1515

Truecaller dubblar sina intäkter

Truecaller dubblade sina intäkter 2017 och ser ut att göra detsamma i år. Nu är den svenska telefonboksappen nära att vända till lönsamhet, enligt vd:n Alan Mamedi.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto:Hampus Andersson (Di)

Svenska Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagligen aktiva användare.

Länge brottades dock Truecaller med att kapitalisera på sin stora användarbas, men 2016 innebar ett genombrott när bolaget sålde sina första annonser. Då steg omsättningen från mycket blygsamma nivåer till 52,3 miljoner kronor.

Tillväxten höll i sig under 2017, enligt bolagets färska bokslut som Di Digital tagit del av, och intäkterna mer än fördubblades till totalt 108,3 Mkr.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare. 

Under de kommande åren ska bolaget stå på tre olika ben, enligt Alan Mamedi. Vid  sidan av den nu etablerade annonsaffären handlar det om Truecallers premium-abonnemang och finansiella tjänster.

”När vi har skalat upp tror vi att de här spåren kommer bli extremt starka. Det kan till och med bli så att bägge växer sig större än annonsintäkterna med tiden. Det är inte omöjligt”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Bolaget fortsätter dock att visa upp röda siffror. Förlusterna ökade marginellt till 59 Mkr under 2017. Enligt Alan Mamedi kan en del av minusresultatet härledas till Truecallers nyliga förvärv av den indiska fintechstartupen Chillr.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation. I dag är vi runt 160 anställda, vilket är betydligt många fler än för något år sedan, och gått in med en fysisk närvaro i Afrika”, säger han.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Planen var att Truecaller skulle vara lönsamma på månadsbasis vid slutet av 2017, men så blev inte fallet.

”Det var tanken. Men sedan tog vi ett medvetet val att skjuta upp det för att köpa Chillr. Så vi är inte riktigt där än, men inte långt ifrån heller. Det är mycket möjligt att vi blir lönsamma på månadsbasis i år i stället”, säger Alan Mamedi.

Och när är ni lönsamma på årsbasis?

”Inom två år. Sedan kan ju saker alltid förändras: att vi prioriterar andra investeringar eller genomför ytterligare förvärv. Men internt har vi en bra plan för hur vi ska nå ett positivt kassaflöde vid 2020”, säger Alan Mamedi.

Därmed inte sagt att Truecaller då kommer välja att generera vinst på sista raden. Alan Mamedi är nämligen tydlig med att investeringar i tillväxt står i fokus inom överskådlig framtid. Planen är att växa både i Indien och på flera marknader i Afrika.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Dessutom tittar bolaget på att bredda sina finansiella tjänster, som i dag består av mobila betalningar i butik, med till exempel mikrolån och internationell pengaöverföring via appen. 

Truecaller har tagit in över 700 Mkr i riskkapital sedan starten 2009. En gång i tiden var bolagets värdering till och med på väg att nå över 1 miljard dollar, vilket hade inneburit en status som nästa svenska unicorn. Men under de senaste åren har bolaget medvetet legat lågt på riskkapitalmarknaden, för att i stället bygga upp egna intäkter.

Nu har ni nått ert mål. Kan det bli aktuellt att ta in mer externt kapital?

”Vi utesluter ingenting, men det är heller inte högsta prioritet. Det finns fortfarande ett väldigt starkt intresse för utomstående att få komma in i Truecaller. Vi får propåer nästan på daglig basis och det är något vi utvärderar från fall till fall”, säger Alan Mamedi, och fortsätter:

”Nu har vi kommit till en punkt där vi kan styra vårt eget öde. Vi har de intäkter och den kassa som behövs för att själva kunna ta Truecaller till nästa nivå.”

Truecaller ser ut att fördubbla sina intäkter även i år, enligt Alan Mamedi, vilket enligt Di Digitals uträkning skulle ge omsättning på över 200 Mkr för 2018.

Läs mer: Då börjar Truecaller gå med vinst


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?