1515

Tio startupbolag tar plats i Ikeas acceleratorprogram

Tio startups tar valts in i Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Endast ett av bolagen, vattenåtervinningsbolaget Mimbly, är från Sverige.

Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.
Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.

Det var i slutet av maj som Di Digital först rapporterade om möbeljätten Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Satsningen görs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och har lockat ansökningar från drygt 1300 startupbolag från 86 länder, enligt Ikea.

Nu har möbeljätten valt ut de tio bolag som ska delta i programmet som drar igång den 18 september vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult.

”Urvalsprocessen har gått ut på att hitta startups som kan hjälpa oss med våra tre största utmaningar. Vi ska ha ständigt låga priser, vi ska vara tillgängliga i alla framtida säljkanaler och vi ska samtidigt ta ett stort ansvar för människor och miljö”, säger Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea.

Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar.

Endast ett av bolagen, Mimbly, är från Sverige. Bolaget har en bakgrund på Chalmers i Göteborg och utvecklar teknik som återvinner vatten till tvättmaskiner.

”Det är roligt att vara enda svenska starupbolaget i den här satsningen. Det visar att vattenfrågan är väldigt aktuell även i Sverige. Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar och utvecklas som bolag tillsammans med Ikea”, säger Isabella Palmgren, vd på Mimbly.

Foto: Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea, samt bilder från möbeljättens produktutvecklingscenter i Älmhult.

Programmet ska hjälpa startupbolagen genom att tillämpa Rainmakers kunskaper och erfarenheter inom ramen för Ikeas värderingar och vision, enligt bolaget. Ansökningarna har inkommit från ett brett spektrum av bolag. 

”Vi var verkligen imponerade av de ansökningar vi fick in. Kvaliteten på bolagen och deras team var extremt hög, så urvalsprocessen var mycket svår”, säger Karin Blomqvist, chef för Ikea Bootcamp på Rainmaking Innovation.

Foto:
Cindy Andersen, affärsområdeschef för kök och matplats på Ikea.

Genom acceleratorprogrammet får bolagen tillgång till Ikeas medarbetare, testlabb och prototypverkstad. De får även en personlig mentor i form av en av Ikeas tio affärsområdeschefer. 

Entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva

”Det här är våra mest seniora ledare. Svenska startupbolaget Mimbly får exempelvis Cindy Andersen, vår affärsområdeschef för kök, som mentor. Hon ansvarar för hela vår vitvaruaffär”, säger innovationschef Tony Sandelius.

Utöver detta får bolagen även råd och hjälp från drygt 75 mentorer från Rainmakings globala nätverk av serieentreprenörer och experter.

Programmet avslutas med en demonstrationsdag på Ikea of Sweden i Älmhult i december, då startupbolagen visar upp sina framsteg, prototyper, samarbeten och slutsatser. 

”Vår ambition är att hjälpa dessa startupbolag och förhoppningsvis bygga en affärsrelation med dem i framtiden. Vi ska inte köpa in oss i bolagen. Vi är övertygade att entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva”, säger innovationschef Tony Sandelius.


Bolagen som deltar i Ikea Bootcamp: 

Anyware Solutions – Danmark

Utvecklar adapters för det uppkopplade hemmet. 

Bare Conductive – Storbritannien 

Tillverkar sensorer som gör att ytor, utrymmen och byggnader blir uppkopplade. 

Flying Spark – Israel

Använder larver för att skapa en ny proteinkälla i pulverform. 

Goodbag – Australien 

Beskriver sig som ”världens försts smarta shoppingväska”. 

How Do I? – Storbritannien

En app som gör guidande videomaterial tillgängligt för användare med inlärningssvårigheter.

Hubstairs – Frankrike 

Hjälper kunderna med inreda sina hem. 

Matter Solutions – Portugal 

Matter gör nya ytmaterial av industriavfall.

Mimbly – Sverige 

Mimbly har utvecklat en produkt som återvinner vatten i befintliga tvättsystem och kan användas av till exempel hotell för att spara miljontals liter vatten och en stor mängd energi. Den viktigaste aspekten hos deras produkt är att den är enkel att implementera i alla nya och befintliga tvättmaskiner. Mimbly teamet består av Daniel Ernesto Colunga Tinajero, Isabella Palmgren och Helena Wallenberg.

Niwa – Spanien 

Låter sina kunder odla inomhus med hjälp av mjukvara och data.

Nüwiel – Tyskland

Utvecklar en eldriven cykeltrailer för kortare budleveranser.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?