1515

Transfer Galaxy fyller på kassan och siktar på Europa

Vivallas ”Swish för utlandsbetalningar” har tagit in 4,5 miljoner kronor från Backing Minds och fått ett tillstånd av Finansinspektionen som öppnar upp för en expansion i Europa. ”Vi ser att behovet av vår tjänst inte bara finns i Sverige”, säger Transfer Galaxys medgrundare Yosef Mohamed.

Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande. Foto: Amanda Lindgren.
Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande. Foto: Amanda Lindgren.

I Vivalla i Örebro har entreprenörerna och barndomsvännerna Khalid Qassim och Yosef Mohamed byggt upp bolaget Transfer Galaxy (NTL), som kan liknas vid ett ”Swish för utlandsbetalningar”.

Målet är att låta kunderna skicka pengar mellan länder snabbare och för lägre avgifter än hos betalningsjättar som exempelvis Western Union.

Vi ser att behovet av vår tjänst inte bara finns i Sverige

Sedan tidigare är det känt att bolaget har tagit in omkring två miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Backing Minds (NTL), som leds av techprofilerna Sara Wimmercranz (NTL) och Susanne Najafi (NTL) samt backas upp finansiellt av bland annat H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Läs även: Ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Nu kan Di Digital berätta att Transfer Galaxy har fått påfyllning i kassan. Dokument som kommit in till Bolagsverket visar att bolaget tagit in drygt 4,5 miljoner kronor. I och med investeringen värderades Transfer Galaxy till 42 miljoner kronor.

Medgrundaren och vd:n Yosef Mohamed (NTL) bekräftar investeringen för Di Digital och säger att den skedde i höstas:

”Pengarna kommer från vår befintliga investerare Backing Minds, som vi ser som en långsiktig partner för Transfer Galaxy. Det är en brygginvestering och vi planerar en större runda under 2017”, säger han.

Pengarna har använts till att stärka upp truppen, bland annat genom att anställa en CFO, och dessutom för att söka ett tillstånd från Finansinspektionen för att bli ett betalningsinstitut.

Det beviljades den 15 maj i år vilket gör att bolaget nu tar sikte på Europa.

”Det förra tillståndet som betaltjänstleverantör begränsade oss till Sverige. Men nu när vi blivit ett ett betalinstitut öppnar det upp för oss att expandera i Europa. Vi ser att behovet av vår tjänst inte bara finns i Sverige”, säger Yosef Mohamed.

”Expansionen innebär att en person i till exempel Tyskland skulle kunna skicka pengar via vår plattform till stora delar av Afrika och Asien.”

Transfer Galaxys mål för transaktionsvolymen under 2017 ligger på ”några hundra miljoner”, enligt medgrundaren. 

”Vi ligger i linje med den uppskattade budgeten och har faktiskt överträffat den sedan i januari.”

Läs även: Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:Foto:


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?