1515

Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen

Appmakaren Toca Boca gjorde en förlust på nära 25 Mkr under 2015. Siffrorna sätter Bonniers beslut att sälja bolaget i ett nytt ljus.

Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery
Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

För en dryg månad sedan blev affären klar. Köparen, kanadensiska Spin Master, är ett av världens största leksaksföretag. Någon prislapp har inte offentliggjorts men enligt Di Digitals källor betalade Spin Master under 500 Mkr för bolaget

Nu står det klart att Toca Bocas omsättning fortsatte att öka kraftigt ända fram till försäljningen. År 2015 omsatte bolaget 115,8 Mkr, en ökning med drygt 50 procent jämfört med året innan. 

Mer anmärkningsvärt är att bolaget redovisar en rejäl förlust på 24,9 Mkr, det efter flera år av stabila vinstresultat. Anledningen uppges vara kraftiga investeringar i "video och konsumentprodukter".

Det avslöjar vd och grundare Björn Jeffery i en intervju med sajten 8till5

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn

Resultatsiffrorna sätter Bonniers försäljning av bolaget delvis i ett nytt ljus, då det nu står klart att Toca Boca var mitt uppe i en större och kostsam omställning av verksamheten.

Den gamla ägaren, Bonnier, får alltså ta notan för det arbetet, men det faller på Spin Master att skörda de eventuella vinsterna av omställningen. 

Bonnier har tidigare motiverat försäljningen med att Toca Boca behöver en ägare med mer erfarenhet av app- och leksaksmarknaden.

I intervjun med 8till5 uttrycker Björn Jeffery viss förvåning över Bonnierkoncernens tajming i försäljningen: 

"Allt beror på vad man definierar som Bonniers kärnverksamhet, men det handlar nog snarare om att digitalisera de traditionella medieslagen – även om det historiskt sett varit väldigt svårt att digitalisera något som inte var digitalt från början", säger Björn Jeffery. 


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 


 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?