1515

Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Flera månader efter Di Digitals avslöjande – och trots sina ägares avståndstaganden – fortsätter nätcasinon som Betsson och Leovegas att göra reklam på pirat- och streamingsajter.

Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.
Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.Foto:TT

Efter flera SMS-påminnelser om bonuspoäng ringer telefonen. I andra änden hörs ett inspelat meddelande.

”Tjena, det är Frank här”, säger mannen som har blivit spelbolaget Leovegas affischnamn.

Spel- och bettingbolag som vill locka till sig kunder som befinner sig i Sverige kan inte annonsera på Google eller Facebook. Detta eftersom det bland annat kräver en giltig licens, vilket inte går att få under rådande spelmonopol.

Istället annonserar man på sajter som Aftonbladet och krokar upp varumärkesambassadörer. I Leovegas fall rör det sig om namn som Frank Andersson, Pernilla Wahlgren och freestyleåkaren Jon Olsson.

Reklaminsatserna stannar dock inte där. Flera nätcasinon annonserar på piratsajter som möjliggör fildelning av allt från populär mjukvara till filmer, musik och tv-serier, och på streamingsajter som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material som till exempel fotbollsmatcher.

Det kunde Di Digital avslöja i mars, då Leovegas, Betssons och Mr Greens annonser dök upp i internets bakvatten. Mr Green hade till exempel en annons på Pornhub.com, världens största porrsajt.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Olämpligt och oseriöst, löd omdömet från Handelsbanken, med innehav i Betsson. Flera andra ägare krävde att bolagen skulle arbeta mer aktivt för att få bort sina annonser från dessa sammanhang.

Fem månader senare fortsätter flera spelbolag att ragga nya kunder på pirat- och streamingsajter.

Det är affiliatenätverk som står bakom det.

På fildelningssajten The Pirate Bay, som myndigheter i en rad länder har försökt stänga ner i åratal, dyker annonser från börsnoterade Leovegas och Betssons varumärke Betsafe upp.

Leovegas, som noterades på First North i mars, fortsätter att aggressivt annonsera på piratsajter. De flesta av sajterna som Di Digital granskar – däribland The Pirate Bay, Isohunt, och Torrentz.eu samt streamingsajten Thefirstrow.eu – rymmer popup-fönster med reklam för spelbolaget.

Detta trots att bolaget i mars uppgav för Di Digital att man hade ”agerat” internt.

”I den mån det skett är det viktigt att förstå att det är affiliatenätverk som står bakom det”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på Leovegas, i ett sms.

Han hänvisar till de tusentals underleverantörer som tar betalt av nätcasinon för att sprida deras annonser på nätet.

”Här kan man inte på förhand fullt ut kontrollera hur vårt annonsmaterial kommer att användas men detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, tillägger Philip Doftvik, men återkommer inte när Di Digital ber om en telefonintervju.

Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter.

Även Betsson hänvisar till sina underleverantörer när annonsen på The Pirate Bay kommer på tal.

”Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter. Genom samarbeten med fristående företag, det som kallas affiliates, vet vi att det kan hända att våra varumärken dyker upp på dessa sidor. Men det är inte tillåtet. Vi jobbar konstant med att följa upp och säkerställa att reglerna efterföljs”‚ säger Malin Sparf-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Under 2015 och fram till Di Digitals granskning i mars hade Betssons dotterbolag avslutat sina samarbeten med 22 leverantörer – av totalt 4 000 – som hade brutit mot koncernens annonseringsregler. Ytterligare två som hade brutit mot reglerna skulle i mars utredas, säger Malin Sparf-Rydberg.

Kan man ta det ni säger på allvar här?

”Vi tar det på allvar. För oss är detta jätteviktigt. Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter. Våra dotterbolag jobbar ständigt med det här.”

Läs även: ”Spelbolagen håller liv i internets bakgård”

En nyregistrerad spelare kan innebära flera tusen kronor i intäkter för ett affiliate-bolag, och ofta en procentsats på de pengar kunden sätter in på sajten under sin livstid.

Svenska affiliate-bolaget Catena Media börsnoterades i februari. Senare kunde Di Digital avslöja att porr- och piratsajter länkade till bolagets sajter, vilket Catena Media skyllde på smutskastning.

Även spelbolaget Cherry, som är noterat på Aktietorget, gör reklam på flera piratsajter, medan Casinostugan – enligt sin webbplats ”Sveriges mysigaste onlinecasino” – förekommer på en torrentsajt.

”Vi har en generell policy när det gäller media att inte annonsera i samband med porr, våld eller oetiska miljöer. Vi jobbar också med mediebyråer som säkerställer att vi enbart syns på sajter som är i linje med vår policy”, säger Fredrik Burvall, vd för Cherry, vars riktlinjer mot annonsering i sådana sammanhang även gäller bolagets annonsnätverk.

Di Digital har sökt Casinostugans företrädare för en kommentar.


Läs även:

Foto:

Kommentar: Casinosajterna slår svenskt rekord i hyckleri


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?