1515

Tog fram spelet på fritiden - har sålt för 16 miljoner

Streckgubbespelet var spelstudions helg- och kvällsprojekt. Nu har “Stick Fight: The Game” köpts nästan en halv miljon gånger på Steam.

Utvecklarna av Stickfight: Karl Flodin, Philip Westre, Wilhelm Nylund och Pontus Ullbors
Utvecklarna av Stickfight: Karl Flodin, Philip Westre, Wilhelm Nylund och Pontus Ullbors

De kom tidigt på Youtube och andra delar av nätet: animerade filmer där streckgubbar slåss mot varandra i fantasifulla fajter. I slutet av september i år släppte Landfall Games (NTL) “Stick Fight: The Game” där man styr just en streckgubbe i slagsmål mot antingen främlingar online eller vänner framför samma dator.

Sedan spelet släpptes på spelplattformen och butiken Steam har “Stick Fight” sålts nästan en halv miljon gånger för sammanlagt två miljoner dollar, motsvarande ungefär 16 miljoner kronor.

“Det var långt över förväntan. Det blev en extrapresent och vi tycker att det är sjukt kul att vi har gjort ett spel som andra också tycker är bra”, säger Petter Henriksson på Landfall Games.

De har tidigare gjort spelet “Clustertruck” där man navigerar en person genom hinderbanor ovanpå långtradare.

Läs mer: Miljonerna regnar över indiestudions nya spel

Landfall Games grundades av Wilhelm Nylund och hette då Wilnyls Game Company innan namnbytet. "Stick Fight" togs fram av fyra utvecklare på spelstudion på kvällar och helger. De jobbade främst på huvudprojektet "Totally Accurate Battle Simulator" under dagarna men fortsatte med “Stick Fight” på fritiden i tre månader, eftersom de gillade spelidén själva. Men spelstudion trodde inte att hobbyprojektet skulle sälja så bra.

“Vi trodde inte att folk var så taggade som de faktiskt var. Vi sa att vi borde göra 100 000 sales på ett år”, säger Petter Henriksson.

“Clustertruck” släpptes i september förra hösten och köptes flest gånger under de tre första dagarna, sedan svalnade det av. Enligt Petter Henriksson har "Stick Fight" däremot växt långsamt varje dag. Spelet har även fler än 2700 recensioner på Steam efter drygt en månad, att jämföra med “Clustertruck” som har samlat på sig 2900 recensioner på över ett år.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?