1515

Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna”

 

Nami Zarringhalam har byggt ett av Sveriges största techbolag och börjat investera själv. För Di Digital berättar han om sitt engagemang kring migration och om entreprenörsångesten. ”Alla kriser syns inte utåt”, säger Truecaller-grundaren.

Nami Zarringhalam är en av miljardbolaget Truecallers två grundare.
Nami Zarringhalam är en av miljardbolaget Truecallers två grundare.Foto:Hampus Andersson

I mitten på 2014 landar Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, på Sicilien. Deras globala telefonbok får hundratusentals nya användare varje dag men bolaget är på väg att gå 80 miljoner kronor back sett över tolv månader.

Som tur är finns det just då gott om dollarmiljardärer på Sicilien. Och inte vilka dollarmiljardärer som helst.

Tesla-grundaren Elon Musk, storbanken Goldman Sachs vd och mediedrottningen Arianna Huffington befann sig alla just då på The Camp, Googles årliga konferens för speciellt inbjudna gäster.

Den som bjudit Truecallers grundare var John Doerr, partner på riskkapitaljätten Kleiner Perkins Caufield Byers. Nami Zarringhalam och Alan Mamedi anländer till konferensen med en slipad pitch och sina laptops redo.

”Då börjar John ställa ställa en massa personliga frågor. Han undrade hur vi relaterade till våra hemländer och om relationen med våra familjer”, säger Nami Zarringhalam.

Det visar sig att John Doerrs pappa hade gått bort tre månader tidigare. Truecallers båda grundare hade också nyligen mist sina fäder.

”Till slut satt vi och grät alla tre. Det var jättemärkligt.”

Det var tack vare hans pappa som Nami Zarringhalam kunde multiplicera redan i första klass – tre år före sina klasskompisar.

Pappan, en tidigare överste inom iranska militären, undervisade Nami och hans tre år äldre bror i både matte och persiska hemma vid köksbordet i Vallentuna. Det svenska skolsystemet var för slappt, ansåg pappan, som också lärde sina två barn att skriva poesi.

Nami Zarringhalams pappa hade kommit till Sverige 1991. Resten av familjen anlände från Iran redan 1987, då Nami var tre år gammal.

”Våra föräldrar såg till att vi alltid hade precis det vi behövde. På deras egen bekostnad”, säger Nami Zarringhalam.

Parallellt med hemskolningen gjorde deras mamma allt för att sönerna skulle komma in i det svenska samhället.

”I början hade mamma två eller tre jobb. Hon hade det tufft, ensam med två söner. Jag och min bror tänkte egentligen inte på det förrän senare.”

I dag är integration den politiska fråga som Nami Zarringhalam bryr sig mest om. Nyligen framkom det att han hade investerat i Welcome App, som hjälper nyanlända att bygga sitt nätverk i Sverige.

”Mammas och pappas första jobb kom via kontakter. Jag tror det är jätteviktigt. Man lär sig bara språket om det har en betydelse för ens jobb. Det finns många integrationsinitiativ, men Welcome är nytänkande.”

Läs mer: Techkändisar investerar i Welcome App 

Sverige kan bli ett bättre land om vi utnyttjar migrationen hit på rätt sätt, anser han.

”Vårt land kan uppmuntra det i stället för att frysa ut dem eller stänga gränserna helt. När det kommer till politik är det de sakerna jag bryr mig om mest.”

Vad tänkte du när regeringen bytte kurs i migrationspolitiken för två år sedan?

”Jag förstår att man kände sig tvungen att byta linje. Jag förstår det politiska trycket. Men jag tycker ändå att Sverige kan bättre än så.”

Nami Zarringhalam är i dag medgrundare och strategisk chef på ett av Sveriges största startupbolag. Samtalet med John Doerr på Sicilien ledde till en investering i Truecaller som värderade bolaget till cirka 2 miljarder kronor.

Truecallers app fungerar som en global telefonbok och kommunikationstjänst. Den har i dag fler än 100 miljoner aktiva användare. Men så sent som 2011 var Truecaller-grundarna doldisar i techsammanhang.

”Vi var ganska isolerade. Vi satt rund ett bord och kodade med noll koll på resten av startup-Sverige. Vi ville gärna vara en del av det men vi visste inte hur. Det fanns inte alls samma community då”, säger Nami Zarringhalam.

Hans teknikintresse tog sin början i Vallentuna. Åbybergskyrkan, som han då och då besökte, skänkte familjen en Intel 286. Så småningom byttes den ut mot en Intel 486 och till slut hade Namis bror sparat ihop till en Pentium-dator.

”Jag sabbade den eftersom jag laddade ner crackade spel med virus och grejer.”

På KTH träffade han sin så småningom sin medgrundare Alan Mamedi. Efter kandidatstudierna i datateknik startade de Möbeljakt.se, en jämförelsesajt för möbler.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi träffades på KTH i Stockholm. Båda var smartphone-nördar, enligt Nami.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi träffades på KTH i Stockholm. Båda var smartphone-nördar, enligt Nami.Foto:Hampus Andersson

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam skannade internet efter möbler och samla ihop dem på aggregerad nivå, på samma sätt som Prisjakt eller Pricerunner gör i dag.

De arbetade småskaligt och nästan enbart utanför sina heltidsjobb. När Alan beklagade sig över sin dåvarande arbetsplats kom idén till nästa sajt. Duon startade Jobbigt.se, en förlaga till liknande amerikanska sajter som Glassdoor.com, där anställda recensera sina arbetsgivare.

Jobbigt.se såldes 2007, bara tre månader efter att sajten hade startats.

”Det var någon som mejlade och frågade om vi var intresserade av att sälja vår sajt. Med pengarna köpte vi nya smartphones och vår första server. Det var på den servern vi började utveckla Truecaller sen.”

Varför gick ni grundarvägen istället för att vara anställda?

”Dels tror jag att vi kände att vi ville ha det kreativa. Även när jag jobbade som konsult märkte jag att jag kunde effektivisera bort mitt eget jobb. Jag anställdes för att göra något som jag kunde skriva ett script efter och låta datorn göra det jobbet. Man får en kick av att göra sådana saker.”

Truecaller var en gång på randen att bli nästa svenska unicorn, med en värdering på över 1 miljard dollar. Detta i samband med en planerad finansieringsrunda 2015. Så blev det dock inte.

Marknadens intresse för techbolag svalnade. Truecaller gjorde sig av med en del personal och började fokusera på sina intäkter för att bli mindre beroende av externt kapital.

Läs mer: Lena Apler: ”Om jag vore Spotify skulle jag inte sova en natt” 

Truecallers grundare är i dag väl medvetna om vad det innebär att driva ett ungt företag.

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi har slutit en pakt för att kunna hantera motgångar. Om en av dem känner att läget är hopplöst måste den andra stötta och agera optimist – oavsett hur läget egentligen ser ut.

Hur många sådana ögonblick har ni varit igenom?

”En eller två gånger om året, skulle jag säga. Det är många toppar och dalar. Allt syns inte utåt heller. Det kan vara allt från att en viktig person lämnar bolaget, att en investering inte ger resultat eller att man pushas åt något särskilt håll av investerarna. De första åren var det ofta att det var slut på pengar.”

Daniel Ek twittrade nyligen att det handlar om att veta när man verkligen borde oroa sig och när man inte behöver bry sig så mycket. Håller du med?

”Ja. Vi freakar inte ut över samma saker i dag som tidigare. Däremot händer det nya oväntade saker hela tiden. De grejerna kan fortfarande ge oss panik. Man blir nedstämd av det eftersom man saknar kontroll. Det är också naturligt att hamna i nya situationer när ett bolag expanderar fort.”

Truecaller är i dag klart mindre beroende av riskkapital än för två år sedan.

I fjol steg intäkterna cirka 20 gånger till 50 miljoner kronor. Den siffran kan stiga till nära 150 Mkr i år, enligt bolagets egen uppskattning.

På senare år har både Nami Zarringhalam och Alan Mamedi börjat investera i startupbolag på egen hand.

Som aktieköpare tar de med sig lärdomar från sina egna möten med investerare. Det är framför allt ett möte, med Truecaller-ägaren Seqouia – som investerade tidigt i både Apple och Youtube, med lite drygt 30 år emellan – som har gjort avtryck på grundarparet.

”En stor del av deras investeringsfilosofi, åtminstone i USA, är att grundarna är första eller andra generationens invandrare. Anledningen är att de har något att bevisa. Därför jobbar de extra hårt. Det var någonting som satte sig i både mitt och Alans huvud”, säger Nami Zarringhalam.

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn" 

Än så länge har han och Truecallers vd Alan Mamedi bara investerat i ett fåtal bolag. Men nyligen fick Truecaller-duon möjlighet att sälja av sin första investering, då Spotify köpte musikappen Soundtrap som de investerade i 2015.

”Det är såklart lite kul med en exit. Vi sålde ju Jobbigt.se, som vi grundade. Men som investerare var det här den första. Alla i Sveriges startupcommunity har enorm respekt för Spotify och det de gör.”

Utöver Soundtrap och integrationsappen Welcome har de investerat i annonslösningen Albacross (NTL) och i Fishbrain (NTL), ett socialt nätverk för fiskare världen över.

”Vi ser oss inte som professionella investerare. Vi försöker i stället fokusera på områdena där vi kan hjälpa till. Vi försöker se till att entreprenörerna är sjyssta personer, helt enkelt. Transparens är jätteviktigt.”

Truecaller-grundarna har drivit sitt bolag i nio år. Med omkring 100 anställda ansvarar de inte längre för varje ny rekrytering själva. Men utanför kontoret är Nami Zarringhalams liv rätt så likt hur det var under de tidigare åren.

”Jag har lika lite tid att träffa vänner och så som förut. Men jag har blivit bättre på att slappna av när jag väl ska ta det lugnt.”

Fakta: Truecaller

Vad: En global telefonbok och kommunikationsapp med fler än 100 miljoner aktiva användare.

Grundat: 2009 i Stockholm.

Största marknad: Indien

Investerare: Några av världens främsta techinvesterare, däribland Seqouia Capital, Kleiner Perkins Caufield Byers och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?