1515

Truecaller bekräftar notering – tar in en miljard för tillväxt

Svenska Truecaller, som har hundratals miljoner användare, aviserar officiellt sin intention att börsnotera bolaget. Värderingen har tidigare spåtts landa på närmare 25 miljarder kronor.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto:Hampus Andersson

Telefonboksappen Truecaller bekräftade under onsdagsmorgonen sin officiella intention att börsnotera bolaget på Stockholmsbörsen. Erbjudandet ska bestå av nya B-aktier samt befintliga B-aktier som erbjuds av vissa existerande aktieägare. Emissionen av dessa aktier väntas tillföra Truecaller cirka 1 miljard kronor före avdrag för kostnader för erbjudandet.

”Vi känner att det är ett naturligt steg i vår resa”, säger grundaren och vd:n Alan Mamedi till DiTV på onsdagsmorgonen.

Han säger att bolaget vuxit sig stora, med en halv miljard nedladdningar, över 280 miljoner aktiva användare, men betonar även att man är lönsamma med en EBIDTA-marginal som är 34 procent. (Alan Mamedi råkade säga 38 procent i DiTV, men en representant för företaget har hört av sig och korrigerat.)

En annan fördel med noteringen är att kunna använda egna aktier till att köpa andra bolag, säger vd:n. Vad gäller värderingen vill han inte kommentera tidigare uppgifter utan säger att det är ”viktigt att låta marknaden sätta vår värdering”. 

Kapitaltillskottet ska bland annat användas till ”user aquisition”.

”Vi vill växa genom att köpa användare”, säger han i DiTV.

Truecallers tjänst används idag för ”trusted communication” – att hålla reda på kontakter i telefonen, men även för att blockera oönskade samtal. Bolaget vill fortsätta utveckla alla delar av sin affär, som består av en annonstjänst, en prenumerationstjänst och en nybakad företagstjänst med över 500 stora, betalande kunder.

”Truecaller for business gör det möjligt för stora företag att komma in i vår plattform. Vi verifierar dem och hjälper dem integrera i vår produkt. Det innebär att när banken ringer dig så vet du att det är banken och inte en scam. Du ser även varför de ringer dig, det kan vara att ditt kreditkort behöver förnyas till exempel”, förklarar Alan Mamedi i DiTV.

Grundarna av Truecaller kommer fortsatt att kontrollera bolaget genom sina röststarka A-aktier. Mer detaljer, inklusive de fullständiga villkoren, ska presenteras i ett prospekt.

Noteringen väntas genomföras under det fjärde kvartalet.

”Den är några veckor bort”, säger Alan Mamedi till DiTV.

Di Digital rapporterade redan i februari i år att en notering av Truecaller, enligt uppgift, skulle ske under andra halvan av 2021 till en värdering på 3 miljarder dollar, drygt 25 miljarder kronor. Huvudspåret skulle då ha varit en börsintroduktion i Stockholm, enligt Di:s uppgifter, men även USA hade nämnts som ett alternativ för Truecallers del.

Truecaller startades 2009 som en slags telefonbokstjänst. Resan har inte varit spikrak. Man hade exempelvis en minikris 2015 och tvingades säga upp personal. Men bolaget har vuxit snabbt och har idag över 280 miljoner aktiva användare, varav merparten finns i Indien. Idag har tjänsten utvecklats med bland annat meddelandefunktioner. Truecaller beskriver sig själva som ”en av världens tio mest använda kommunikationsplattformar och den tredje mest använda i Indien”.

Alan Mamedi uppger för DiTV att Truecallers ”kärnmarknader” har cirka 1,1 miljarder smartphone-användare. 

”De här marknaderna kommer att växa med ytterligare 400 miljoner användare mot 2025. Så vi ser möjligheten att växa ännu snabbare än marknaden”, säger han.

Bolaget har tidigare bekräftat att de ska vara redo för en börsnotering. Under året har man bland annat plockat in en rad tungviktare för att förbereda sig för nästa steg. Man har rekryterat Sinchs tidigare finanschef Odd Bolin, och värvat Unibets produktchef Fredrik Kjell till rollen som operativ chef. 

I somras tog man in två nya ledamöter i styrelsen: Annika Poutiainen, som är ledamot i Nasdaqs listningskommitté på Helsingforsbörsen och styrelseledamot i teleoperatören Airtel Africa, och Helena Svancar som är chef för förvärv och fusioner på telekomjätten Ericsson, med en bakgrund på Deutsche Bank.

För två veckor sedan stod det även klart att Truecaller utsett Bing Gordon till ny styrelseordförande. Han är partner på bolagets näst största ägare, den Silicon valley-baserade riskkapitaljätten Kleiner Perkins Caufield & Byers. 

Bing Gordon har suttit i Truecallers styrelse mellan 2003-2018 och är även särskild rådgivare åt Amazons styrelse. Han ersätter medgrundaren Nami Zarringhalam, som blir kvar både som styrelseledamot och Chief Strategy Officer (CSO).

Truecallers största ägare är Sequoia, en annan av Silicon valleys riskkapitaljättar. 

”Vår representant från Sequoia sitter kvar i styrelsen, och kommer göra så i några år till. Likaså Bin Gordon”, säger Alan Mamedi till DiTV. 

Andra delägare är Nicklas Zennströms Atomico och Tommy Jacobsons Zenith. 

Truecaller växte med drygt 150 procent under det första halvåret 2021 och intäkterna uppgick till 425 Mkr. Det justerade rörelseresultatet (exklusive engångsposter) uppgick till 136 miljoner. 

Av bolagets finansiella mål framgår att Truecaller hoppas växa med 45 procent i snitt per år under perioden 2021-2024. Bolaget vill att rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar (EBITDA) ska överstiga 35 procent efter 2024. 

Truecallers omsättning uppgick till 492 miljoner kronor under 2020. Bolagets rörelseresultat var minus 31 Mkr samma år. Detta på grund av en nedskrivning av sin finanssatsning som skrotats. 

Texten uppdateras kontinuerligt.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?