1515

Trendbrott: Apples Iphone-försäljning saktar in

För första gången sedan Iphone släpptes 2007 saktar försäljningstillväxten ned – och det rejält. Apple slog nytt vinst- och försäljningsrekord under fjärde kvartalet 2015, men missade marknadens förväntningar.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto:TT/Eric Risberg

Apple, ett av världens mest älskade och hatade företag, har slagit nya rekord. Siffrorna för det fjärde kvartalet 2015 visade en vinst på 18,4 miljarder dollar, motsvarande 157 miljarder kronor. Det innebär en liten ökning, med drygt två procent, jämfört med samma period 2014.

Trots nytt rekord är det långt ifrån vinstökningen under förra kvartalet med 31 procent

Omsättningen uppgick till 75,9 miljarder dollar, en ökning med knappt två procent. Det var lägre än Wall Streets förväntningar på 76,6 miljarder dollar.

Under kvällens resultatsamtal refererade Apples vd Tim Cook till att den turbulenta världsekonomin har påverkat bolagets resultat, och hänvisade till stora förändringar i valutakurser.

"Det gör det dyrare för Apple att sälja produkter utomlands", sa Tim Cook.

Iphone-försäljningen slog också rekord under 2015, och har ökat årligen sedan lanseringen 2007. En del tyckare hade förutspått en nedgång under det senaste kvartalet, baserat på rapporter från leverantörer till Apple. De fick alltså fel, men med en liten marginal.

"Situationen i Kina har varit en oro för många investerare. Vi har sett motsatta resultat. Under demberkvartalet gjorde vi, trots det turbulenta läget, vårt bästa kvartal i Kina", sa Tim Cook.

Dock visade dagens siffror den svagaste kvartalsökningen hittills, med bara 0,4 procent jämfört med fjärde kvartalet 2014. Motsvarande siffra året innan var 46 procent upp.

Antal sålda Iphones gick från 74,5 miljoner till 74,8 miljoner. Julhandeln brukar innebära stora ökningar för Apple och kvartalet är ett trendbrott. Apple är beroende av en gynnsam utveckling för Iphone, som står för två tredjedelar av bolagets resultat.

Dagens siffror visade den svagaste kvartalsökningen hittills.

Apple redovisade inga separata försäljningssiffror för produkter som Apple Tv och Apple Watch. De ingår i kategorin "övriga produkter", som ökade med hela 62 procent år till år. Försäljningen av Mac-datorer gick ner från 5,5 miljoner till 5,3 miljoner.

När det gäller Ipads försäljningsutveckling, som liksom för andra tillverkare har varit i en nedåtgående spiral de senaste åren, tappade Apple hela 25 procent. Det trots lanseringen av nya Ipad Pro under kvartalet.

Apple-aktien gick upp under börsdagen, då besked om ett något ökat oljepris kom. Aktiekursen har annars gått stadigt nedåt, med 13 procent sedan förra kvartalet, i spåren av en osäker marknad i Kina och sjunkande oljepris.

Marknaden reagerade på dagens resultat med att Apples aktie gick ner mellan en halv och en procent på eftermarknaden. Efter kvällens resultatsamtal låg kursen på drygt 2,5 procent ner.

Tim Cook sa under samtalet att man förväntar sig att Iphone-försäljningen för första gången kommer att gå ner under pågående kvartal. Och förutspår ett tapp i omsättning, från 58 miljarder dollar till 50-53 miljarder dollar. 

Läs även: Starka siffror väntas från techjättarna - förutom från Twitter


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?