1515
Annons

Truecaller dubblar sina intäkter

Truecaller dubblade sina intäkter 2017 och ser ut att göra detsamma i år. Nu är den svenska telefonboksappen nära att vända till lönsamhet, enligt vd:n Alan Mamedi.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto:Hampus Andersson (Di)

Svenska Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagligen aktiva användare.

Länge brottades dock Truecaller med att kapitalisera på sin stora användarbas, men 2016 innebar ett genombrott när bolaget sålde sina första annonser. Då steg omsättningen från mycket blygsamma nivåer till 52,3 miljoner kronor.

Tillväxten höll i sig under 2017, enligt bolagets färska bokslut som Di Digital tagit del av, och intäkterna mer än fördubblades till totalt 108,3 Mkr.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare. 

Under de kommande åren ska bolaget stå på tre olika ben, enligt Alan Mamedi. Vid  sidan av den nu etablerade annonsaffären handlar det om Truecallers premium-abonnemang och finansiella tjänster.

”När vi har skalat upp tror vi att de här spåren kommer bli extremt starka. Det kan till och med bli så att bägge växer sig större än annonsintäkterna med tiden. Det är inte omöjligt”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Bolaget fortsätter dock att visa upp röda siffror. Förlusterna ökade marginellt till 59 Mkr under 2017. Enligt Alan Mamedi kan en del av minusresultatet härledas till Truecallers nyliga förvärv av den indiska fintechstartupen Chillr.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation. I dag är vi runt 160 anställda, vilket är betydligt många fler än för något år sedan, och gått in med en fysisk närvaro i Afrika”, säger han.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Planen var att Truecaller skulle vara lönsamma på månadsbasis vid slutet av 2017, men så blev inte fallet.

”Det var tanken. Men sedan tog vi ett medvetet val att skjuta upp det för att köpa Chillr. Så vi är inte riktigt där än, men inte långt ifrån heller. Det är mycket möjligt att vi blir lönsamma på månadsbasis i år i stället”, säger Alan Mamedi.

Och när är ni lönsamma på årsbasis?

”Inom två år. Sedan kan ju saker alltid förändras: att vi prioriterar andra investeringar eller genomför ytterligare förvärv. Men internt har vi en bra plan för hur vi ska nå ett positivt kassaflöde vid 2020”, säger Alan Mamedi.

Därmed inte sagt att Truecaller då kommer välja att generera vinst på sista raden. Alan Mamedi är nämligen tydlig med att investeringar i tillväxt står i fokus inom överskådlig framtid. Planen är att växa både i Indien och på flera marknader i Afrika.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Dessutom tittar bolaget på att bredda sina finansiella tjänster, som i dag består av mobila betalningar i butik, med till exempel mikrolån och internationell pengaöverföring via appen. 

Truecaller har tagit in över 700 Mkr i riskkapital sedan starten 2009. En gång i tiden var bolagets värdering till och med på väg att nå över 1 miljard dollar, vilket hade inneburit en status som nästa svenska unicorn. Men under de senaste åren har bolaget medvetet legat lågt på riskkapitalmarknaden, för att i stället bygga upp egna intäkter.

Nu har ni nått ert mål. Kan det bli aktuellt att ta in mer externt kapital?

”Vi utesluter ingenting, men det är heller inte högsta prioritet. Det finns fortfarande ett väldigt starkt intresse för utomstående att få komma in i Truecaller. Vi får propåer nästan på daglig basis och det är något vi utvärderar från fall till fall”, säger Alan Mamedi, och fortsätter:

”Nu har vi kommit till en punkt där vi kan styra vårt eget öde. Vi har de intäkter och den kassa som behövs för att själva kunna ta Truecaller till nästa nivå.”

Truecaller ser ut att fördubbla sina intäkter även i år, enligt Alan Mamedi, vilket enligt Di Digitals uträkning skulle ge omsättning på över 200 Mkr för 2018.

Läs mer: Då börjar Truecaller gå med vinst

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera