1515

Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Riskkapitalet kunde gjort Truecaller till nästa svenska unicorn. I stället tvingades telefonboksappen byta kurs och börja tjäna pengar. Nu talar grundarna ut om framtiden – och om sin nya betaltjänst.

Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.
Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.Bild:Hampus Andersson

Mot slutet av 2015 befann sig Truecaller (NTL) vid ett av internetsektorns klassiska vägskäl.

Telefonboksappen sysselsatte 100 personer, hade 200 miljoner användare och vilade på en bädd av 600 miljoner kronor i riskkapital. Men intäkterna var nästan obefintliga och under året hade verksamheten gått med mer än 180 Mkr i förlust.

”Det fanns en viss osäkerhet kring hur mycket pengar man egentligen kunde tjäna på våra användare”, säger Nami Zarringhalam (NTL), en av bolagets grundare, i dag.

Bara ett halvår tidigare hade Truecaller ryktats leta riskkapital till en värdering på över 1 miljard dollar. Profiler inom den svenska techsektorn gick händelserna i förväg och utnämnde appbolaget till Sveriges sjunde unicorn, efter bolag som Spotify (NTL) och Klarna (NTL).

Så blev det inte. I stället drog sig Truecaller tillbaka från riskkapitalmarknaden. De cirka 100 anställda blev 75. Sedan man för ett år sedan nådde 250 miljoner användare har bolaget inte skyltat med någon ny siffra offentligt.

Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform

När grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi (NTL) nu återigen gläntar på dörren pratar de om en ny, mer trogen kundkrets. I stället för antalet totala användare hänvisar de till användare som är aktiva varje månad. Av dem har Truecaller i dag fler än 100 miljoner.

Det var dit Truecaller vände sig i januari 2016. Då sålde bolaget sin första annons. Fjolåret gav intäkter på sammanlagt 50 Mkr, säger grundarna i intervjun med Di Digital.

”Vi har gått från att vara ett VC-backat bolag till att stå på egna ben”, säger vd:n Alan Mamedi.

Foto: Hampus Andersson

På tisdagen befinner sig Truecallers grundare i Delhi. 65 procent av bolagets användare finns i Indien. Det är dit bolaget i första hand vänder sig i samband med större lanseringar.

Denna gång slår Truecaller ihop sina två appar till en. I Truecaller 8 kan användarna ringa, skicka meddelanden och snabbt dela med sig av sin platsinformation eller humör via det bolaget kallar Truecaller Flash.

Läs mer: Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Man presenterar också ett samarbete med Google Duo, internetjättens app för videosamtal, vars teknik ska kunna integreras i den svenskutvecklade appen.

Samarbetet ger en fingervisning om vart Truecaller är på väg.

”Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform som gör det möjligt för andra att bygga tjänster kring Truecaller”‚ säger Alan Mamedi.


 Fakta: Truecaller

* Grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

* Kommunikationsappen har i dag 100 miljoner användare som är aktiva varje månad.

* Sequoia Capital, som bland annat investerade tidigt i Youtube, ägde vid slutet av 2015 25 procent av bolaget. Grundarduon ägde då 12 procent var.

* På tisdagen lanseras Truecaller 8, med stöd för nya chattfunktioner och, för indiska användare, en betaltjänst som liknar Swish.


I samband med lanseringen presenterar Truecaller även en betalningslösning ihop med den indiska storbanken ICICI, en sorts indiskt Swish där Truecaller säkerställer att användarna skickar pengar till rätt person.

Digitala pengar blev högaktuella i Indien i höstas. Då tog den indiska staten plötsligt 86 procent av landets kontanter ur cirkulation för att motverka korruption. I tumultet som har följt har Truecaller sett en möjlighet att hjälpa småföretag att ta betalt.

Truecaller är inte ensamma om att koppla på fler tjänster i sin kommunikationsapp. Den kanske tydligaste förlagan är Wechat, den kinesiska chat-appen som i dag erbjuder sina över 800 miljoner användare såväl betalningar som taxibokning och matleveranser.

Truecallers betalningar är gratis för användaren, men vid transaktioner till exempelvis frisörer eller mobiloperatörer för den som fyller på sitt kontantkort tar bolaget en andel.

”I Indien handlar det om volymer och inte intäkten per transaktion”, säger Nami Zarringhalam.

Foto: Hampus Andersson

Truecaller är inte lönsamt än. Men man räknar med att gå med vinst på månadsbasis under 2017 även om helåret kan sluta med röda siffror.

Vi behöver inte resa mer pengar

Samtidigt vill bolaget öka antalet anställda från dagens 90 till mellan 110 och 120. En femtedel av personalstyrkan kommer vid årets slut att finnas i Delhi och Bangalore. Intäkterna ska i år öka till minst 100 Mkr, säger grundarna.

Efter finansprofilen Tommy Jacobssons storköp av optioner som konverterades till aktier och Inbox Capitals investering, är riskkapital inte längre en nödvändighet.

Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Martin Wattin 

”Bolaget är i så pass bra skick finansiellt att vi inte behöver resa mer pengar. Organisationen och intäkterna kommer att växa”, säger Alan Mamedi.

Är ni ute och reser kapital?

”Nej. Vi behöver inte det.”

Ni kommer inte att ta in kapital?

”Det finns inga planer på att ta in kapital. Sedan vet man aldrig. Det kanske dyker upp en möjlighet för oss att göra en strategisk investering, uppköp av något bolag eller vad det nu kan vara. Då får man kika på det.”

Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?