1515

Truecaller backade från mer riskkapital i fjol

Det kärva läget på den amerikanska riskkapitalmarknaden fick Truecaller att avbryta sina planer på att ta in ny finansiering i fjol, avslöjar grundaren Alan Mamedi i en intervju med Di Digital.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.Foto:Oskar Omne

Telefonboksappen Truecaller (NTL) fortsätter blöda stora pengar, kunde Di Digital avslöja tidigare i dag. År 2015 sammanfattas med en brakförlust på 182,5 Mkr, en siffra mer än dubbelt så hög som året innan. 

Samtidigt minskar omsättningen från redan blygsamma 6,7 Mkr till blott 2,8 Mkr. Vid slutet av 2015 hade Truecaller 136,4 Mkr kvar i kassan.

År 2016 är det alltså vinna eller försvinna som gäller för det omtalade startupbolaget. Förutsatt att kostnaderna inte minskar dramatiskt kommer pengarna att vara slut innan år 2016 är över.

Läs även: Truecaller gör jätteförlust på 182 miljoner kronor

Givet Truecallers stora förluster har det länge spekulerats i när bolaget ska behöva fylla på kassan med nytt riskkapital.

I juli 2015 rapporterade sajten Techcrunch att Truecaller var på väg att ta in nära 900 miljoner kronor, på en värdering om ungefär en miljard dollar. Silicon Valley-jättar som Google och Twitter uppgavs båda ha visat intresse för att investera i bolaget.

Sedan blev det tyst. Utåt sett har bolagets ägare aldrig velat kommentera finansieringsplanerna i detalj.

Men nu bekräftar Truecallers medgrundare Alan Mamedi (NTL) att Truecaller förde diskussioner med flera investerare om en ny finansieringsrunda i fjol. Planerna avbröts dock under hösten 2015.

 

Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. 

 

“Man ska alltid vara ute på marknaden och känna av. Vi kollade hur läget såg ut, för att se om det fanns någonting där som var attraktivt. Vi har så klart fört dialog med olika investerare”, säger han.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om det allt hårdare finansieringsklimatet för startupbolag. Särskilt i USA uppges riskkapitalisterna i dag vara betydligt mindre benägna att satsa pengar i snabbväxande bolag som ännu saknar stabila intäkter – det vill säga exakt sådana bolag som Truecaller.

“Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. Vi kände då att det inte var rätt läge att ta in kapital”, fortsätter Alan Mamedi.

“Vi valde att fortsätta vidare utan det. Vi har heller inte haft något desperat behov av att fylla på kassan”, säger han.

När tog ni det beslutet?

“Det var tredje kvartalet, säg under hösten 2015”, säger Alan Mamedi.

“Det finns två faktorer som man tittar på idag: Har bolaget en extrem tillväxt, och har bolaget en affärsmodell som är bevisad och som kan skala upp. Kollar man på hur Truecaller såg ut för ett år sedan så bockade vi definitivt av den första boxen, men vi hade inte sjösatt den andra”, fortsätter han.

Nu måste alltså Truecaller ta sig till svarta siffror på egen hand. Nyligen sjösatte bolaget en ny intäktsmodell som kretsar kring riktade reklambudskap. Den är tänkt att ersätta Truecallers tidigare affär, som byggt på en betald premiumversion av appen.

Alan Mamedi vill inte ge några prognoser för 2016, men han hävdar bestämt att Truecaller kommer kunna nå lönsamhet innan pengarna i kassan tar slut.

“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, fortsätter han.

Enligt den senaste årsredovisningen äger grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam 12 procent var av Truecaller. Bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna. Riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caulfield & Buyers, Open Ocean och Atomico äger 12 procent respektive 9 procent och 8 procent av bolaget.


Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?