1515
Annons

Tink tripplar omsättningen med fler tjänster

Sparappen Tinks omsättning ökade till 13,5 miljoner kronor 2016. Vd:n Daniel Kjellén hoppas att bankernas nya öppenhet ska förändra konsumenternas syn på sin privatekonomi: ”I stället för att det är något som skaver kommer man att älska sin privatekonomi.”

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto:Stellan Stephenson

Sparappen Tink (NTL) har under det senaste året påbörjat ett samarbete med ett antal banker och bolaget tog tidigt 2016 in 85 miljoner kronor från SEB och investmentbolaget Creades.

Sedan starten för fem år sedan har Tink utvecklats från en enkel ekonomiapp till att ge kunder möjlighet att betala räkningar eller byta exempelvis bolån och sparande från en bank till en annan via appen. 

Enligt Tinks bokslut mer än trefaldigar bolaget sin omsättning, från 4 Mkr 2015 till 13,5 Mkr i fjol, och bolagets vd ser en fortsatt tillväxt för 2017.

”Det är delvis drivet av vår konsumentaffär men även från banker som vi hjälper skaffa nya kunder samt från banker som köper vår teknologi”, säger Daniel Kjellén, vd och medgrundare av Tink.

Tink har bland annat samarbetsavtal med SEB, SBAB, Collector, American Express och spanska Santander.  

Läs även: Här är storbankernas alla startupsatsningar 

Samtidigt fortsätter bolagets förluster att öka till 12 Mkr för helåret. Den största posten är personalkostnader, som ligger på drygt 15 Mkr.

”Vi har väldigt kvalificerad personal och vi växer väldigt snabbt. För ett år sedan var vi 18 personer. Nu är vi 35 och om ett år är planen att vara 50 personer”, säger Daniel Kjellén.

Vi har fortsatt väldigt positiv intäktsutveckling, annars hade vi inte kunnat satsa så mycket som vi har gjort.

Tink har på grund av personaltillväxten behövt byta kontor varje år. Nu är bolaget på väg att flytta igen.

”Samtidigt som vi går med förlust är det viktigt att bygga ett finansiellt stabilt bolag och det är enda förutsättningen för oss att kunna investera mer i nya marknader och produkter. Men att få ihop ekonomin är helt avgörande. Vi har fortsatt väldigt positiv intäktsutveckling, annars hade vi inte kunnat satsa så mycket som vi har gjort”, säger Daniel Kjellén. 

Läs även: SEB och ekonomiappen Tink fördjupar samarbetet 

Daniel Kjellén menar att Tink är en av de aktörerna som har konsumentens bästa i fokus och är drivande i utvecklingen av bankbranschen, där man kommer att se fler och bättre banktjänster. 

”Omställningshastigheten har aldrig varit så hög som den är nu. Man har gått från att vara tillknäppt till öppenhet, ökad konkurrens och transparens och det blir bättre banktjänster generellt. Vinnaren på detta är konsumenten”, säger Daniel Kjellén och fortsätter:

I stället för att det är något som skaver kommer man att älska sin privatekonomi.

”Jag tror att man fem år kommer ha en helt annan syn på sina pengar. I stället för att det är något som skaver kommer man att älska sin privatekonomi. Det kommer bli så mycket enklare”, säger Daniel Kjellén.

”Det kommer inte bara vara en liten klick som har stenkoll och som lägger en massa tid på att shoppa runt för att hitta det bästa bolånet och sparkontot eller fixa till sin pension. Utan nu finns förutsättningarna för att göra det superenkelt för alla”, fortsätter han.

Tinks vd Daniel Kjellén talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.


 Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:


 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera