1515

Tio svenska startups som gör staden smartare

Från AI till stadsodling. Spännvidden är stor bland bolagen som vill bygga den moderna staden. Här är tio av de just nu hetaste svenska startupbolagen. 

Urbanisationen i världen skapar stora behov, och möjligheter, för företag som effektiviserar städerna. Här Taipei med 2,5 miljoner invånare.
Urbanisationen i världen skapar stora behov, och möjligheter, för företag som effektiviserar städerna. Här Taipei med 2,5 miljoner invånare.Foto:Håkan Wike
The Train Brain vill ersätta tidtabellerna med AI.
The Train Brain vill ersätta tidtabellerna med AI.

The Train Brain (NTL)

Gör: The Train Brain har tagit fram ett AI-system som kan förutse följdförseningar i kollektivtrafiken. Tanken är att förpassa tidtabellerna till historien och i stället ersätta dem med en app som kan ange exakta avgångstider. SJ och Öresundstågen hör till bolagets första kunder. Nu arbetar bolaget med en lösning för busstrafik och hoppas helt kunna ersätta manuell trafikplanering. 

Grundades: 2016

Omsättning 2017: 2,9 Mkr. 

Finansiering: Bolaget har fått 500 000 kronor i bidrag från Vinnova.

Elsparkcyklarna från Voi har under sommaren dykt upp på Stockholms gator.
Elsparkcyklarna från Voi har under sommaren dykt upp på Stockholms gator.Foto:Banfa Jawla

Voi (NTL)

Gör: På den amerikanska västkusten har elscootrar varit riskkapitalisternas nya favorittrend. Små eldrivna sparkcyklar som kan hämtas och lämnas var som helst i staden har förändrat stadsbilden i San Francisco. Voi har tagit trenden till Stockholm. Eldrivna sparkcyklar, och även vanliga cyklar, kan på sikt förändra stadens pendlingsmönster rejält. 

Grundades: 2018

Omsättning 2017: Ej startat.

Finansiering: Har tagit in knappt 25,5 Mkr från bland annat Vostok New Ventures. 

Sensative har utvecklat smarta sensorer som kontrollerar till exempel ljus och temperatur i bostäder.
Sensative har utvecklat smarta sensorer som kontrollerar till exempel ljus och temperatur i bostäder.

Sensative (NTL)

Gör: Sensative har två huvudprodukter. Dels har de utvecklat en trådlös, magnetisk sensor som kan fästas på till exempel dörrar och fönster. Sensorerna kan känna av om ett fönster öppnas, kontrollera temperatur och ljus samt vattenläckage. Den andra produkten är en plattform för uppkopplade fastigheter där all information från olika sensorer samlas, och varifrån fastigheten också kan styras. 

Grundades: 2013

Omsättning 2017: 13,7 Mkr

Finansiering: Bolaget har tagit in 700 000 kronor i nyemissioner och är i övrigt självfinansierat. 

Yanzi köptes nyligen av ett amerikanskt bolag för en halv miljard kronor.
Yanzi köptes nyligen av ett amerikanskt bolag för en halv miljard kronor.

Yanzi Networks (NTL)

Gör: Yanzis har utvecklat uppkopplade sensorer som kan hjälpa till att sänka energikostnaderna i lokaler, användas för att hålla koll på temperatur, fuktighet och koldioxidnivåer, och effektivisera flöden och vanligt underhållsarbete som städning. Syftet är att sänka fastighetskostnaderna för företag. 

Grundades: 2009

Omsättning 2017: 20,9 Mkr

Finansiering: Bolagets första investerare var bland annat Sjätte AP-fonden. Tidigare i år köptes en majoritet av bolaget av amerikanska Pegasus för över 500 miljoner kronor.

Jonas Arvidsson, grundare av Parakey som satsar på digitala låstjänster.
Jonas Arvidsson, grundare av Parakey som satsar på digitala låstjänster.

Parakey (NTL)

Gör: Parakey erbjuder digitala låstjänster till företag. Bolagets tjänst består av en app och en box som installeras i anslutning till dörren. Lösningen gör att mobiltelefonen kan användas som nyckel. Bland kunderna finns Stena Fastigheter, Vasakronan och Balder.

Grundades: 2014

Omsättning 2017: 1 Mkr.

Finansiering: Har tagit in drygt 7 miljoner i extern finansiering. Bland investerarna finns Chalmers ventures och affärsängeln Johan Möller. 

Framtidens förråd? 24storgage har slagit sig in på lagermarknaden med digitala lösningar.
Framtidens förråd? 24storgage har slagit sig in på lagermarknaden med digitala lösningar.

24Storage (NTL)

Gör: 24Storage är en utmanare i den del av lagerbranschen som riktar sig mot privatpersoner. Bolaget har digitala lösningar för att registrera sig för lagerutrymme och för att nå sitt lagerutrymme. Den stora möjligheten för bolaget handlar dock inte om digitalisering utan om ökad urbanisering och högre kvadratmeterpriser i städerna. Detta kan till exempel leda till färre vinds- och källarförråd och mer externa lagerplatser i städerna. 

Grundades: 2014

Omsättning 2017: 130 Mkr. 

Finansiering: Bolaget har tagit in 240 miljoner kronor i extern finansiering. Bland investerarna finns Inbox Capital, Realm AB och affärsängeln Staffan Persson. 

Mapillary med grundaren Jan Erik Solem samlar in bilddata från gator.
Mapillary med grundaren Jan Erik Solem samlar in bilddata från gator.

Mapillary (NTL)

Gör: Mapillary beskrivs ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Genom att samla in bilder från allmänheten och kunder i fordonssektorn vill bolaget bygga en öppen och alternativ karttjänst på webben. Bolagets kunder har tidigare främst varit bolag som vill utveckla GPS-system och gatubilder, men nu säljer man även kartdata till biltillverkare som utvecklar självkörande teknik. 

Grundades: 2013

Omsättning 2017: 8 Mkr. 

Finansiering: Har tagit in drygt 200 miljoner kronor i finansiering. Bland bolagets investerare finns riskkapitalbolagen Atomico och Sequoia, samt storbolagen Samsung och BMW.

Elfordon behöver laddas och Charge-Amps gör det snyggt.
Elfordon behöver laddas och Charge-Amps gör det snyggt.

Charge-Amps (NTL)

Gör: Charge-Amps har designat och tagit fram en laddare för eldrivna fordon. Bolaget är ett av flera som surfar på trenden av allt fler eldrivna fordon. En utbyggd infrastruktur för laddning av elfordon kommer att vara en nyckelkomponent i att byta ut dagens bensinbilar mot eldrivna fordon. 

Grundades: 2012.

Omsättning 2017: 19,3 Mkr

Finansiering: Bolaget har tagit in drygt 30 miljoner kronor i extern finansiering. Bland bolagets investerare finns bensinkedjan OK. 

Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee driver bolaget Grönska.
Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee driver bolaget Grönska.Foto:Jack Mikrut

Grönska (NTL)

Gör: Grönska har tagit fram ett koncept för vertikal stadsodling. Bolaget har en första anläggning söder om Stockholm där odling sker under LED-lampor. Bolagets odlingsenheter kan också placeras i butiker och på restauranger så att odlingen sker direkt på försäljningsstället.   

Grundades: 2015

Omsättning 2017: 44 000 kronor. 

Finansiering: Har tagit in 5 miljoner kronor från privatinvesterarna GLD Invest. 

Karmas grundarteam som kopplar samman restauranger med överbliven mat och hungriga konsumenter, tillsammans med representanter från tech-hubben Norrsken.
Karmas grundarteam som kopplar samman restauranger med överbliven mat och hungriga konsumenter, tillsammans med representanter från tech-hubben Norrsken.

Karma (NTL)

Gör: Karma är en digital plattform som hjälper bland annat restauranger och caféer att sälja överbliven mat. Genom bolagets app kan privatpersoner köpa mat till reducerat pris som restaurangerna annars skulle tvingas slänga. Bolaget skapar effektivare resursanvändning i städerna, ett viktigt tema för framtidens smarta stad. 

Grundades: 2015

Omsättning 2017: 1,3 Mkr.

Finansiering: Bolaget har sedan starten tagit in drygt 150 miljoner kronor i finansiering. Bland bolagets investerare finns Kinnevik, Electrolux, Bessmer Venture Partners, Stiftelsen Norrsken, Eequity och DHS Venture Parters. Dessutom har en lång rad välkända privatinvesterare investerat i bolaget. 

Läs även: Intresset för smarta städer fick EQT Ventures att ändra strategi


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?