1515
Annons

Tiotusentals bokar via svenska ”Booking.com för camping”

Flera toppnamn med bakgrund på Avito investerar i Campcation, som vill bli Europas samlade aktör för att boka camping- och ställplatser. 

”I Finland har vi redan blivit den största aktören sett till antalet bokningsbara anläggningar”, säger vd:n Johanna Raga Waronen.

Campcations grundare. Från vänster: Christian Ölund, Johanna Raga Waronen, Oscar Raga Waronen
och Karl Sandin.
Campcations grundare. Från vänster: Christian Ölund, Johanna Raga Waronen, Oscar Raga Waronen och Karl Sandin.Foto:Montage

Sedan några år tillbaka försöker en rad aktörer få oss att byta ut den fysiska campingguiden mot en digital plattform, där campingplatser och ställplatser går att hitta på ett klick. Lite som ett Airbnb eller Expedia, fast för camping. 

En av aktörerna är Campcation, som enligt egen utsago är Nordens största bokningssida för ändamålet. 

”Det började med att jag skulle ut och campa och letade efter campingplatser i mobilen under resan. Men det var lättare sagt än gjort, de flesta campingar gick inte att nå på nätet. Det slutade med att jag tog in på hotell första natten”, säger Campcations grundare och vd Johanna Raga Waronen. 

Verksamheten lanserades sommaren 2020 och bolagets plattform samlar nu 500 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. 

”Vår vision är att bli det självklara valet för bokning och inspiration av europeisk camping”, säger Johanna Raga Waronen. 

Johanna Raga Waronen.
Johanna Raga Waronen.Foto:Press

Med högt satta mål fyller Campcation nu kassan med sitt första externa kapital. Totalt plockar bolaget in 12 Mkr, bland annat från en rad namn med tidigare höga positioner på den ryska Blocket-kopian Avito som Erik Segerborg, Mikael Söderström, Eric Finnås Dahlström men även Lena Apler-backade Devotion Ventures. 

”De här pengarna är ett medel för att nå utanför Sveriges gränser, och gör att vi kunnat expandera till samtliga nordiska länder. I Finland har vi redan blivit den största aktören sett till antalet bokningsbara anläggningar.” 

Under 2021 bokades runt 10.000 nätter via Campcations plattform. Johanna Raga Waronen vill inte dela någon prognos för 2022.

Campcation delar marknader med bland andra Acamp och Hollistay. Men Johanna Raga Waronen räds inte konkurrensen, och menar att de har ett ess i rockärmen. 

”Skillnaden mellan oss och andra aktörer är framför allt att allt du ser hos oss är direkt bokningsbart. Man vill inte behöva vänta i flera timmar på att få svar på om en plats är tillgänglig”, säger hon. 

Efter en sommar präglad av ännu ett år med pandemi, som delvis gynnat resor på hemmaplan, är förväntningarna stora inför årets campingsommar. 

”Vi känner oss väldigt optimistiska. Vår position som största aktör gör att folk kommer att välja att boka via oss. Vi är med och digitaliserar en fragmenterad marknad, och det handlar i mångt och mycket om att ändra och skapa ett nytt beteende hos folk som campat tidigare.” 

Med självförtroendet i ryggen efter utrullningen i Norden är planen att även börja plocka europeiska marknadsandelar på sikt. 

”Just nu finns det ingen plattform som samlar platser i hela Europa. Det är en dörr vi ska öppna.” 

I nuläget arbetar åtta personer på Campcation. 

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Youtube planerar onlinebutik för streamingtjänster

Youtube planerar att lansera en nätbutik för streamingtjänster och har återupptagit samtalen med underhållningsföretag om att delta i plattformen. Det säger personer med insyn i saken, rapporterar Wall Street Journal.

Youtube
YoutubeFoto:Chris Ratcliffe

Företaget hoppas på att plattformen, som varit under arbete i 18 månader, kan bli tillgänglig i höst. Youtube skulle då ansluta sig till Amazon och Apple som har egna hubbar för att sälja streamingtjänster.

Youtube tillåter för närvarande prenumeranter på Youtube TV att lägga till en prenumeration på tjänster som HBO Max. Den nya plattformen skulle göra det möjligt för konsumenter att välja streamingtjänster a la carte via Youtube-appen.

Att sälja flera tjänster via en enda app kan göra det enklare för konsumenterna. Vanligtvis får företag med streaminghubbar en del av intäkterna från köp på deras marknadsplatser. Youtube diskuterar att dela prenumerationsintäkterna med streamingpartnerna.

Youtube diskuterade redan 2020 att lansera en plattform för strömmande video online. Nu tycks idén vinna gehör hos underhållningsföretag som är hungriga efter nya målgrupper.

Analys: Svårt att lockas av falnande tillväxtstjärnan Nexflix

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera