1515

Truecaller-grundare investerar i annonstjänst

Stockholmsbolaget Albacross har tagit fram en lösning för att effektivisera digital företagsförsäljning. Nu får de in såväl Truecaller-grundarna som Facebooks nordenchef som investerare.

Albacross grundare med sina nya investerare. Från vänster till höger: Nami Zarringhalam, medgrundare Truecaller, Victor Ekelund, medgrundare Albacross, Stefan Lennhammer, styrelseordförande, Viktor Carlsson, medgrundare Albacross och Alan Mamedi, medgrundare Truecaller.
Albacross grundare med sina nya investerare. Från vänster till höger: Nami Zarringhalam, medgrundare Truecaller, Victor Ekelund, medgrundare Albacross, Stefan Lennhammer, styrelseordförande, Viktor Carlsson, medgrundare Albacross och Alan Mamedi, medgrundare Truecaller.

 ”Jag har aldrig sett ett så ungt bolag som har en så unik kompetens bakom sig uppbackat med kapital”, säger investeraren Stefan Lennhammer, när Di Digital träffar honom på Albacross (NTL) kontor i centrala Stockholm.

Stefan Lennhammer är styrelseordförande i Truecaller och en av Sveriges främsta privatinvesterare. Han är en av de som nu ansluter sig till Albacross ägarlista när bolaget tar in 8 Mkr i en nyemission.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare Stefan Lennhammer 

Utöver Stefan Lennhammer går också Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam in som delägare i Albacross (NTL). Även Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson och styrelseproffset Sam Bonnier är med i investeringsrundan. Sedan tidigare finns Spotifys produktchef Gustav Söderström och affärsängeln Magnus Emilson bland delägarna.

”Det är ett av de mest intressanta bolagen som finns därute så det är inte svårt att få in investerare”, konstaterar Stefan Lennhammer (NTL) som efter investeringen tar rollen som styrelseordförande i Albacross.

Så vad är det som gör att ett så relativt anonymt startupbolag, grundat av två killar i 20-årsåldern lockar gräddan av svenska privatinvesterare? Svaret är att det i dag finns en tydlig ineffektivitet på marknaden för företagsförsäljning som Albacross produkt kan hjälpa till att lösa. 

”Idén föddes när vi drev ett annat bolag, Evuma, och märkte av svårigheten att marknadsföra oss mot andra organisationer. Vi började då tänka på effektivare sätt för B2B-marknadsföring”, säger Victor Ekelund, vd och medgrundare av Albacross.

Albacross lösning är en portal med företagsinformation kopplat till en rad olika datapunkter, som företagets trådlösa nätverk. Kopplingen gör att ett bolag kan se vilka andra företag som besöker deras sajt. På så sätt kan de få en bild av vilka företag som är intresserade av deras produkt. Utöver detta kan användaren även köpa annonser som riktar sig direkt till anställda på företagen som är potentiella kunder, innan de besökt sajten.

”Vi tog in vår första kund i januari 2015 utan att riktigt förstå vad vi lovat. Vi fick sitta i två veckor för att kunna matcha allt och koppla upp oss mot annonsbörser för att kunna realisera köpen. Det vi gjort sedan dess är att vi automatiserat processen”, säger Viktor Carlsson, medgrundare och vice vd på Albacross.

”Vi gjorde ett strategiskt val att sluta jobba med direktförsäljning. Vi valde att satsa på att framtidens försäljning kommer att bygga på data och resultat, och där användarna själva trycker på knappen”, säger Victor Ekelund. 

Läs mer: Investor-profil drar igång fond för att investera i B2B-startups

Eftersom Albacross byggt en marknadsföringsplattform som de själva kan använda för digital försäljning har de inte längre något behov av en traditionell säljavdelning.

”Vi har kunder som vi marknadsför oss mot genom vår egen plattform som hör av sig och undrar ’hur lyckas ni med det här?, säger Victor Ekelund.

Plattformen är utformat så att den blir smartare ju fler som använder den och kan fungera som beslutsstöd med analyser och rekommendationer. Fokus ligger därför på att nu bygga en stor användarbas.

”Vi är redan lite etablerade runt om i Europa men målet är att bli världsledande på B2B-marknadsföring. Nu ska vi bevisa att affärsmodellen fungerar med lokala bolag på olika områden sen är planen att ta in ytterligare finansiering innan sommaren”, säger Victor Ekelund. 

Albacross affärsmodell bygger i dag på att de tar en provision på de annonsköp som sker på plattformen medan själva informationen som synliggörs är gratis för alla att ta del av. Syftet är att få fler användare som sedan ska konverteras till annonsköpare.  

I dag arbetar 15 personer på Albacross och de räknar inte med att behöva bli mer än 25-30 anställda även om företaget växer sig riktigt stort.

”Vi har i stort sett den kompetens vi behöver. Med de nya investerarna får vi dessutom in massa kunskap och erfarenhet som vi kan kapitalisera på. Truecallergrundarna är experter på tillväxt, Martin Ingemansson kan det mesta om annonser och Gustav Söderström är bland de bästa i världen på produktutveckling. Vi arbetar på att avsluta den senaste produktutvecklingen som kommer släppas inom kort. Albacross nya produkt kommer förändra marknaden och vara nyckeln till internationalliseringen.”, säger Victor Ekelund.

Läs mer: Hela listan: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Stefan Lennhammer konstaterar att Albacross har fått en bra start.

”Ni får det serverat på silverfat. Det största hotet mot oss är att vi inte gör det vi har sagt att vi ska göra. Så länge vi gör det vi planerat blir det svårt för andra att komma ikapp”.


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?