1515

Trendbrott: Apples Iphone-försäljning saktar in

För första gången sedan Iphone släpptes 2007 saktar försäljningstillväxten ned – och det rejält. Apple slog nytt vinst- och försäljningsrekord under fjärde kvartalet 2015, men missade marknadens förväntningar.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto:TT/Eric Risberg

Apple, ett av världens mest älskade och hatade företag, har slagit nya rekord. Siffrorna för det fjärde kvartalet 2015 visade en vinst på 18,4 miljarder dollar, motsvarande 157 miljarder kronor. Det innebär en liten ökning, med drygt två procent, jämfört med samma period 2014.

Trots nytt rekord är det långt ifrån vinstökningen under förra kvartalet med 31 procent

Omsättningen uppgick till 75,9 miljarder dollar, en ökning med knappt två procent. Det var lägre än Wall Streets förväntningar på 76,6 miljarder dollar.

Under kvällens resultatsamtal refererade Apples vd Tim Cook till att den turbulenta världsekonomin har påverkat bolagets resultat, och hänvisade till stora förändringar i valutakurser.

"Det gör det dyrare för Apple att sälja produkter utomlands", sa Tim Cook.

Iphone-försäljningen slog också rekord under 2015, och har ökat årligen sedan lanseringen 2007. En del tyckare hade förutspått en nedgång under det senaste kvartalet, baserat på rapporter från leverantörer till Apple. De fick alltså fel, men med en liten marginal.

"Situationen i Kina har varit en oro för många investerare. Vi har sett motsatta resultat. Under demberkvartalet gjorde vi, trots det turbulenta läget, vårt bästa kvartal i Kina", sa Tim Cook.

Dock visade dagens siffror den svagaste kvartalsökningen hittills, med bara 0,4 procent jämfört med fjärde kvartalet 2014. Motsvarande siffra året innan var 46 procent upp.

Antal sålda Iphones gick från 74,5 miljoner till 74,8 miljoner. Julhandeln brukar innebära stora ökningar för Apple och kvartalet är ett trendbrott. Apple är beroende av en gynnsam utveckling för Iphone, som står för två tredjedelar av bolagets resultat.

Dagens siffror visade den svagaste kvartalsökningen hittills.

Apple redovisade inga separata försäljningssiffror för produkter som Apple Tv och Apple Watch. De ingår i kategorin "övriga produkter", som ökade med hela 62 procent år till år. Försäljningen av Mac-datorer gick ner från 5,5 miljoner till 5,3 miljoner.

När det gäller Ipads försäljningsutveckling, som liksom för andra tillverkare har varit i en nedåtgående spiral de senaste åren, tappade Apple hela 25 procent. Det trots lanseringen av nya Ipad Pro under kvartalet.

Apple-aktien gick upp under börsdagen, då besked om ett något ökat oljepris kom. Aktiekursen har annars gått stadigt nedåt, med 13 procent sedan förra kvartalet, i spåren av en osäker marknad i Kina och sjunkande oljepris.

Marknaden reagerade på dagens resultat med att Apples aktie gick ner mellan en halv och en procent på eftermarknaden. Efter kvällens resultatsamtal låg kursen på drygt 2,5 procent ner.

Tim Cook sa under samtalet att man förväntar sig att Iphone-försäljningen för första gången kommer att gå ner under pågående kvartal. Och förutspår ett tapp i omsättning, från 58 miljarder dollar till 50-53 miljarder dollar. 

Läs även: Starka siffror väntas från techjättarna - förutom från Twitter


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?