Annons

Trots teknikjättarnas flopp – Klarna satsar på liveshopping

Både Tiktok och Facebook drar ned på sina satsningar inom liveshopping.

Det skrämmer inte Klarna som nu lanserar en egen variant. 

”Vi har satsat otroligt mycket på det här”, säger produktchefen David Fock. 

David Fock är produktchef på Klarna.
David Fock är produktchef på Klarna.Foto:Press

Sedan 2005 har Klarnas betaltjänst låtit kunder handla direkt och betala senare via faktura, medan de under de senaste åren vunnit mark genom att låta kunderna dela upp sina e-handelsköp räntefritt. Bolaget har även en app där konsumenterna kan hantera sina betalningar och hitta nya köp, släppt ett eget betalkort och tagit fram en kassa för butiker.

Nu tar betaljätten nästa steg mot att äga hela shoppingresan. Under onsdagen lanserar Klarna en ny satsning på livevideoshopping, som låter både kreatörer och varumärken posta egna kampanjvideor i ett videoflöde i Klarnas app – på ett sätt som drar tankarna till Tiktok. Konsumenterna kan sedan köpa produkterna direkt via flödet. 

I samband med det lanserar Klarna även en plattform för kreatörer som vill hitta nya varumärken att samarbeta med, vare sig det sker i Klarnas app eller på sociala medier som Instagram. Klarna integrerar även en sökfunktion baserat på tekniken från förvärvet av Pricerunner, som innebär att kunder kan söka efter och köpa produkter i appen baserat på parametrar som billigast pris och fraktkostnad.

”Rent affärsmässigt öppnar det här upp en helt ny intäktskälla för oss som är annonsering, en av de största intäktsmarknaderna i världen, och som gör att vår marknad blir väldigt mycket större. Det är såklart intressant ur ett affärsperspektiv”, säger Klarnas produktchef David Fock till Di.

Klarna har tidigare testat liveshopping i mindre skala i Sverige, då med hjälp av teknik från den börsnoterade leverantören Bambuser. Nu är det istället förvärvet av brittiska Hero som sätts i arbete när det kommer till liveshopping. Den nya kreatörsplattformen bygger på förvärvet av Apprl 2021.

Totalt har Klarna betalat mer än 10 miljarder kronor för de tre bolagen. 

”Vi har satsat otroligt mycket på det här”, säger David Fock, som inte vill specificera en summa. 

Klarnas satsning på livevideoshopping sker samtidigt som teknikjättar som Facebook och Tiktok rapporteras dra ned på sina egna satsningar på formatet. Det oroar dock inte David Fock, som menar att man har en stor fördel gentemot de sociala plattformarna. 

Den typ av videoshopping som Klarna satsar på går inte heller att jämföra med det mer traditionella formatet, menar han, som drar tankarna till tv-shop. 

”I Kina har det utvecklats från stora, livesända event till att man började dela upp eventen i korta filmer där man sedan länkade produkterna. Det formatet är mer relevant för den publik som använder sociala medier och passar bra för att sälja mode och smink.” 

Klarna har i dag runt 30 miljoner kunder i USA, varav 6 miljoner använder bolagets app. 

”I Sverige används appen främst för att betala köp. I USA är den en mycket större del av Klarnas affär. Vår förhoppning är att majoriteten av våra kunder kommer att använda de här nya funktionerna”, säger David Fock. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera