1515

Tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Vissa techbolag tävlar om investerarnas uppmärksamhet. Andra lever knapert för att själva finansiera verksamheten och behålla kontrollen över bolagen. Di Digital har kartlagt bolagen som kommit långt utan riskkapital.

Horsemeup, Donya Labs, Mag Interactive, Modular Finance och Coffee Stain Studios är några av bolagen som kommit långt på egen hand.
Horsemeup, Donya Labs, Mag Interactive, Modular Finance och Coffee Stain Studios är några av bolagen som kommit långt på egen hand.Foto:Kollage

Pengarna flödar in i techsektorn som aldrig förr. Bara under första halvåret investerades 5 miljarder kronor i svenska startupbolag, enligt databastjänsten Nordic Tech List. 

Stora startupbolag som Spotify (NTL), Izettle (NTL) eller den digitala vårdcentralen Kry (NTL) hade inte kunnat utveckla sina produkter utan riskkapital.

Men att locka kapital är inget självändamål, säger investeraren Johan Crona, grundare av Cloud Capital med ett förflutet på Almi Invest.

”Vissa är väldigt duktiga på att resa pengar – det blir nästan en sport i sig. Under huven hittar man inte så mycket. I många fall hade bolagen kunnat göra lika mycket med mindre pengar.”

Det finns techbolag som väljer att inte vända sig till investerare i första hand. De övervinner istället barnsjukdomarna på egen hand, till exempel genom att sälja konsulttjänster för att finansiera verksamheten. Grundarna undviker då utspädning och behåller kontrollen över sina bolag.

Läs mer: Nobbade riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner

Med hjälp av databastjänsten Nordic Tech List har Di Digital kartlagt bolag där det externa kapitalet motsvarar mindre än en fjärdedel av årsomsättningen (se listan över tio bolag nedan).

På listan finns flera spelbolag, däribland Ruzzle-skaparna på Mag Interactive (NTL) som är på väg till börsen.

Läs mer: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget”

På senare år har grundarna av spelbolagen Paradox Interactive (NTL) och THQ Nordic (NTL) blivit miljardärer på sina börsnoteringar, just på grund av sina relativt höga ägarandelar.

”Det är naturligt att spelbolag förekommer på listan. Får de till en bra titel så exploderar omsättningen direkt”, säger Johan Crona.

Ett exempel är Skövde-baserade Coffee Stain Studios (NTL), som har redovisat nära 240 miljoner kronor i vinst sedan 2014. Spelstudion har aldrig behövt ta in externa delägare – med ett undantag.

I ett tidigt skede mottog Coffee Stain extern rådgivning. Arbetstiden belönades med en aktiepost på 5 procent av bolaget. I fjol, efter flera år av tillväxt och höga marginaler, köpte Coffee Stain tillbaka den andelen av det lokala riskkapitalbolaget Skaraborg Invest.

”Båda parterna är mycket nöjda med affären”, säger Carl Skaraborg Invests vd Henrik Ohlsson, som avböjer att kommentera affärens storlek.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering

Att kunna växa med små resurser är ofta ett tecken på kompetens, säger Susanne Najafi, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds.

Ett av hennes portföljbolag, e-handlaren Horsemeup (NTL), nådde 7 Mkr i omsättning innan det blev dags att ta in investerare.

”Som investerare vill man att entreprenörerna ska ägna mer tid åt att bygga rätt bolag än åt att lära känna rätt personer”, säger Susanne Najafi.

Samtidigt tror hon att det finns en vits med riskkapital.

”Det är viktigt att få in kapital för att skapa tillväxt. Man kan bootstrappa – men bara till en viss gräns.”

Tio bolag som står på egna ben

Di Digital har letat fram tio unga teknikbolag som kommit långt på lite kapital.

Apotea

Vad: Nätapotek.

Omsättning/resultat: 968 Mkr/11 Mkr

Externt kapital: 32 Mkr

Intervju med grundaren Pär Svärdson: ”Riskkapital är inga gratispengar”

MAG Interactive*

Vad: Mobilspel, t.ex. Ruzzle.

Omsättning/resultat: 283 Mkr/29 Mkr

Externt kapital: 39 Mkr

Coffee Stain Studios**

Vad: Spelutvecklare.

Omsättning/resultat: 129 Mkr/84 Mkr

Externt kapital: 0 kr

VetZoo

Vad: Nätbutik för djurfoder.

Omsättning/resultat: 73 Mkr/1,6 Mkr

Externt kapital: 14,5 Mkr

Elskling

Vad: Jämförelsesajt för elavtal.

Omsättning/resultat: 49 Mkr/18 Mkr

Externt kapital: 6 Mkr

Bannerflow

Vad: Verktyg för digital reklam.

Omsättning/resultat: 44 Mkr/0 kr

Externt kapital: 1 Mkr

Donya Labs

Vad: Verktyg för 3D-animationer.

Omsättning/resultat: 48 Mkr/3,3 Mkr

Externt kapital: 11,5 Mkr

Beetroot

Vad: It-konsultbolag verksamt i Ukraina.

Omsättning/resultat: 19 Mkr/-2 Mkr

Externt kapital: 4,5 Mkr

Modular Finance

Vad: Digitala tjänster för finansiell information.

Omsättning/resultat: 12 Mkr/6 Mkr

Externt kapital: 2 Mkr

Kundo

Vad: Verktyg för kundservice.

Omsättning/resultat: 11 Mkr/1 Mkr

Externt kapital: 0 kr

Källor: Bolagen, Bolagsverket. Siffrorna kommer ur de senaste boksluten.

* Mottog i ett tidigt skede rådgivning som ersattes med 5 procent av aktierna.

** Finansierade nyligen ett förvärv med hjälp av 80 Mkr i kapital från Swedbank Robur.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?