1515
Annons

Trots krisen – techjättar köper bolag på löpande band

Jättar som Amazon, Apple, Microsoft och Facebook har alla köpt upp bolag under andra kvartalet, som trots coronakrisen kan stå för den största uppköpssumman på ett par år.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har köpt upp bolag hittills i år.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har köpt upp bolag hittills i år.

Den pågående pandemin har inte stoppat techjättar från att köpa upp bolag. Facebooks köp av Gif-plattformen Giphy för 400 miljoner dollar, enligt källor till Axios, i förra veckan är bara det senaste i raden.

Coronkrisen har slagit hårt mot startupbolag och stämmer köpesumman gick Giphy i så fall för 200 miljoner mindre än det värderades till 2016. Situationen verkar dock inte ha stoppat storbolagens planer, trots att både Facebook och Google har drabbats av annonstapp.

Läs mer: Facebook köper bildplattform för 4 miljarder

I förra veckan meddelade också Apple att man förvärvar VR-bolaget NextVR, och Microsoft kom överens om att köpa molntjänstbolaget Metaswitch Network.

Det kom även uppgifter om att Uber är i uppköpsdiskussioner med den börsnoterade matleveranstjänsten Grubhub, som dock ska ha avvisat det senaste budet.

Den totala uppköpssumman under det andra kvartalet i år går mot att bli den största sedan Microsoft köpte Github under fjärde kvartalet 2018, enligt en uträkning från analystjänsten Pitchbook. Mycket på grund av Facebooks jätteaffär på 5,7 miljarder dollar för indiska Jio Platforms i april. 

Läs också: Facebook miljardsatsar på indisk Ericsson-vän

Hittills under kvartalet hade Amazon, Facebook, Microsoft, Google och Apple gjort åtta uppköp per den 29 april i år, enligt analysföretaget CB Insights. Under maj månad har det tillkommit tre till enligt ovan. 

Sammanställningen från CB Insights visar också att summan av investeringarna för året redan är större än under hela 2019.

Läs mer: Amazon förhandlar om att köpa konkursade JC Penney

Översikt från CB Insights med uppköp som FAMGA – Facebook, Amazon, Microsoft, Google och Apple – har gjort från 2018 och framåt.
Översikt från CB Insights med uppköp som FAMGA – Facebook, Amazon, Microsoft, Google och Apple – har gjort från 2018 och framåt.Grafik:Skärmdump av grafik från CB Insights.

Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?