1515

Tio startupbolag tar plats i Ikeas acceleratorprogram

Tio startups tar valts in i Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Endast ett av bolagen, vattenåtervinningsbolaget Mimbly, är från Sverige.

Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.
Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.

Det var i slutet av maj som Di Digital först rapporterade om möbeljätten Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Satsningen görs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och har lockat ansökningar från drygt 1300 startupbolag från 86 länder, enligt Ikea.

Nu har möbeljätten valt ut de tio bolag som ska delta i programmet som drar igång den 18 september vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult.

”Urvalsprocessen har gått ut på att hitta startups som kan hjälpa oss med våra tre största utmaningar. Vi ska ha ständigt låga priser, vi ska vara tillgängliga i alla framtida säljkanaler och vi ska samtidigt ta ett stort ansvar för människor och miljö”, säger Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea.

Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar.

Endast ett av bolagen, Mimbly, är från Sverige. Bolaget har en bakgrund på Chalmers i Göteborg och utvecklar teknik som återvinner vatten till tvättmaskiner.

”Det är roligt att vara enda svenska starupbolaget i den här satsningen. Det visar att vattenfrågan är väldigt aktuell även i Sverige. Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar och utvecklas som bolag tillsammans med Ikea”, säger Isabella Palmgren, vd på Mimbly.

Foto: Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea, samt bilder från möbeljättens produktutvecklingscenter i Älmhult.

Programmet ska hjälpa startupbolagen genom att tillämpa Rainmakers kunskaper och erfarenheter inom ramen för Ikeas värderingar och vision, enligt bolaget. Ansökningarna har inkommit från ett brett spektrum av bolag. 

”Vi var verkligen imponerade av de ansökningar vi fick in. Kvaliteten på bolagen och deras team var extremt hög, så urvalsprocessen var mycket svår”, säger Karin Blomqvist, chef för Ikea Bootcamp på Rainmaking Innovation.

Foto:
Cindy Andersen, affärsområdeschef för kök och matplats på Ikea.

Genom acceleratorprogrammet får bolagen tillgång till Ikeas medarbetare, testlabb och prototypverkstad. De får även en personlig mentor i form av en av Ikeas tio affärsområdeschefer. 

Entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva

”Det här är våra mest seniora ledare. Svenska startupbolaget Mimbly får exempelvis Cindy Andersen, vår affärsområdeschef för kök, som mentor. Hon ansvarar för hela vår vitvaruaffär”, säger innovationschef Tony Sandelius.

Utöver detta får bolagen även råd och hjälp från drygt 75 mentorer från Rainmakings globala nätverk av serieentreprenörer och experter.

Programmet avslutas med en demonstrationsdag på Ikea of Sweden i Älmhult i december, då startupbolagen visar upp sina framsteg, prototyper, samarbeten och slutsatser. 

”Vår ambition är att hjälpa dessa startupbolag och förhoppningsvis bygga en affärsrelation med dem i framtiden. Vi ska inte köpa in oss i bolagen. Vi är övertygade att entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva”, säger innovationschef Tony Sandelius.


Bolagen som deltar i Ikea Bootcamp: 

Anyware Solutions – Danmark

Utvecklar adapters för det uppkopplade hemmet. 

Bare Conductive – Storbritannien 

Tillverkar sensorer som gör att ytor, utrymmen och byggnader blir uppkopplade. 

Flying Spark – Israel

Använder larver för att skapa en ny proteinkälla i pulverform. 

Goodbag – Australien 

Beskriver sig som ”världens försts smarta shoppingväska”. 

How Do I? – Storbritannien

En app som gör guidande videomaterial tillgängligt för användare med inlärningssvårigheter.

Hubstairs – Frankrike 

Hjälper kunderna med inreda sina hem. 

Matter Solutions – Portugal 

Matter gör nya ytmaterial av industriavfall.

Mimbly – Sverige 

Mimbly har utvecklat en produkt som återvinner vatten i befintliga tvättsystem och kan användas av till exempel hotell för att spara miljontals liter vatten och en stor mängd energi. Den viktigaste aspekten hos deras produkt är att den är enkel att implementera i alla nya och befintliga tvättmaskiner. Mimbly teamet består av Daniel Ernesto Colunga Tinajero, Isabella Palmgren och Helena Wallenberg.

Niwa – Spanien 

Låter sina kunder odla inomhus med hjälp av mjukvara och data.

Nüwiel – Tyskland

Utvecklar en eldriven cykeltrailer för kortare budleveranser.


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?