1515

Tio bolag till Stings nya spelinkubator

VR, wearables och handritade spel, det är några av de idéer som ryms inom Stings nya entreprenörsprogram för unga spelbolag.

Jana Karlikova och Jonas Lindqvist är projektledare för Sting Test Drive Game. Foto: Fredrik Norrlid
Jana Karlikova och Jonas Lindqvist är projektledare för Sting Test Drive Game. Foto: Fredrik Norrlid

Idag startar STING (NTL) Test Drive Game, ett entreprenörsprogram där 10 team deltar. Programmet har som mål att få fram fler spelrelaterade företag och bolagen kommer att delta i en rad workshops samt tävla om ett pris på 10 000 kronor.

Redan i våras kunde Di Digital rapportera om Stings nya satsning.

I programmet deltar flera etablerade spelföretag som partners, bland andra Avalanche Studios, Future Games, Paradox Interactive, Goodbye Kansas, London Venture Partners, Resolution Games och KM Troedsson, tidigare chef på DICE.

Här är bolagen som deltar

Right Nice Games: En nystartad prisbelönad spelstudio skapad av fem studenter från futuregames i stockholm

Talecore Studio: En independent spelstudio med fokus på att skapa berättelserika spel som aktiverar spelarens tänkande

Egg Simulator: Spelidén är en äggsimulator

Kindler in the Dark: Ett handritat mobilspel som handlar om en liten varelse i en värld som blivit mörk

Tamarrion : Ett fighting-spel

Warhammer 40,000 The Name Game: Ett ordleksspel med inspiration av strategispelsgenren.

LIFEE: Ett spelarmband för barn

Det virtuella operationsrummet: (VOP) är ett projekt som syftar till att reducera antalet vårdskador efter operationer genom gameification 

War for Talent: Affärsidén är att använda spel som ett rekryteringsinstrument och för kompetensutveckling i företag och organisationer 

WerdApp: En simulering i virtuell verklighet som faciliterar kulturell integration och språkinlärning

Läs mer: Här är fintechidéerna som kvalar in hos Sting


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?