Annons

Tog över litet utbildningsbolag – används av över miljonen

Intresset för edtechföretag fortsätter öka i spåren av pandemin. Utbildningsplattformen Tictac har ökat med 400 procent i omsättning och gör nu sitt andra förvärv sedan i vintras.

”Båda uppköpen är ett resultat av konsolidering av branschen”, säger vd:n Carolina Faxe. 

Tictacs vd Carolina Faxe.
Tictacs vd Carolina Faxe.Foto:Julia Lindemalm

Sedan december har doldisen Tictac hunnit göra två stora förvärv och därmed ökat sin omsättning med närmare 400 procent på mindre än ett år. I dag har bolaget runt 3.000 kunder och över en miljon slutanvändare.

”Från början hade vi ambition om Norden och nu satsar vi på norra Europa”, säger vd:n Carolina Faxe om förvärvet av den tyska utbildningsplattformen Interlake vars prislapp hålls hemlig. 

Investeringarna i nordiska edtechföretag ökar och en orsak är behovet av digitala lösningar i kölvattnet av pandemin, enligt Swedishtechs branshrapport från 2021.

Men Carolina Faxe såg tidigt potentialen i edtech. När hon köpte Tictac 2009 var det fortfarande ett småskaligt e-learning företag med tre anställda och tre miljoner i omsättning. 

”På den tiden var digitalt lärande fortfarande en omogen bransch men jag var övertygad om att den gick att göra snabbare, billigare och snyggare,” säger hon. 

Tictac har i och med uppköpen i Danmark och Tyskland utökat sin bemanning från 25 till 70 anställda. Bolaget hjälper företag, myndigheter och organisationer inom diverse branscher att skräddarsy utbildningar och kunskapspaket. Bland kunderna finns Klarna, Folkhälsomyndigheten och Svensk Elitfotboll.

”Många edtechföretag har oftast bara det ena eller det andra men vi har både konsulttjänster och plattformar att bygga. Vi behöver inte ha flera leverantörer.”  

Efter förvärvet av den danska edtech-plattformen Key2know, numera Tictac, ökade bolaget sin omsättning från 60 till 100 miljoner kronor, med 12 miljoner kronor i vinst. Tillsammans med det senaste tillskottet Interlake förväntas Tictac omsätta runt 220 miljoner under 2022. 

”Båda uppköpen är ett resultat av konsolidering av branschen”, säger hon. 

Ända sedan Carolina köpte företaget 2009, har bolaget gått med vinst och växt med 20 procent per år. Fram till förra årets runda hade de inte tagit in mer än totalt 10 miljoner i kapital genom åren. Det var inte förrän riskapitaljätten Bridgepoint köpte upp 60 procent av bolagets befintliga aktier för ca 60 miljoner, som Tictac fick ordentlig snurr på tillväxten. Enligt uppgift till Di värderades bolaget då till 100 miljoner kronor.

”Det är tack vare dem som vi kunnat göra förvärven”, säger Carolina Faxe som är näst största ägare.

Framöver ligger fokus på tillväxtökning med 20 procent per år och fortsatt utveckling av plattformarna.

En av de stora utmaningarna är att hitta rätt kompetens.

”Utvecklare är väldigt konkurrensutsatta. De finns där ute men de bästa är svåra att hitta.”

Även om Tictac planerar att ligga lågt på förvärvsfronten framöver, är varken börsnotering eller expansion i andra delar av Europa uteslutet. 

”Eventuell notering hänger på marknadsläget och på Bridgepoint”, säger Carolina Faxe. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera