1515
Annons

Tonåring pekas ut som ledare av hackergrupp

En 16-åring i Oxford misstänks vara ledaren bakom hackergruppen Lapsus$, som ligger bakom attacker mot storbolag som Microsoft, Nvida och Okta. Även en tonåring i Brasilien misstänks vara en del i nätverket. Nu har den brittiska polisen gripit sju personer i åldrarna 17–27 år. Det rapporterar Reuters.  

Foto:Øijord, Thomas Winje

De gripna har sedermera släppts på fri fot men är fortsatt misstänkta. 

Gruppen, som kallar sig Lapsus$, har skapat huvudbry bland cybersäkerhetsexperter, skriver Bloomberg. Motiven är oklara, men specialisterna tror att pengar och ryktbarhet är drivkrafterna. Det startade med bolag i Storbritannien och Sydamerika, men spred sig sedan globalt. Nvidia, Samsung, Vodafone och Ubisoft är några som drabbats.

I söndags meddelande gruppen att man hackat sig in på en server som tillhör Microsoft, och det stod senare klart att även autentiseringsföretagen Okta hackats. Enligt Bloomberg satte detta Okta i en pr-kris – bolaget har i ett flertal blogginlägg bett om ursäkt till de 2,5 procent av kunderna som drabbats.

Microsoft skriver i ett blogginlägg att gruppens modus operandi är att lägga beslag på bolags data och kräva lösensumma för att ge tillbaka informationen.  

Hackarna har till och med tagit sig in på bolagens zoom-samtal där man hånat anställda och konsulter som försökt täppa till läckorna, skriver Bloomberg.

Men man är sämre på att sopa igen spåren efter sig.

”De har ibland meddelat sina attacker på sociala medier och sagt att de planerar att köpa information från bolagens anställda”, säger en säkerhetsexpert.

Tonårshackaren i Storbritannien blev tillslut själv en måltavla för konkurrerande hackare då han fick sina personliga uppgifter utlagda på nätet. Det fick en grupp säkerhetsexperter som anlitats av de drabbade företagen att ringa in den 16-årige ynglingen. Sju personer har nu gripits av brittisk polis. 

Bloomberg har besökt adressen och träffat tonåringens mamma. Hon var enligt Bloombergs reporter mycket besvärad över att sonens uppgifter med bilder på bostaden ligger ute på nätet. Hon säger att ärendet är ett fall för polisen men vill inte kommentera sin son i övrigt.

Även en tonåring i Brasilien pekas ut. Hen ska enligt uppgift vara så skicklig och snabb att koda att experterna initialt trodde det var en dator som låg bakom. 

 Efter intrånget hos Okta tyckte gruppen det var dags att ta ledigt.

”Några av våra medlemmar har semester till den 30 mars. Vi kommer vara tysta under en period. Tack för förståelsen. Vi kommer försöka lägga ut läckt material så fort som möjligt”, meddelade gruppen i kanalen på chattforumet Telegram. 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?