1515

Trustbuddys användare lånade ut 280 miljoner – bara 15 procent har återfåtts

Trustbuddys konkurs närmar sig slutet. Den största delen av pengarna som lånats ut saknas fortfarande. ”Vi har fått tillbaka en del pengar, men det går inte jättesnabbt”, säger Glenn Sundhagen, före detta anställd på Trustbuddy. 

Till höger: Lars-Henrik Andersson, Trustbuddys konkursförvaltare.
Till höger: Lars-Henrik Andersson, Trustbuddys konkursförvaltare.Foto:Trustbuddy/Lindahl

Det har snart gått två år sedan lånesajten Trustbuddy ansökte om konkurs. Konkursen pågår fortfarande men enligt konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson, advokat på Lindahl, börjar den nu närma sig slutet. 

"Vi håller på att dela ut de innestående medlen i omgångar. Det som återstår är att vi ska bestämma om det finns anledning att föra talan mot någon tidigare ställföreträdare eller liknande", säger Lars-Henrik Andersson och poängterar att det inte pågår några rättsliga processer i nuläget. 

Trustbuddys affärsmodell gick ut på att privatpersoner lånade ut pengar till varandra via plattformen. Då bolaget gick under hade drygt 3 000 personer hunnit låna ut omkring 280 miljoner kronor.

Endast cirka 40 miljoner kronor har gått tillbaka till långivarna, kan Di Digital rapportera.

Konkursen är uppdelad i två olika delar: själva konkursboet och långivarnas pengar som omfattas av separationsrätten, med andra ord kan de inte användas för att betala Trustbuddys övriga skulder. 

Läs mer: Betalo rekryterar Trustbuddys ledning 

När tror du konkursen kan vara avslutad?

"Förutsatt att det inte blir några processer av de här utredningarna så hoppas vi att det i bästa fall är klart innan årsskiftet", säger Lars-Henrik Andersson. 

När det kommer till de personer som vid konkursen hade pengar utlånade via Trustbuddy bildades en styrningsgrupp i Norge. Denna styrningsgrupp samlade sedan in fullmakter från en majoritet av långivarna och avtalade med inkassobolaget Alektum att driva in de utestående fordringarna. 

Enligt Anders Svensson, inkassochef på Alektum, löper indrivningsprocessen på bra. 

"Det går bättre än förväntat. De som har lånat pengar har ändå gjort det på rätt premisser och det har inte varit något fel på kreditbedömningen vilket gör att det indrivningsmässigt inte är något bekymmer. Jag tycker låntagarna gör rätt för sig efter den förmåga de har", säger han. 

Läs mer: Konkursförvaltaren: Trustbuddys lånehärva pågick i fem år

Så de flesta låntagare har möjlighet att betala tillbaka?

"I den takt de klarar av. Det är till och med nästan lite mindre bråk än normalt vilket förvånar mig då jag trodde det skulle vara tvärtom. Man kan tro att många skulle passa på att utnyttja situationen men det tycker jag faktiskt inte", säger Anders Svensson. 

"Jag tror faktiskt att över tid så kommer de flesta långivarna få tillbaka tillbaka majoriteten av sina pengar. Men det kommer ta tid och långivarna får ha lite is i magen", fortsätter han. 

Anders Svensson vill dock inte ge någon exakt siffra på hur stor andel han tror att långivarna kommer få tillbaka. 

"Alla kommer självklart aldrig kunna betala, men så är det med alla kreditgivning. Men jag tror som sagt att vi kommer få in lejonparten av det som långivarna har lånat ut över tid", säger han. 

Den norska styrgruppen leds av Glenn Sundhagen, som tidigare haft tre olika chefspositioner på Trustbuddy, och enligt honom har man samlat in drygt 2 700 fullmakter vilket motsvarar omkring 95 procent av det utlånade kapitalet. 

Läs mer: Lånesajten Trustbuddy går i konkurs

"Vi gör en tredje utbetalning till långivarna i dagarna och inklusive den börjar det närma sig 40 miljoner som vi betalat ut till långgivarna", säger Glenn Sundhagen. 

Därmed har ungefär 15 procent av långivarnas omkring 280 Mkr samlats in från låntagarna och betalats tillbaka. Enligt Glenn Sundhagen har Alektum drivit in omkring 30 Mkr och medan de 40 miljoner man betalat tillbaka består av en kombination av pengar från konkursboet och Alektum. 

Hur ser prognosen ut? 

”Det kommer ta lång tid. Vi har fått tillbaka en del pengar, men det går inte jättesnabbt", säger Glenn Sundhagen. 

Den norska styrgruppen har även erbjudit personer som lånat ut mindre än 5 000 kronor att köpa ut deras fordran för 10 procent av det utlånade beloppet. 

"Det är helt enkelt för att det är en kostnad att betala ut pengarna. Vi har sagt att vi inte kan betala ut belopp som är mindre än 5 000 kronor för då är det för stora kostnader i förhållande till beloppets storlek", säger Glenn Sundhagen. 

I samband med att Trustbuddy ansökte om konkurs i oktober 2015 polisanmälde bolaget även tre personer i den tidigare ledningen. Den förundersökningen lades ner i maj 2017.

"Vad som framkommit under förundersökningen ger inte stöd för att någon eller några personer uppsåtligen eller av grov oaktsamhet offentliggjort eller annars bland allmänheten och bolagets intressenter spridit vilseledande uppgifter eller annars agerat på ett sätt som kan innebära att ett brott som hör under allmänt åtal begåtts", kommenterar Ted Murelius, förundersökningsledare på Ekobrottsmyndigheten, beslutet i ett mail. 

"Inom ramen för förundersökningen har flertalet utredningsåtgärder vidtagits, bland annat förhör och analys av IT-material. Ingen person har delgetts misstanke om brott", fortsätter han. 

Detta har hänt i Trustbuddy-konkursen:

– I september 2015 startade Trustbuddys nytillträdda ledning en utredning där man kom fram till att det fanns en brist på 44 Mkr på kontona med långivarnas medel. Man identifierade dessutom osäkerhet kring en större andel av låntagarnas betalningsförmåga. 

– Den 7 oktober 2015 redovisade bolagets ledning ett antal missförhållanden för FI och First North. Aktien handelsstoppades. 

– Den 12 oktober 2015 meddelar FI att bolaget ska upphöra med sin kreditförmedlingsverksamhet. 

– Den 19 oktober ansöker Trustbuddys styrelse om konkurs och lämnar in en polisanmälan mot tre personer i bolagets tidigare ledning.

– Maj 2017: Förundersökningen läggs ned.  


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?