1515

Trendspaning: ”Hemmasittar-ekonomin” är här för att stanna

Coronaviruset verkar bli långdraget och har vänt upp och ned på människors arbetsliv och fritid. ”Vi tror att det här kan få en stor effekt på den lokala ekonomin”, säger Chris Michaud, innovationschef det amerikanska strategikonsultbolaget EPAM.

Chris Michaud är chef för innovation och design på det amerikanska strategikonsultbolaget EPAM.
Chris Michaud är chef för innovation och design på det amerikanska strategikonsultbolaget EPAM.Foto:Bildkällor: Creative Commons Zero och EPAM

(Di Digital/USA) De senaste månaderna har människor tillbringat allt mer tid i sina hem. I många länder har man knappt fått gå ut mer än att för att handla mat. 

Coronavirusets framfart påverkar alla delar av vårt liv, från hälsa till jobb och fritid. Många av de saker vi brukade göra är i dag inte möjliga och frågan är när vi kan gå tillbaka till våra normala liv – om vi ens kan det.

Chris Michaud, chef för innovation och design på strategikonsultbyrån EPAM Continuum i Boston, jobbar med att identifiera nya trender i samhället. Han menar att det vi nu lever i är extrema förhållanden. 

Å ena sidan är vi extremt digitala och lever våra liv på nätet. Mycket av det vi brukade göra fysiskt – när det gäller social, kommersiell, politisk och kulturell interaktion – har flyttat till digitala rum.

Å andra sidan dras vi till en mer långsam och hållbar livsstil, bortom stadsmiljö och konsumtionshets. Vilket blir möjligt när vi inte längre måste gå till ett kontor utan kan jobba hemma. 

Läs också: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

”Människor har flyttat in till städerna i decennier, men det här kanske kan sakta ner den trenden. Det kommer att få intressanta effekter på teknik och 5G-utvecklingen kommer till exempel att spela en stor roll”, säger Chris Michaud.

Han definierar integrationen mellan extremerna i det han kallar ”the homebody economy” – fritt översatt till ”hemmasittar-ekonomin”. 

”Vi kommer inte att gå tillbaka till de gamla normerna, utan till det vi kallar den nästa normen”, tror Chris Michaud.

I dag sker 90 procent av jobben på distans på grund av coronautbrottet. Chris Michaud tror att det kommer att landa i att 40 till 50 procent forsätter att jobba hemma även på sikt.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb – ”Största hotet är den mentala hälsan”

Håller nuvarande trender delvis i sig tror han att det skulle leda till en mer permanent livsstil där folk stannar hemma mer. Det skulle i så fall också få effekt på den lokala ekonomin då människor blir mer beroende av affärslivet runtomkring där man bor.

Hemmasittartrenden påverkar även till exempel sjukvård, där digital vård har fått en rejäl skjuts under coronautbrottet och motsvarar 30 procent av den vård som ges. Chris Michaud tror att den andelen först kommer att gå tillbaka till en lägre nivå, men som ändå är högre än tidigare. För att sedan öka igen när man hittar en bättre infrastruktur.

Den digitala omställningen sker just nu i rekordfart. Företag som inte trodde att de kunde göra saker digitalt lär sig nu att de kan det, menar han. 

”I dag försöker alla företag ta reda på hur de kan bedriva sin verksamhet online. Strategier som de har tänkt implementera på en tioårsperiod har drastiskt minskat till tre år, och tre år till ett år”, säger Chris Michaud.

Chris Michaud tror också att den stora digitala närvaron leder till en omstart som innebär att människor kommer bli mer öppna för att betala för innehåll och tjänster på nätet.

”Ju mer vårt samhälle och ekonomi finns online, desto mer kommer människor vara villiga att betala och organisationer investera i olika tjänster”, säger han.

Läs även: Coronaviruset kan vända upp och ned på gamla sanningar


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?