1515
Annons

Tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Vissa techbolag tävlar om investerarnas uppmärksamhet. Andra lever knapert för att själva finansiera verksamheten och behålla kontrollen över bolagen. Di Digital har kartlagt bolagen som kommit långt utan riskkapital.

Horsemeup, Donya Labs, Mag Interactive, Modular Finance och Coffee Stain Studios är några av bolagen som kommit långt på egen hand.
Horsemeup, Donya Labs, Mag Interactive, Modular Finance och Coffee Stain Studios är några av bolagen som kommit långt på egen hand.Foto:Kollage

Pengarna flödar in i techsektorn som aldrig förr. Bara under första halvåret investerades 5 miljarder kronor i svenska startupbolag, enligt databastjänsten Nordic Tech List. 

Stora startupbolag som Spotify (NTL), Izettle (NTL) eller den digitala vårdcentralen Kry (NTL) hade inte kunnat utveckla sina produkter utan riskkapital.

Men att locka kapital är inget självändamål, säger investeraren Johan Crona, grundare av Cloud Capital med ett förflutet på Almi Invest.

”Vissa är väldigt duktiga på att resa pengar – det blir nästan en sport i sig. Under huven hittar man inte så mycket. I många fall hade bolagen kunnat göra lika mycket med mindre pengar.”

Det finns techbolag som väljer att inte vända sig till investerare i första hand. De övervinner istället barnsjukdomarna på egen hand, till exempel genom att sälja konsulttjänster för att finansiera verksamheten. Grundarna undviker då utspädning och behåller kontrollen över sina bolag.

Läs mer: Nobbade riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner

Med hjälp av databastjänsten Nordic Tech List har Di Digital kartlagt bolag där det externa kapitalet motsvarar mindre än en fjärdedel av årsomsättningen (se listan över tio bolag nedan).

På listan finns flera spelbolag, däribland Ruzzle-skaparna på Mag Interactive (NTL) som är på väg till börsen.

Läs mer: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget”

På senare år har grundarna av spelbolagen Paradox Interactive (NTL) och THQ Nordic (NTL) blivit miljardärer på sina börsnoteringar, just på grund av sina relativt höga ägarandelar.

”Det är naturligt att spelbolag förekommer på listan. Får de till en bra titel så exploderar omsättningen direkt”, säger Johan Crona.

Ett exempel är Skövde-baserade Coffee Stain Studios (NTL), som har redovisat nära 240 miljoner kronor i vinst sedan 2014. Spelstudion har aldrig behövt ta in externa delägare – med ett undantag.

I ett tidigt skede mottog Coffee Stain extern rådgivning. Arbetstiden belönades med en aktiepost på 5 procent av bolaget. I fjol, efter flera år av tillväxt och höga marginaler, köpte Coffee Stain tillbaka den andelen av det lokala riskkapitalbolaget Skaraborg Invest.

”Båda parterna är mycket nöjda med affären”, säger Carl Skaraborg Invests vd Henrik Ohlsson, som avböjer att kommentera affärens storlek.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering

Att kunna växa med små resurser är ofta ett tecken på kompetens, säger Susanne Najafi, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds.

Ett av hennes portföljbolag, e-handlaren Horsemeup (NTL), nådde 7 Mkr i omsättning innan det blev dags att ta in investerare.

”Som investerare vill man att entreprenörerna ska ägna mer tid åt att bygga rätt bolag än åt att lära känna rätt personer”, säger Susanne Najafi.

Samtidigt tror hon att det finns en vits med riskkapital.

”Det är viktigt att få in kapital för att skapa tillväxt. Man kan bootstrappa – men bara till en viss gräns.”

Tio bolag som står på egna ben

Di Digital har letat fram tio unga teknikbolag som kommit långt på lite kapital.

Apotea

Vad: Nätapotek.

Omsättning/resultat: 968 Mkr/11 Mkr

Externt kapital: 32 Mkr

Intervju med grundaren Pär Svärdson: ”Riskkapital är inga gratispengar”

MAG Interactive*

Vad: Mobilspel, t.ex. Ruzzle.

Omsättning/resultat: 283 Mkr/29 Mkr

Externt kapital: 39 Mkr

Coffee Stain Studios**

Vad: Spelutvecklare.

Omsättning/resultat: 129 Mkr/84 Mkr

Externt kapital: 0 kr

VetZoo

Vad: Nätbutik för djurfoder.

Omsättning/resultat: 73 Mkr/1,6 Mkr

Externt kapital: 14,5 Mkr

Elskling

Vad: Jämförelsesajt för elavtal.

Omsättning/resultat: 49 Mkr/18 Mkr

Externt kapital: 6 Mkr

Bannerflow

Vad: Verktyg för digital reklam.

Omsättning/resultat: 44 Mkr/0 kr

Externt kapital: 1 Mkr

Donya Labs

Vad: Verktyg för 3D-animationer.

Omsättning/resultat: 48 Mkr/3,3 Mkr

Externt kapital: 11,5 Mkr

Beetroot

Vad: It-konsultbolag verksamt i Ukraina.

Omsättning/resultat: 19 Mkr/-2 Mkr

Externt kapital: 4,5 Mkr

Modular Finance

Vad: Digitala tjänster för finansiell information.

Omsättning/resultat: 12 Mkr/6 Mkr

Externt kapital: 2 Mkr

Kundo

Vad: Verktyg för kundservice.

Omsättning/resultat: 11 Mkr/1 Mkr

Externt kapital: 0 kr

Källor: Bolagen, Bolagsverket. Siffrorna kommer ur de senaste boksluten.

* Mottog i ett tidigt skede rådgivning som ersattes med 5 procent av aktierna.

** Finansierade nyligen ett förvärv med hjälp av 80 Mkr i kapital från Swedbank Robur.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?