1515
Annons

Tobii stegrade förlusterna under 2017

Det börsnoterade ögonsensorbolaget Tobiis förluster ökade med 178 procent för helåret 2017. Samtidigt steg försäljningen endast med 3 procent. Aktien faller med drygt 5 procent i torsdagens inledande handel. 

Henrik Eskilsson, vd för Tobii
Henrik Eskilsson, vd för TobiiFoto:Claes-Göran Flinck

Ögonsensorbolaget Tobii kom under torsdagen med sitt årsbokslut för 2017. Omsättningen uppgick till 1,084 miljarder kronor medan förlusten skrevs till 186 miljoner konor. 

Motsvarande kvartal förra året var omsättningen 1,053 miljarder kronor och rörelseresultat -67 miljoner kronor. Det innebär att försäljningen steg med 3 procent medan förlusten ökade 178 procent. 

För fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 307 miljoner kronor medan rörelseresultatet blev -11,5 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Förlusten påverkades av ökade investeringar i affärsområdet Tobii Tech, som är inriktad mot spel och VR, heter det i rapporten. 

Av Tobiis tre affärsområden är det bara Tobii Tech som går med förlust. Rörelseresultatet för 2017 slutade på -290 miljoner kronor, medan Tobii Dynavox, som utvecklar kommunikationshjälpmedel, och Tobii Pro, som utvecklar verktyg för marknadsanalys, tillsammans hade ett överskott på över 104 miljoner.

”Vi tycker att rapporten är positiv när det gäller fjärde kvartalet, egentligen när det gäller alla tre affärsområden. Tobii Pro ökade försäljningen väldigt mycket och vi ser en stark återhämtning för Tobii Dynavox. Inom Tobii Tech har efterfrågan från kunderna, speciellt inom VR, ökat”, säger Henrik Eskilsson som är vd på Tobii, till Di Digital.

Målet är att Tobii Tech ska nå lönsamhet under 2021, uppger bolaget.

Vad gör ni konkret för att Tobii Tech ska visa svarta siffror?

”Det är ju en långsiktig investering inom ett område med oerhört stort potential. Ögonsensorer är en marknad där vi potentiellt kan bygga miljardaffärer. Men det är en investering som kräver både tid och pengar. Tobii har som delmål att i det affärsområdet nå lönsamhet inom 2021. Men för koncernen som helhet är vårt mål att nå lönsamhet 2020.”

Rapporten fick ett svalt mottagande av marknaden. Efter fem minuters handel var aktien ned omkring 5,5 procent. Under det senaste året är aktien ned nästan 50 procent. Följ kursen här. 

Läs även: Andreas Cervenka: Här är Silicon Valleys smutsiga hemlighet 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera