1515

Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen

Appmakaren Toca Boca gjorde en förlust på nära 25 Mkr under 2015. Siffrorna sätter Bonniers beslut att sälja bolaget i ett nytt ljus.

Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery
Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

För en dryg månad sedan blev affären klar. Köparen, kanadensiska Spin Master, är ett av världens största leksaksföretag. Någon prislapp har inte offentliggjorts men enligt Di Digitals källor betalade Spin Master under 500 Mkr för bolaget

Nu står det klart att Toca Bocas omsättning fortsatte att öka kraftigt ända fram till försäljningen. År 2015 omsatte bolaget 115,8 Mkr, en ökning med drygt 50 procent jämfört med året innan. 

Mer anmärkningsvärt är att bolaget redovisar en rejäl förlust på 24,9 Mkr, det efter flera år av stabila vinstresultat. Anledningen uppges vara kraftiga investeringar i "video och konsumentprodukter".

Det avslöjar vd och grundare Björn Jeffery i en intervju med sajten 8till5

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn

Resultatsiffrorna sätter Bonniers försäljning av bolaget delvis i ett nytt ljus, då det nu står klart att Toca Boca var mitt uppe i en större och kostsam omställning av verksamheten.

Den gamla ägaren, Bonnier, får alltså ta notan för det arbetet, men det faller på Spin Master att skörda de eventuella vinsterna av omställningen. 

Bonnier har tidigare motiverat försäljningen med att Toca Boca behöver en ägare med mer erfarenhet av app- och leksaksmarknaden.

I intervjun med 8till5 uttrycker Björn Jeffery viss förvåning över Bonnierkoncernens tajming i försäljningen: 

"Allt beror på vad man definierar som Bonniers kärnverksamhet, men det handlar nog snarare om att digitalisera de traditionella medieslagen – även om det historiskt sett varit väldigt svårt att digitalisera något som inte var digitalt från början", säger Björn Jeffery. 


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 


 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?