1515

Truecallers jätteförlust: 182 miljoner

Telefonboksappen Truecaller redovisar en förlust på 182,5 miljoner kronor för helåret 2015. Siffran är mer än dubbelt så hög som i fjol. “Vi investerade kraftigt under året”, säger grundaren Alan Mamedi till Di Digital.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.

Telefonboksappen Truecaller (NTL) har på kort tid blivit ett av Sveriges mest omskrivna startupbolag. Företaget har på kort tid lyckats samla ihop över 250 miljoner användare världen över, med särskilt starka fästen såväl i Sverige och skandinavien som i Indien. 

Bolaget har tagit in nära 600 Mkr i riskkapital från namnkunniga investerare som Sequoia och Atomico, enligt data från nordictechlist.com

Men intäkterna har hela tiden lyst med sin frånvaro. År 2014 redovisade bolaget en omsättning på blott 6,7 Mkr och gjorde samtidigt en förlust på 84 Mkr

Nu läggs ännu ett år med enorma förluster till handlingarna.

För helåret 2015 redovisar Truecaller en förlust på hisnande 182,5 Mkr, enligt årsredovisningen. Siffran är alltså mer än dubbelt så hög som året innan.

Samtidigt sjunker den redan blygsamma omsättningen till 2,8 Mkr, ned från 6,7 Mkr i fjol. 

“Vi investerade kraftigt under året i att bygga en skalbar och långsiktig affärsmodell, rekrytering och tillväxt i nya marknader”, säger Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi. 

Han förklarar den sjunkande omsättningen med att bolaget befunnit sig i en övergångsperiod, där den gamla intäktsmodellen baserad på premiumabonnemang ersatts av en ny, reklamfinansierad modell.

I Truecaller kassa fanns vid slutet av året 136,4 Mkr, ned från drygt 313 Mkr i fjol.  

Givet att Truecaller fortsätter att bränna pengar i samma takt som idag, kommer bolaget alltså ha tomt i kassan innan 2016 är över. 

Trots det säger Alan Mamedi att det inte finns några planer på att ta in ytterligare finansiering. 

“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, säger han.

Foto:

Truecaller har tagit in nära 600 Mkr i finansiering från bland andra Sequoia och Atomico. Data och grafik från nordictechlist.com.

Vid årets slut sysselsatte Truecaller 93 personer i Sverige, enligt årsredovisningen. 64,9 Mkr gick åt till personalkostnader, en siffra som mer än fördubblats jämfört med 2014. 

Under året är planen att få Truecaller att röra sig mot svarta siffror. Tidigare i våras kunde Di Digital berätta att Truecaller lanserar en ny affärsmodell, som bygger på reklam anpassad för den som ringer med appen. 

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, sa Alan Mamedi i en tidigare intervju med Di Digital.

Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. 

Den nya reklamplattformen har nu gradvis lanserats på vissa marknader, säger Alan Mamedi. Han vill dock inte avslöja några faktiska siffror. 

“Det lilla jag kan säga är att vi har börjat lansera med några större partner. Det tar tid, det kan ju ta flera år såklart, men de initiala siffrorna är väldigt positiva”, säger Alan Mamedi.  

Kommer Truecaller att vara ett lönsamt bolag vid slutet av 2016?

"Det kan jag inte kommentera. Men rent ekonomiskt är vi väldigt hälsosamma", säger han. 

Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?