1515

Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige

Svenskgrundade kommunikations-appen Truecaller har redan 250 miljoner användare i världen och mobila betallösningar i Indien. Nu lanserar man ett samarbete med Swish i Sverige.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto:Hampus Andersson

Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Sedan dess har man tagit in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List, och vuxit i raketfart. 

Under de tidiga åren beskrevs bolaget ofta som en ”telefonbok på nätet”. Och tillväxten tog fart i Indien och andra länder som inte hade samma traditioner med telefonkataloger som man har i Sverige.

Idag är Truecaller en kommunikations-app med 250 miljoner användare i världen och en tillväxt på 300000 användare per dag. Indien står för hälften av användarbasen och Afrika är, som kontinent, den näst största marknaden. 

Det är dock i Indien som den mest avancerade versionen av Truecaller finns. Där har man sedan i fjol ett utvecklat system för betalningar mellan användare, och för betalningar i butik.

I Sverige har Truecaller drygt en halv miljon aktiva användare, varav de flesta använder tjänsten som nummerpresentatör och spamfilter för sms. Men man vill växa.

”Vi ska dubbla inom två år”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller. 

Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.
Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.Foto:Petter Berg

Som ett led i den ambitionen lanserar man nu ett samarbete med Swish, storbankernas egen betaltjänst som används av över hälften av Sveriges befolkning. Från och med i dag, torsdag, blir det därmed möjligt att skicka pengar direkt via Truecallers telefonbok. Som användare kan man även snabbt skanna ett nummer och överföra pengar med hjälp av appens ”nummerskannings-funktion”.

”Swish är den dominanta spelaren i Sverige. Det är en pålitlig tjänst med en stor användarbas och nöjda användare. Med andra ord en naturlig partner för oss”, säger Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap för Truecaller.

Truecaller betalar ingenting för att få tillgång till Swish, som fortfarande är en gratistjänst för privatpersoner. Satsningen syftar således främst till att bredda användandet för båda parter. 

”Det är kul att se att Swish adderar värde för både Truecallers och Swishs användare. Vi hoppas att app-till-app funktionaliteten möjliggör enkla betalningar i fler situationer”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Enligt Nick Larsson är samarbeten en viktig del i Truecallers tillväxtstrategi. Målet är att utveckla appen och konkurrera med kinesiska Wechat, Facebook-ägda Whatsapp, och betaltjänster från Google och Apple. Dessa jättar har kommit olika långt med att kombinera kommunikation, betalningar och andra tjänster som taxibokning i mobilen. 

”Rent produktmässigt är det mycket vi tittar på just nu. Vi har ju spamfilter för sms, samma sak kan behövas inom andra områden och vi har en bra algoritm för detta. Vår ambition är att göra kommunikationen så enkel och friktionsfri som möjligt för våra användare”, säger Nick Larsson. 

Ska ni lansera chatt?

”Vi tittar på många olika områden. Bland annat har vi lanserat flash-meddelanden som fyller hela skärmen, men försvinner efter någon minut. Man kanske vill skicka en flash med orden "på väg hem" och visa på en karta var man är, till exempel.”

Läs mer: Googles indiska Swish ska ta fajten med Truecaller 

När blir ni lönsamma?

"Vi ska kunna bli lönsamma på månadsbasis i år, bara på annonsering. Men vi ser även en enorm uppsida på vår premiumtjänst Truecaller Pro.”


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?