den takt de klarar av. Det är till och med nästan lite mindre bråk än normalt vilket förvånar mig då jag trodde det skulle vara tvärtom. Man kan tro att många skulle passa på att utnyttja situationen men det tycker jag faktiskt inte", säger Anders Svensson. 

"Jag tror faktiskt att över tid så kommer de flesta långivarna få tillbaka tillbaka majoriteten av sina pengar. Men det kommer ta tid och långivarna får ha lite is i magen", fortsätter han. 

Anders Svensson vill dock inte ge någon exakt siffra på hur stor andel han tror att långivarna kommer få tillbaka. 

"Alla kommer självklart aldrig kunna betala, men så är det med alla kreditgivning. Men jag tror som sagt att vi kommer få in lejonparten av det som långivarna har lånat ut över tid", säger han. 

Den norska styrgruppen leds av Glenn Sundhagen, som tidigare haft tre olika chefspositioner på Trustbuddy, och enligt honom har man samlat in drygt 2 700 fullmakter vilket motsvarar omkring 95 procent av det utlånade kapitalet. 

Läs mer: Lånesajten Trustbuddy går i konkurs

"Vi gör en tredje utbetalning till långivarna i dagarna och inklusive den börjar det närma sig 40 miljoner som vi betalat ut till långgivarna", säger Glenn Sundhagen. 

Därmed har ungefär 15 procent av långivarnas omkring 280 Mkr samlats in från låntagarna och betalats tillbaka. Enligt Glenn Sundhagen har Alektum drivit in omkring 30 Mkr och medan de 40 miljoner man betalat tillbaka består av en kombination av pengar från konkursboet och Alektum. 

Hur ser prognosen ut? 

”Det kommer ta lång tid. Vi har fått tillbaka en del pengar, men det går inte jättesnabbt", säger Glenn Sundhagen. 

Den norska styrgruppen har även erbjudit personer som lånat ut mindre än 5 000 kronor att köpa ut deras fordran för 10 procent av det utlånade beloppet. 

"Det är helt enkelt för att det är en kostnad att betala ut pengarna. Vi har sagt att vi inte kan betala ut belopp som är mindre än 5 000 kronor för då är det för stora kostnader i förhållande till beloppets storlek", säger Glenn Sundhagen. 

I samband med att Trustbuddy ansökte om konkurs i oktober 2015 polisanmälde bolaget även tre personer i den tidigare ledningen. Den förundersökningen lades ner i maj 2017.

"Vad som framkommit under förundersökningen ger inte stöd för att någon eller några personer uppsåtligen eller av grov oaktsamhet offentliggjort eller annars bland allmänheten och bolagets intressenter spridit vilseledande uppgifter eller annars agerat på ett sätt som kan innebära att ett brott som hör under allmänt åtal begåtts", kommenterar Ted Murelius, förundersökningsledare på Ekobrottsmyndigheten, beslutet i ett mail. 

"Inom ramen för förundersökningen har flertalet utredningsåtgärder vidtagits, bland annat förhör och analys av IT-material. Ingen person har delgetts misstanke om brott", fortsätter han. 

Detta har hänt i Trustbuddy-konkursen:

– I september 2015 startade Trustbuddys nytillträdda ledning en utredning där man kom fram till att det fanns en brist på 44 Mkr på kontona med långivarnas medel. Man identifierade dessutom osäkerhet kring en större andel av låntagarnas betalningsförmåga. 

– Den 7 oktober 2015 redovisade bolagets ledning ett antal missförhållanden för FI och First North. Aktien handelsstoppades. 

– Den 12 oktober 2015 meddelar FI att bolaget ska upphöra med sin kreditförmedlingsverksamhet. 

– Den 19 oktober ansöker Trustbuddys styrelse om konkurs och lämnar in en polisanmälan mot tre personer i bolagets tidigare ledning.

– Maj 2017: Förundersökningen läggs ned.  


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?