1515

Truecaller dubblar sina intäkter

Truecaller dubblade sina intäkter 2017 och ser ut att göra detsamma i år. Nu är den svenska telefonboksappen nära att vända till lönsamhet, enligt vd:n Alan Mamedi.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto:Hampus Andersson (Di)

Svenska Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagligen aktiva användare.

Länge brottades dock Truecaller med att kapitalisera på sin stora användarbas, men 2016 innebar ett genombrott när bolaget sålde sina första annonser. Då steg omsättningen från mycket blygsamma nivåer till 52,3 miljoner kronor.

Tillväxten höll i sig under 2017, enligt bolagets färska bokslut som Di Digital tagit del av, och intäkterna mer än fördubblades till totalt 108,3 Mkr.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare. 

Under de kommande åren ska bolaget stå på tre olika ben, enligt Alan Mamedi. Vid  sidan av den nu etablerade annonsaffären handlar det om Truecallers premium-abonnemang och finansiella tjänster.

”När vi har skalat upp tror vi att de här spåren kommer bli extremt starka. Det kan till och med bli så att bägge växer sig större än annonsintäkterna med tiden. Det är inte omöjligt”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Bolaget fortsätter dock att visa upp röda siffror. Förlusterna ökade marginellt till 59 Mkr under 2017. Enligt Alan Mamedi kan en del av minusresultatet härledas till Truecallers nyliga förvärv av den indiska fintechstartupen Chillr.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation. I dag är vi runt 160 anställda, vilket är betydligt många fler än för något år sedan, och gått in med en fysisk närvaro i Afrika”, säger han.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Planen var att Truecaller skulle vara lönsamma på månadsbasis vid slutet av 2017, men så blev inte fallet.

”Det var tanken. Men sedan tog vi ett medvetet val att skjuta upp det för att köpa Chillr. Så vi är inte riktigt där än, men inte långt ifrån heller. Det är mycket möjligt att vi blir lönsamma på månadsbasis i år i stället”, säger Alan Mamedi.

Och när är ni lönsamma på årsbasis?

”Inom två år. Sedan kan ju saker alltid förändras: att vi prioriterar andra investeringar eller genomför ytterligare förvärv. Men internt har vi en bra plan för hur vi ska nå ett positivt kassaflöde vid 2020”, säger Alan Mamedi.

Därmed inte sagt att Truecaller då kommer välja att generera vinst på sista raden. Alan Mamedi är nämligen tydlig med att investeringar i tillväxt står i fokus inom överskådlig framtid. Planen är att växa både i Indien och på flera marknader i Afrika.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Dessutom tittar bolaget på att bredda sina finansiella tjänster, som i dag består av mobila betalningar i butik, med till exempel mikrolån och internationell pengaöverföring via appen. 

Truecaller har tagit in över 700 Mkr i riskkapital sedan starten 2009. En gång i tiden var bolagets värdering till och med på väg att nå över 1 miljard dollar, vilket hade inneburit en status som nästa svenska unicorn. Men under de senaste åren har bolaget medvetet legat lågt på riskkapitalmarknaden, för att i stället bygga upp egna intäkter.

Nu har ni nått ert mål. Kan det bli aktuellt att ta in mer externt kapital?

”Vi utesluter ingenting, men det är heller inte högsta prioritet. Det finns fortfarande ett väldigt starkt intresse för utomstående att få komma in i Truecaller. Vi får propåer nästan på daglig basis och det är något vi utvärderar från fall till fall”, säger Alan Mamedi, och fortsätter:

”Nu har vi kommit till en punkt där vi kan styra vårt eget öde. Vi har de intäkter och den kassa som behövs för att själva kunna ta Truecaller till nästa nivå.”

Truecaller ser ut att fördubbla sina intäkter även i år, enligt Alan Mamedi, vilket enligt Di Digitals uträkning skulle ge omsättning på över 200 Mkr för 2018.

Läs mer: Då börjar Truecaller gå med vinst


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?