1515

Truecaller backade från mer riskkapital i fjol

Det kärva läget på den amerikanska riskkapitalmarknaden fick Truecaller att avbryta sina planer på att ta in ny finansiering i fjol, avslöjar grundaren Alan Mamedi i en intervju med Di Digital.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.Foto:Oskar Omne

Telefonboksappen Truecaller (NTL) fortsätter blöda stora pengar, kunde Di Digital avslöja tidigare i dag. År 2015 sammanfattas med en brakförlust på 182,5 Mkr, en siffra mer än dubbelt så hög som året innan. 

Samtidigt minskar omsättningen från redan blygsamma 6,7 Mkr till blott 2,8 Mkr. Vid slutet av 2015 hade Truecaller 136,4 Mkr kvar i kassan.

År 2016 är det alltså vinna eller försvinna som gäller för det omtalade startupbolaget. Förutsatt att kostnaderna inte minskar dramatiskt kommer pengarna att vara slut innan år 2016 är över.

Läs även: Truecaller gör jätteförlust på 182 miljoner kronor

Givet Truecallers stora förluster har det länge spekulerats i när bolaget ska behöva fylla på kassan med nytt riskkapital.

I juli 2015 rapporterade sajten Techcrunch att Truecaller var på väg att ta in nära 900 miljoner kronor, på en värdering om ungefär en miljard dollar. Silicon Valley-jättar som Google och Twitter uppgavs båda ha visat intresse för att investera i bolaget.

Sedan blev det tyst. Utåt sett har bolagets ägare aldrig velat kommentera finansieringsplanerna i detalj.

Men nu bekräftar Truecallers medgrundare Alan Mamedi (NTL) att Truecaller förde diskussioner med flera investerare om en ny finansieringsrunda i fjol. Planerna avbröts dock under hösten 2015.

 

Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. 

 

“Man ska alltid vara ute på marknaden och känna av. Vi kollade hur läget såg ut, för att se om det fanns någonting där som var attraktivt. Vi har så klart fört dialog med olika investerare”, säger han.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om det allt hårdare finansieringsklimatet för startupbolag. Särskilt i USA uppges riskkapitalisterna i dag vara betydligt mindre benägna att satsa pengar i snabbväxande bolag som ännu saknar stabila intäkter – det vill säga exakt sådana bolag som Truecaller.

“Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. Vi kände då att det inte var rätt läge att ta in kapital”, fortsätter Alan Mamedi.

“Vi valde att fortsätta vidare utan det. Vi har heller inte haft något desperat behov av att fylla på kassan”, säger han.

När tog ni det beslutet?

“Det var tredje kvartalet, säg under hösten 2015”, säger Alan Mamedi.

“Det finns två faktorer som man tittar på idag: Har bolaget en extrem tillväxt, och har bolaget en affärsmodell som är bevisad och som kan skala upp. Kollar man på hur Truecaller såg ut för ett år sedan så bockade vi definitivt av den första boxen, men vi hade inte sjösatt den andra”, fortsätter han.

Nu måste alltså Truecaller ta sig till svarta siffror på egen hand. Nyligen sjösatte bolaget en ny intäktsmodell som kretsar kring riktade reklambudskap. Den är tänkt att ersätta Truecallers tidigare affär, som byggt på en betald premiumversion av appen.

Alan Mamedi vill inte ge några prognoser för 2016, men han hävdar bestämt att Truecaller kommer kunna nå lönsamhet innan pengarna i kassan tar slut.

“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, fortsätter han.

Enligt den senaste årsredovisningen äger grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam 12 procent var av Truecaller. Bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna. Riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caulfield & Buyers, Open Ocean och Atomico äger 12 procent respektive 9 procent och 8 procent av bolaget.


Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?