Traderas ledningsgrupp får hålla hårt i slantarna efter utköpet från Paypal. Samtidigt tvingas Kry hårdbanta. I veckans avsnitt av Digitalpodden pratar vi om dessa två techbolag – och om investerarnas allt hårdare krav på branschen.
Di Digital
Text
Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef, och Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
I dagens avsnitt av Digitalpodden kikar vi närmare vad ledningen kan ha betalat för bolaget och spekulerar i vad Tradera kan tänkas göra för att förbättra tjänsten inför en internationell expansion. Vem skulle vilja köpa Tradera? Passar bolagets second hand-profil in i Klarnas nya inriktning?
Programledarna Ida Hansson Brusewitz och Jonas Leijonhufvud borrar även ner sig i Krys sparpaket. Den digitala vårdjätten ska varsla cirka 10 procent av sina kontorsanställda om uppsägning. Det motsvarar ungefär 100 personer, bekräftar bolaget för Di.
”Vi kommer att anställa fler på vårdsidan, men drar ned på huvudkontoren”, klargjorde presschefen Jonas Beltrame-Linné till Di Digital under tisdagen.
Vad är det som får Kry att följa Na-kd, Trustly, Storytel och Readly och säg upp personal? Är det investerarna som är oroade och sätter press? Eller citerar de Winston Churchills devis ”Låt aldrig en bra kris gå till spillo”, som Northzones Pär-Jörgen Pärson gjorde i en intervju med Di Digital i april, och ser ränteuppgången och inflationen som en bra ursäkt att trimma bort fettet från sina portföljbolag?
Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.
– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.
Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.
– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.
Expanderar globalt
Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.
Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år.
Fokus på värde och nytta
– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.