1515

Truecallers första investerare kliver av: ”Tiden är mogen”

En av Truecallers första investerare kliver av för att lämna plats för nytt blod i bolagets vidare tillväxtresa.

Stefan Lennhammer, en av Truecallers första investerare.
Stefan Lennhammer, en av Truecallers första investerare.Foto:Petter Berg

Stefan Lennhammer, en av Truecallers första investerare, lämnar rollen som styrelseordförande för kommunikationsappen efter åtta år, berättar han för Di Digital.

”Jag har varit med sedan första dagen. Bolaget har kommit till en nivå och en inriktning där min bakgrund inte är optimal för bolaget över tid, för det andra har jag engagerat mig i andra bolag som är i tidiga faser och där min kunskap kommer bättre till rätta.”

Nu tar bolagets medgrundare och strategichef, Nami Zarringhalam, över rollen som ordförande. 

Så sent som i oktober tog bolaget in nytt kapital till kassan. 50 miljoner kronor från techinvesteraren Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith ska göra det möjligt att fortsätta tillväxtresan. Samtidigt värderades bolaget till 6,8 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Läs mer: Truecaller fyller på kassan – får ny miljardvärdering 

Totalt har bolaget drygt 100 miljoner dagliga aktiva användare, de flesta i Indien. Tjänsten har varit särskilt populär för att identifiera spam-samtal och oönskade sms.

Under förra åter växte intäkterna till 108 Mkr, med en förlust på 59 Mkr. Bolaget räknar dock med att fördubbla intäkterna i år. 

”Truecaller växer enormt i Mellanöstern, Indien och Afrika. Det kommer in nya tjänster hela tiden. Vi är världsledande och det kräver en viss typ av kunskap, tid och engagemang. Jag kan inte, utifrån vad jag vill göra, prioritera det på det sättet”, säger Stefan Lennhammer.

”Jag har varit väldigt engagerad i Truecaller sedan första dagen och har lagt kopiöst med tid på bolaget i perioder. Nu vill jag ta några av mina andra bolag vidare och jag har egna intressen jag vill utveckla som stått tillbaka en del. Nu känner jag att tiden är mogen.”

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan MamediFoto:Hampus Andersson

Truecaller har närmat sig fintech-tjänster genom att bland annat lansera en betallösning för användarna i Indien. Det är också mot sådana lösningar som fokus riktats den senaste tiden. 

Enligt bolaget ska man framöver rekrytera spetskompetens inom just fintech och tillväxtmarknader till styrelsen.

”Vi tror att det finns en otrolig möjlighet för oss att bli en av de viktigaste tjänsterna för tillväxtmarknader och är övertygade om att den brygga mellan kommunikation och transaktioner som Truecaller är i dag har en enorm tillväxtpotential”, säger Nami Zarringhalam i en kommentar.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Stefan Lennhammer 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?