1515

Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Riskkapitalet kunde gjort Truecaller till nästa svenska unicorn. I stället tvingades telefonboksappen byta kurs och börja tjäna pengar. Nu talar grundarna ut om framtiden – och om sin nya betaltjänst.

Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.
Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.Bild:Hampus Andersson

Mot slutet av 2015 befann sig Truecaller (NTL) vid ett av internetsektorns klassiska vägskäl.

Telefonboksappen sysselsatte 100 personer, hade 200 miljoner användare och vilade på en bädd av 600 miljoner kronor i riskkapital. Men intäkterna var nästan obefintliga och under året hade verksamheten gått med mer än 180 Mkr i förlust.

”Det fanns en viss osäkerhet kring hur mycket pengar man egentligen kunde tjäna på våra användare”, säger Nami Zarringhalam (NTL), en av bolagets grundare, i dag.

Bara ett halvår tidigare hade Truecaller ryktats leta riskkapital till en värdering på över 1 miljard dollar. Profiler inom den svenska techsektorn gick händelserna i förväg och utnämnde appbolaget till Sveriges sjunde unicorn, efter bolag som Spotify (NTL) och Klarna (NTL).

Så blev det inte. I stället drog sig Truecaller tillbaka från riskkapitalmarknaden. De cirka 100 anställda blev 75. Sedan man för ett år sedan nådde 250 miljoner användare har bolaget inte skyltat med någon ny siffra offentligt.

Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform

När grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi (NTL) nu återigen gläntar på dörren pratar de om en ny, mer trogen kundkrets. I stället för antalet totala användare hänvisar de till användare som är aktiva varje månad. Av dem har Truecaller i dag fler än 100 miljoner.

Det var dit Truecaller vände sig i januari 2016. Då sålde bolaget sin första annons. Fjolåret gav intäkter på sammanlagt 50 Mkr, säger grundarna i intervjun med Di Digital.

”Vi har gått från att vara ett VC-backat bolag till att stå på egna ben”, säger vd:n Alan Mamedi.

Foto: Hampus Andersson

På tisdagen befinner sig Truecallers grundare i Delhi. 65 procent av bolagets användare finns i Indien. Det är dit bolaget i första hand vänder sig i samband med större lanseringar.

Denna gång slår Truecaller ihop sina två appar till en. I Truecaller 8 kan användarna ringa, skicka meddelanden och snabbt dela med sig av sin platsinformation eller humör via det bolaget kallar Truecaller Flash.

Läs mer: Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Man presenterar också ett samarbete med Google Duo, internetjättens app för videosamtal, vars teknik ska kunna integreras i den svenskutvecklade appen.

Samarbetet ger en fingervisning om vart Truecaller är på väg.

”Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform som gör det möjligt för andra att bygga tjänster kring Truecaller”‚ säger Alan Mamedi.


 Fakta: Truecaller

* Grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

* Kommunikationsappen har i dag 100 miljoner användare som är aktiva varje månad.

* Sequoia Capital, som bland annat investerade tidigt i Youtube, ägde vid slutet av 2015 25 procent av bolaget. Grundarduon ägde då 12 procent var.

* På tisdagen lanseras Truecaller 8, med stöd för nya chattfunktioner och, för indiska användare, en betaltjänst som liknar Swish.


I samband med lanseringen presenterar Truecaller även en betalningslösning ihop med den indiska storbanken ICICI, en sorts indiskt Swish där Truecaller säkerställer att användarna skickar pengar till rätt person.

Digitala pengar blev högaktuella i Indien i höstas. Då tog den indiska staten plötsligt 86 procent av landets kontanter ur cirkulation för att motverka korruption. I tumultet som har följt har Truecaller sett en möjlighet att hjälpa småföretag att ta betalt.

Truecaller är inte ensamma om att koppla på fler tjänster i sin kommunikationsapp. Den kanske tydligaste förlagan är Wechat, den kinesiska chat-appen som i dag erbjuder sina över 800 miljoner användare såväl betalningar som taxibokning och matleveranser.

Truecallers betalningar är gratis för användaren, men vid transaktioner till exempelvis frisörer eller mobiloperatörer för den som fyller på sitt kontantkort tar bolaget en andel.

”I Indien handlar det om volymer och inte intäkten per transaktion”, säger Nami Zarringhalam.

Foto: Hampus Andersson

Truecaller är inte lönsamt än. Men man räknar med att gå med vinst på månadsbasis under 2017 även om helåret kan sluta med röda siffror.

Vi behöver inte resa mer pengar

Samtidigt vill bolaget öka antalet anställda från dagens 90 till mellan 110 och 120. En femtedel av personalstyrkan kommer vid årets slut att finnas i Delhi och Bangalore. Intäkterna ska i år öka till minst 100 Mkr, säger grundarna.

Efter finansprofilen Tommy Jacobssons storköp av optioner som konverterades till aktier och Inbox Capitals investering, är riskkapital inte längre en nödvändighet.

Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Martin Wattin 

”Bolaget är i så pass bra skick finansiellt att vi inte behöver resa mer pengar. Organisationen och intäkterna kommer att växa”, säger Alan Mamedi.

Är ni ute och reser kapital?

”Nej. Vi behöver inte det.”

Ni kommer inte att ta in kapital?

”Det finns inga planer på att ta in kapital. Sedan vet man aldrig. Det kanske dyker upp en möjlighet för oss att göra en strategisk investering, uppköp av något bolag eller vad det nu kan vara. Då får man kika på det.”

Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?