1515

Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”

Facebooks förvärv av det danska eyetracking-bolaget The Eye Tribe hyllas av det börsnoterade ögonsensorbolaget Tobii. ”Det är ytterligare ett tecken på att flera av de stora drakarna inom konsumentelektronik visar intresse för eyetracking”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Bild:Claes-Göran Flinck

Facebooks förvärv av det danska eyetracking-bolaget The Eye Tribe, som ännu inte har bekräftats av något av bolagen, tas emot som en positiv företeelse av det svenska ögonsensorbolaget Tobii.

”Om det här skulle stämma skulle det generellt sett vara väldigt positivt för branschen, eftersom det är ytterligare ett tecken på att flera av de stora drakarna inom konsumentelektronik visar intresse för eyetracking. Det ökar sannolikheten för att eyetracking-teknologin kommer att användas på bred front”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Obekräftade uppgifter om att Facebook har köpt The Eye Tribe cirkulerade på sociala medier under tisdagen och onsdagen. Efter att Di Digital undersökt uppgifter framgår det att Facebook Overseas Inc äger 100 procent av bolaget sedan den 15 december. Detta enligt Det Centrale Virksomhedsregister, den danska motsvarigheten till Bolagsverket.

Läs mer: Bekräftat: Facebook köper dansk Tobii-konkurrent

Varken Facebook eller The Eye Tribe har dock bekräftat uppgifterna.

Utgör inte ett sådant förvärv ett hot mot Tobii?

”Jag vet inte vad Facebook skulle ha för strategi med ett sådant förvärv, men det är inte sannolikt att Facebook skulle bli en leverantör av eyetracking-teknologi till andra aktörer. Det är mer rimligt att tro att Facebook vill öka förståelsen för eyetracking internt”, säger Henrik Eskilsson.

Han påpekar också att Facebook äger Oculus, som är en av de stora spelarna inom VR-området.

Har Facebook visat intresse för Tobii?

”Det är inget som vi kan kommentera. Generellt har vi väldigt svårt att kommentera vilka vi har kontakt med”, säger Henrik Eskilsson.

Danska The Eye Tribe startades 2011 av fyra grundare och bolaget har nu 16 heltidsanställda. Under 2012 tog bolaget in 1 miljoner dollar från en grupp av europeiska investerare.

Nu leder The Eye Tribe ett 4,4 miljoner dollar stort projekt som är samfinansierat av The Danish National Advanced Technology Foundation för att utveckla ögonstyrning för mobila enheter, uppger The Eye Tribe på sin hemsida.

”De har försökt att lansera en eyetracking-produkt bland annat för konsumentbruk, men inte lyckats få till någon större omsättning”, säger Henrik Eskilsson.

Även andra jättar inom konsumentelektronik har visat intresse för eyetracking. Tidigare i år sökte Apple patent inom eyetracking och i oktober köpte Google eyetracking-bolaget Eyefluence.

Smart Eye, som listades på First North i början av december, är också verksamt inom eyetracking.

Vid 16-tiden under onsdagen hade varken aktiekursen i Tobii eller Smart Eye påverkats nämnvärt av nyheten.

TT / Direkt / Di Digital


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?