1515

Tobii spår fler speltitlar med eyetracking i år

Ögonsensorbolaget Tobii har tagit tydliga steg framåt på datorspelmarknaden under 2015 och fler framsteg väntas i år. ”Vi hoppas på att fortsätta att se titlar komma med eyetracking under 2016”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Foto:Claes-Göran Flinck

Ögonstyrningsbolaget Tobii fortsätter att växa. Under det fjärde kvartalet 2015 steg omsättningen med 39 procent jämfört med samma period året före, enligt tisdagens kvartalrapport.

Nu uppger vd:n Henrik Eskilsson att Tobii har tagit tydliga steg framåt på datorspelmarknaden under 2015 och fler titlar med eyetracking väntas under 2016.

”Vi ser ett tydligt intresse hos spelutvecklare”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare.

 

I början av året presenterade Tobii att två kommande speltitlar från Ubisoft (Tom Clancy's The Division och Assassin's Creed Syndicate) kommer att ha integrerat stöd för eyetracking.

Läs mer: Därför ökar Tobiis värdering med över 1 miljard

”The Division har också en djupare form av integration av eyetracking och det är lika viktigt som antalet titlar. För den som har en eyetracker är skillnaden större i The Division”, säger Henrik Eskilsson.

Han påpekar att utvecklingen för eyetracking i datorspel, som drivs inom affärsområdet Tobii Tech, fortfarande är i en tidig fas. Det är en långsiktig satsning som kommer att kräva fortsatta investeringar, mycket arbete och tid för att bygga upp marknaden, enligt Henrik Eskilsson och fortsätter:

”Det måste komma fler spel med stöd för eyetracking innan det blir en nytta som blir stark nog för en vanlig spelare.”

Vid teknikmässan CES i januari i år presenterade Tobii tillsammans med datortillverkaren MSI världens första bärbara speldator med integrerad eyetracking.

”Tittar man på försäljningen till MSI handlar det om en dyr premiumspeldator som sannolikt inte direkt kommer att driva stora volymer eller för Tobii signifikanta intäkter, men det handlar om gradvis ökande volymer från en låg nivå”, säger han.


Starbreeze, med vd Bo Andersson Klint, använder Tobiis teknologi i sitt kommande VR-headset.

När det gäller multiplayer-spel, där flera spelare spelar online mot varandra, ser Henrik Eskilsson spännande användarcase.

Han vill emellertid inte kommentera eventuella, icke kommunicerade, samarbeten med utvecklare, men säger att det finns intresse för eyetracking från utvecklare av sådana spel.

Han öppnar också för att det skulle kunna komma sådana spel med stöd för eyetracking under året:

”Ja, det kan det göra. Vi befinner oss lite i en fas där vi experimenterar tillsammans med spelutvecklare. Varje spel har gjort lite mer saker med eyetracking i spelet, vissa blir jättebra och andra medför ingen nytta”, säger han.

Läs mer: Swedbank Robur storhandlar i Starbreeze – blir näst största ägare

Vad gäller Tobiis samarbete med Starbreeze, i syfte att integrera Tobiis teknologi för ögonstyrning i Starbreezes kommande virtual reality-headset Star VR, har inga resultat presenterats hittills.

”Jag tror att vi kan få se någon form av resultat under 2016, det är vår målsättning. Det är dock inte sannolikt att vi ser eyetracking i kommersiella VR-produkter under 2016”, säger han och poängterar att samarbetet befinner sig i en tidig fas.

Direkt


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?