1515

Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith Ventures

Efter förra årets avbrutna finansieringsrunda får Truecaller in en ny storägare i form av Zenith Venture Capital, som köper aktier och optioner för 100 miljoner kronor.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Truecaller (NTL) har utvecklat en app som identifierar vem det är som ringer och underlättar hanteringen av oönskade telefonsamtal. I mars i år passerade bolaget 250 miljoner användare.

Nu går finansmannen Tommy Jacobson (NTL) och hans investeringsbolag Zenith Venture Capital in som nya ägare i bolaget. Investeringen sker i form av köp av existerande teckningsoptioner och aktier i Truecaller.

”Vi välkomnar Zenith till Truecaller-familjen och är väldigt glada att ha dem ombord. Teamet bakom Zenith har mycket värdefull erfarenhet och ett brett nätverk på vårt område”, skriver Truecallers vd Alan Mamedi i ett pressmeddelande.

När Di Digital når honom per telefon vill han dock inte kommentera huruvida de 100 miljonerna  Zenith Venture Capital går in med utgör hela rundan.

Läs mer: Därför går Jacobson in i Truecaller

I juli 2015 rapporterade sajten Techcrunch att Truecaller var på väg att ta in nära 900 miljoner kronor, en investering som skulle värdera bolaget till ungefär en miljard dollar. Silicon Valley-jättar som Google och Twitter uppgavs båda ha visat intresse för att investera i bolaget. Planerna avbröts dock tvärt under hösten, avslöjade Truecallers vd Alan Mamedi i en intervju med Di Digital i somras

Läs mer: Tommy Jacobson investerar i databolaget Leeroy

“Vi valde att fortsätta vidare utan det. Vi har heller inte haft något desperat behov av att fylla på kassan”, sade bolagets grundare Alan Mamedi då till Di Digital.

Läs mer: Truecaller backade från mer riskkapital i fjol

Truecaller har tidigare tagit in drygt 600 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List.

Enligt den senaste årsredovisningen äger Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam 12 procent var av bolaget. Den största externa ägaren är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna.

Riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caulfield & Buyers, Open Ocean och Atomico äger 12 procent respektive 9 procent och 8 procent av bolaget. Även affärsänglarna Stefan Lennhammer och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har investerat i Truecaller.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?