1515
Annons

Trög start för Netflix spelsatsning

Streamingjätten Netflix har svårt att locka användare till sina nylanserade spel. Samtidigt är det oklart hur bolaget faktiskt ska göra det, enligt CNBC.

Foto:Gabby Jones

Sedan november har Netflix satsat allt mer på spel som ett sätt att engagera sina prenumeranter i väntan på att nya avsnitt ska släppas. Spelen är bara tillgängliga för bolagets prenumeranter och måste laddas ned separat. 

Netflix mobilspel har blivit nedladdade 23,3 miljoner gånger. Enligt Apptopia har Netflix cirka 1,7 miljoner dagligt aktiva spelare på sina spel. Det utgör mindre än 1 procent av bolagets 221 miljoner prenumeranter. 

Enligt bolagets vd Greg Peters har Netflix flera år framför sig innan man har lärt sig hur spel kan behålla och engagera prenumeranter. Dock har bolaget medvetet varit otydliga gällande hur de ska göra spel till en central del av deras strategi, enligt CNBC. 

”Vi håller fortfarande lite tyst eftersom vi fortfarande lär oss och experimenterar och försöker ta reda på vilka saker som faktiskt kommer att få gensvar hos våra medlemmar, vilka spel som folk vill spela”, sade Leanne Loombe, Netflix chef för externa spel, under ett panelsamtal på Tribeca Film Festival i juni.

Netlifx har även haft svårt att få folk att stanna kvar på dess streamingplattform. Under det första kvartalet tappade man 200.000 användare, och under det andra kvartalet 250.000. I år har aktien sjunkit med 62,4 procent på börsen. 

Läs mer: Då slås HBO Max samman med Discovery Plus 

Innehåll från SEBAnnons

Nytt biogummi från restprodukter i skogen ska spara koldioxid

Fossilbaserat gummi ersätts med ett biogummi som tillverkas av restprodukter i skogsindustrin.

Reselo vill gå i fronten för en mer hållbar värld.

– För varje kilo syntetiskt gummi som ersätts så kan mellan tre och fem kilo koldioxid sparas, säger Henrik Otendal, vd.

Vinnarna av New Ideas-priset i SEB:s The Next Awards är företaget Reselo. I juryns motivering står bland annat att ”Företaget inspirerar genom stora ambitioner att vara i framkant för hållbar ekonomi och materialförsörjning.”

Allt började för drygt två år sedan då Henrik Otendal, Josefin Larsson och Thomas Baumgarten råkade springa på varandra under ett evenemang för startups på KTH i Stockholm.

De upptäckte snabbt att de hade liknande idéer och ambitioner och bestämde sig för att satsa tillsammans.

– Affärsidén bygger på att vi har utvecklat en process där man tar restprodukter från skogsindustrin, som annars skulle ha eldats upp, och skapar ett gummi av, säger Henrik Otendal.

Henrik Otendal.
Henrik Otendal.

Reselos gummi blir ett hållbart alternativ till de två gummisorter som i huvudsak används idag; naturgummi och syntetiskt gummi som är baserat på olja.

– Vårt gummi blir kostnadseffektivt. Materialegenskaperna är likadana som de gummisorter som finns idag, och det går att tillverka i den befintliga utrustning som tillverkarna redan har.

Reselos tre grundare började ringa runt till potentiella kunder som de gärna ville samarbeta med.

– Efter 15 samtal hade alla sagt ja till att utvärdera vårt material i deras produkter, och trenden har fortsatt, säger Henrik Otendal och nämner skor, mode, friluftsliv, träningsutrustning och leksaker som kategorier av branscher där intresset är särskilt starkt.

Med hjälp av RISE Processum i Örnsköldsvik togs Reselos nya gummi fram i mindre upplaga.

– Nu är vi i en kapitalanskaffningsprocess för att sätta upp vår egen tillverkning. Vi räknar med att ha en pilotanläggning klar under 2023 och en industriell anläggning klar för att börja producera 2025, och sen skala upp.

Som vinnare av New Ideas-kategorin tilldelas Reselo en plats i tillväxtprogrammet Greenhouse med skräddarsydd expertrådgivning. Man garanteras också en plats i SEB Innovation Forum, med möjlighet att pitcha företaget inför 200 investerare.

– Det betyder enormt mycket. Vi tror att tiden fram till att vi kan vara ute på marknaden kommer att förkortas rejält genom att vi får chansen att träffa rätt investerare från början, säger Henrik Otendal.

Han konstaterar också att det är en ständig kamp att driva ett startup-bolag.

– Allt tar längre tid än man tror. Men den här vinsten är ett sätt för oss att nå igenom bruset, vi får lite uppmärksamhet vilket betyder mycket eftersom det är en bit kvar tills vi är ute på marknaden.

– Dessutom har hela processen varit superkul och inspirerande med bra frågor och input från en väldigt professionell och namnkunnig jury.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera