1515

Trög start för hajpad leveranstjänst

Det har tagit längre tid än väntat att få det omtalade startupbolaget Urb-it, som finansieras av en rad kända affärsmän, på banan. Nu skjuts delar av den planerade utlandsexpansionen på framtiden.

Mats Forsberg är vd på Urb-it
Mats Forsberg är vd på Urb-itFoto:Jack Mikrut

Den svenskgrundade leveranstjänsten Urb-it fick mycket uppmärksamhet när bolaget offentliggjorde sin affärsidé och sina finansiärer i vintras.

Bolaget vill skapa en plattform som låter privatpersoner, till exempel studenter, jobba extra som budbärare åt e-handeln. Betydligt snabbare och i vissa fall även billigare än både posten och budfirmor, är löftet.

Bakom bolaget, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser,  Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären i vintras.

Målen sattes högt från start: “Om ett år ska vi finnas i tre-fyra storstäder totalt. Köpenhamn står näst på tur, och ska följas av Paris, London och Berlin”, sa vd Mats Forsberg till Di i februari.

Planen var att ta in ytterligare 100 Mkr i finansiering under våren. Ett samarbete med restaurangerna inom Stureplansgruppen skulle lanseras under april månad.

Drygt sju månader senare backar bolaget från delar av expansionsplanen. Urb-it har till dags dato tagit in sammanlagt drygt 55 Mkr i finansiering, uppger vd Mats Forsberg. Men den planerade kapitalanskaffningen om 100 Mkr har skjutits på framtiden. Likaså den planerade lanseringen i Köpenhamn, samt samarbetet med Stureplansgruppen.

“Vi har varit inne och tittat på restaurangbranschen men insåg att vi behövde göra någonting mer exceptionellt än bara matleveranser. Vi vill ta med en större del av restaurangupplevelsen in i kundens kök”, säger Mats Forsberg till Di Digital.

“Vi har en handfull kontrakterade restauranger och siktar på att lansera detta i mitten av november”, fortsätter han.

Vad gäller utlandsexpansionen är planen nu att fokusera på London och Paris. Urb-it har ännu inga påskrivna avtal med handlare i någon utav städerna, dock ett antal “avsiktsförklaringar”, säger Mats Forsberg.

Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara.

“Vi kommer igång någon gång under första kvartalet 2016. Exakt när det blir avgörs av diskussioner med kunderna”, säger han.

Förklaringen ligger i svårigheter att integrera Urb-its teknik i e-handlarnas plattformar, säger han. Mats Forsberg medger att bolaget delvis underskattade den tekniska utmaningen i att lansera en tjänst som Urb-it.

“Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara. Vi utgick från att det skulle vara enkelt att koppla in vår tjänst på deras system. Den biten har vi underskattat”, säger han.

Under sommaren och hösten pågår därför ett omfattande tekniskt arbete på bolaget.

“Grundtekniken är den samma, du ska kunna se och följa din leverans när den är på väg, men vi jobbar närmare våra kunder och integrerar våra system djupare i deras”, säger Mats Forsberg.

I dagsläget sker mellan 20 och 50 leveranser om dagen med Urb-it, majoriteten av dem från elektronikhandlarna Siba, Mstore och Digital Inn i Stockholm.

“Vi vill tiodubbla den siffran till årsskiftet. Vi hoppas på julhandeln som en bidragande faktor till det”, säger Mats Forsberg.  


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?