1515
Annons

Trenderna 2022: Från investerar-influerare till mjukvarufest

Di Digital-redaktionen hjälper dig ligga före i starten av det nya året med heta spaningar. 

I spåkulan syns allt från influerare som blir investerare, Web 3.0, fest för mjukvarubolag, tekniska genombrott, egenmonitorering till risk för ökade cyberbrott.

Mjukvarubolag, som Quinyx med vd:n Erik Fjellborg, på frammarsch, Web 3.0, influerare, som Bianca Ingrosso, som blir investerare är några av Di Digitals heta spaningar för 2022.
Mjukvarubolag, som Quinyx med vd:n Erik Fjellborg, på frammarsch, Web 3.0, influerare, som Bianca Ingrosso, som blir investerare är några av Di Digitals heta spaningar för 2022.

Lyssna på senaste avsnittet av Digitalpodden med fokus på teknikspaningarna:

 

Henrik Ek, reporter Di Digital: Web 3.0

Begreppet påstås ha myntats av en av grundarna bakom blockkedjan Ethereum och syftar till en tid där just privata blockkedjor ersätter mycket av det som stora techbolag och myndigheter levererar på internet i dag. Web 1.0 var statiska hemsidor du kunde titta på. Web 2.0 är den generationen vi lever med i dag, där vi kan interagera över nätet, sociala medier till exempel.

Web 3.0 är applikationer som inte behöver stora institutioner utan blockkedjor som decentraliserat säkrar samma och nya viktiga behov. Om det så är finansiella instrument eller spel. En tidig svensk satsning är till exempel True Original.

Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef Di Digital: Det är nu det händer

Teknik som fungerar bättre och blir alltmer lättillgänglig banar vägen för genombrott.

Metaversum gick från okänt till allmän nyfikenhet när Facebook bytte namn till Meta för att visa på hur techjätten tar klivet mot nästa nivå av internet. Men att umgås i virtuella världar via avatarer har funnits i spelvärlden sedan decennier. Vad som är nytt är att vr- och ar-tekniken har blivit lättare och billigare att använda. Samtidigt växer en marknad där accessoarer för hur vi vill pryda våra digitala kopior går för miljonbelopp.

Nu är även arbetslivet på väg att integreras i metaversum med satsningar från Microsoft och Meta. Samtidigt kommer detta krävas en del investeringar i ny teknik.

En svår nöt för maskininlärning och artificiell intelligens att knäcka har varit språkförståelse. Det har gett en del avtryck genom åren som skapat rubriker, som Amazons dåliga maskinöversättningar vid lanseringen förra året som ”våldtäkts-draperi” eller som nu nyligen när Astrid Lindgrens barnvisa fick en sextext på Spotify.

Men på andra fronter ser vi viss ljusning. På redaktionen testar vi just nu transkribering från intervjuer som faktiskt fungerar. Vi ser också allt fler lösningar som analyserar språk och ljud. Eller till exempel automatiskt läser upp ljudböcker – dock ännu inte med samma inlevelse som en skådespelare, så Stefan Sauk har ännu ingen konkurrens där.

Läs mer: Metaversum är redan här – så fungerar nästa nivå av internet

Johannes Karlsson, reporter Di Digital: Fortsatt fest för mjukvarubolagen

Störningar i leveransleden, höjda råvarupriser och en halvledarbrist slår mot den traditionella industrin. Coronapandemin sätter fortfarande sina spår globalt med nya nedstängningar av samhällen världen över.

Mjukvarubolag som säljer sin tjänst genom en prenumerationsmodell, enligt det som i branschen brukar kallas för ”saas”, kommer därför fortsatt att premieras värderingsmässigt på marknaden under nästa år. En stor del av hemarbetet lär bli permanent även efter pandemin, vilket ställer höga krav på att näringslivet har smarta och effektiva digitala tjänster i sin verksamhet.

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital: Ökning av bedrägerier och ransomware-attacker

Vi på Di Digital är inte främst kända som experter på it-säkerhet. Men det hindrar inte mig från att hysa en oro för att digitala bedrägerier mot privatpersoner och ransomware-attacker mot företag och kommuner ska öka under 2022.

Polisen gick ju nyligen ut och berättade att närmare hälften av bedrägeribrotten i Sverige kopplas till organiserad brottslighet. De slog även fast att brottsvinsterna uppgår till drygt två miljarder kronor per år.
Jag gissar att:
1. Antalet skjutningar tvingar Polisen att prioritera brotten som sker på gatan mer än den på nätet 2022. Det talar för att de digitala bedrägeribrotten kommer utgöra en växande del av den organiserade brottslighetens verksamhet framöver.
2. Idag är bedrägeribrott ofta taffligt utförda och relativt enkla att genomskåda. Men de blir ändå bättre för varje år. Kanske blir 2022 året då den organiserade brottsligheten lyckas rekrytera riktigt bra techkompetens till sina bedrägerier via sms, e-post och appar. Pengarna tycks ju finnas i alla fall, och pengarna vinner oftast i slutändan.

Vad gäller hackerattacker: Det politiska världsläget talar för att Ryssland kommer fortsätta att blunda för de ransomware-attacker som genomförs av ryska hackare. I alla fall så länge de inte riktar udden mot ryska intressen. Putinregimen uppges ju sponsra en viss typ av hackning på egen hand. Vidare använder man sig av dessa grupper - direkt eller indirekt - som en blicka i ett större världspolitiskt spel.

Julia Caesar, reporter Di Digital: Influerare som investerare?

Att influerare blir miljonärer som ansiktet utåt för olika varumärken på nätet – och mångmiljonärer som grundare av egna varumärken – gör knappast någon förvånad längre. Ida Warg siktar på att omsätta 100 Mkr i år i sitt skönhetsbolag och Bianca Ingrossos sminkbolag Caia förväntas dubblera sin omsättning till 300 Mkr 2021.  Men vad gör man då när miljonerna trillar in? Man börjar investera.

I USA har den 19-åriga Tiktokt-stjärnan Josh Richards investerat i startups för att därefter göra varumärkena populära bland sina 25 miljoner följare. Han har även startat ett riskkapitalbolag tillsammans med två andra Tiktok-profiler och en tidigare investerare från Goldman Sachs. Fonden, som uppgår till 15 miljoner dollar, har bland annat tagit in pengar från Donald Trumps tidigare rådgivare Anthony Scaramucci och Tinders medgrundare Sean Rad.

Bianca Ingrosso har redan flaggat för att hon vill investera i andra bolag. Likaså Margaux Dietz, som redan 2019 investerade i teknikhjälpartjänsten Techbuddy. Kanske blir influerare snart även maktfaktorer i den svenska startupvärlden.

Läs mer: Vinstmarginaler på 90 procent – så mycket tjänar Sveriges influerare

 

Marianne Agazzi, reporter på Di Digital: Rutinkontroller flyttas från vårdcentraler till hemmet

Nätläkare är i dag en naturlig del av vårdapparaten, även om sektorn genom åren stött på skarp kritik. För att få ned antalet fysiska besök på vårdcentralen kan nästa naturliga steg vara att rutinundersökningar sköts i hemmet. Under året har Di Digital rapporterat om digitala vårdbolag som erbjuder så kallad egenmonitorering. Här kan kroniker med tillstånd som kol, högt blodtryck, diabetes och hjärtsvikt mäta sina värden som i sin tur registreras och bevakas hos vårdgivaren. Bolaget Imaginecare ser även stor potential hos gravida, som i allt större utsträckning drabbas av blodtryck och viktproblem.

Vi har även rapporterat om aktören Doccla, som gjorde succé i England med sin bevakning av covid-patienter vilket möjliggör tidigare sjukhusutskrivning.

I dag har Imaginecare slutit avtal med två svenska regioner, men systemet är ännu ungt och mer forskning krävs. SKR, Sveriges kommuner och landsting, har nu tagit initiativ till ett samarbete i ämnet, där man även kommer utforma en gemensam kravbild. Sedan krävs aktiva användare som tar ansvar – och alla har inte de digitala förutsättningarna som krävs.

Mäta blodtryck och syrenivåer i hemmets lugna vår kan bli nästa steg för att avlasta vårdapparaten i pandemins kölvatten.
Mäta blodtryck och syrenivåer i hemmets lugna vår kan bli nästa steg för att avlasta vårdapparaten i pandemins kölvatten.Foto:Press

Di Digital listade nyligen flippar och floppar för 2021: 

Läs mer: Flopparna 2021: Från Clubhouse-döden till opportunistiska noteringar

Läs mer: Från Norrlands-feber till kryptorusch

 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?