1515
Annons

Trots skärpta regler: Felaktigheter och anklagelser slinker igenom techjättarnas faktagranskare

Under valnatten spred sig missvisande information om valet på Twitter och Facebook, trots jättarnas försök att täppa till hålen. Experter menar att bolagen har otillräckliga spärrar och för mycket fokus på presidentens utspel – medan konservativa säger sig vara mobbade av Twitter. 

Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.Foto:TT.

Techjättarna har haft en febril valperiod och tagit krafttag för att stävja utspel som kan störa arbetet med valet, vilket Di Digital rapporterat om.

Facebook, som tidigare lovat att inlägg som tar ut segern i förskott förses med varningsstämpel, valde efter President Donald Trumps segerbesked under gårdagen att förse samtliga inlägg från de båda lägren med markeringar. 

”När president Donald Trump inledde med segerutspel började vi med löpande notifikationer på Facebook och Instagram”, skriver Facebook.

Läs mer: Här är sista minuten-reglerna för att stoppa våld och falska segrare i valet

Twitter använder sig av två varningsskyltar: dels en som flaggar för att valresultatet inte är klart, dels en som varnar för att det ”råder delade meningar” om innehållet.  Den senare döljer inlägget helt och läsaren måste aktivt klicka för att ta del av innehållet.

Flera konservativa röster utöver presidenten säger sig vara förföljda av Twitter, bland annat den konservativa profilen Dave Rubin som i flera inlägg anklagat bolaget för att bedriva censur.

Sedan Pennsylvania seglat upp som en avgörande delstat i valet har flera kritiska inlägg om valfusk slunkit igenom på de sociala medierna. Särskilt stor spridning har hashtaggen ”stopthesteal” fått, som bland annat använts av Donald Trumps söner Eric Trump och Donald Trump Jr.

Flera experter säger nu att stävjandet inte varit tillräckligt  Election Integrity Partnership, en sammanslutning av forskare i missvisande information, säger att antalet inlägg om valfusk ökade dramatiskt efter presidentens första inlägg. 

”De ogrundade anklagelserna skapar förvirring över valgången bland väljarna i ett läge där många väljare försöker få hjälp att tolka resultaten”, säger Kate Starbird, forskare vid Washingtons universitet som tillhör gruppen, till nyhetsbyrån AP. 

Kate Starbird menar att många amerikaner gick och la sig under tisdagen med antagandet att Donald Trump gått ut som segrare i delstater som Wisconsin, för att sedan vakna upp till ett helt annat läge. 

”Vi ser försök att försöka ogiltigförklara vändningen”, fortsätter hon. 

Election Integrity Partnership noterar även i ett inlägg på Twitter att en majoritet av de stora nyhetskanalerna utsett demokraten Joe Biden till vinnare i Michigan, trots att rösträkningen inte var klar. 

Även den Google-ägda videotjänsten Youtube har lagt in en extra växel för att plocka bort missvisande alternativ. Under onsdagen publicerades dock ett klipp från den högerextrema nyhetskanalen One America News Network där Donald Trump utses till segrare och Demokraternas anklagas för valfusk. 

”Våra riktlinjer förbjuder missvisande innehåll för tittarna kring röstande, till exempel felaktigheter kring tid, plats, vad som krävs för att få rösta, eller falska påstående som kan avskräcka från att rösta. Innehållet i den här videon når inte upp till den nivån”, säger bolagets talesperson Ivy Choi till nyhetskanalen CNBC. 

Däremot har Youtube plockat bort annonser från klippet, och tillstår att klippet innehåller felaktigheter kring valet. 

”Vi tar bort annonser från videos med innehåll som är markant osant om valresultatet”, kommenterar Ivy Choi. 

Jesse Lehrich, tidigare talesperson för Hillary Clinton och nu chef för den ideella organisationen Accountable Tech, menar att man i all koncentration på Donald Trumps utspel glömt bort hur hans bundsförvanter agerar.

”Det är ett misslyckande att man inte lagt lika mycket fokus på Donald Trumps influerare och allierade som har mycket makt i högermedias ekosystem”, säger Jesse Lehrich till tidningen Financial Times.


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?