1515

Tinderchefen: Ai hjälper oss att tyda flirtandet

Världens största dejtingapp Tinder har haft en kraftig tillväxt när fysiska mötesplatser stängt ned. Och kampen att mota bort fridstörare blir allt viktigare. ”Alla är välkomna på festen, men jag vill vara tydlig med att alla inte får stanna”, säger bolagets säkerhetschef Rory Kozoll. 

Moderbolaget Match Group, som har över 45 dejtingappar och kontrollerar 60 procent av marknaden, har haft ett bra år trots en liten dipp i början av pandemin. Tinder, som står för mer än hälften av bolagets omsättning, ökade antalet betalande användare och intäkterna med 15 procent under tredje kvartalet. 

Den 27 oktober rullade Tinder ut en videofunktion världen över, efter en testperiod i utvalda delstater och länder. Med tanke på att videosamtal blivit en del av vardagen för stora delar av befolkningen kan tajmingen anses vara god. 

Tinders största målgrupp är mellan 18 till 25 år, och själva plattformen har ett ungdomligt driv där man i rask takt exponeras för potentiella dejter som befinner sig i närområdet. Drar man till höger är man intresserad, och gör även den andre det är det en matchning. Därefter kan man börja chatta med varandra. Appen är gratis men har flera premiumtjänster som ger användaren större möjlighet till matchning. 

Säkerheten har någonting som Tinder och andra dejtingappar fått utstå kritik för genom åren. Utöver sol-och-vårare förekommer det att plattformerna används för prostitution, utpressning och virusattacker.

Tinders säkerhetschef Rory Kozoll säger att bolaget lägger ned mycket energi för att hålla inkräktarna borta. 

”Folk måste känna sig säkra när de använder en app som Tinder, som är annorlunda än andra sociala nätverk där du främst träffar vänner och familj. Att visa upp sig själv i förhoppning att träffa någon ny är känsligt, och vi vill hjälpa våra användare längst vägen”, säger säkerhetsexperten till Di Digital.  

En annan skillnad mellan Tinder och exempelvis Facebook är att Tinder inte drivs av att folk tillbringar mer tid på på appen, menar Kozoll.

”Vi säljer inte användardata, det som driver oss är att skapa matchningar. Tinder är en prenumerationsservice, så det enda som driver oss är att våra användare är nöjda”, förklarar Rory Kozoll.

När Rory Kozoll började som säkerhetsansvarig på Tinder för tre år sedan låg fokus på att jobba med frågor bakom kulisserna, som skräppost. Efter ett tag förstod han att Tinder måste jobba mer med kundupplevelsen, och under de senaste arton månaderna har Kozolls grupp utvecklat tio nya säkerhetsfunktioner.

I dagsläget är det enda obligatoriska momentet för att gå med på Tinder att godkänna en uppförandekod. Bolaget rekommenderar likväl att användarna gör en fotoverifiering som övervakas av ai och Tinders personal. Efter det får profilen en blå cirkel som visar att profilen är verklig.

Tinders nya funktion gör det möjligt att ha videosamtal.
Tinders nya funktion gör det möjligt att ha videosamtal.
Av de som testat vill två tredjedelar testa det igen

Med den nya funktionen måste båda parter godkänt ett videomöte. Samtalen spelas inte in, men efter konversationen frågar appen om man vill rapportera personen man talat med. Appen uppmanar även användarna att hålla kameran i ansiktshöjd. 

”Det är en privat konversation, och vi behandlar det som det. Men vi jobbar på en teknologi som kan känna av olämpligt beteende, och vi uppmuntrar användarna att rapportera alla problematiska händelser”, fortsätter bolagets säkerhetschef.

Responsen bland Tinders användare har hittills varit positiv. 

”Vi är fortfarande i ett tidigt skede, men hittills har det gått bra. Det måste finnas en vilja från båda håll och videotjänsten är mer till när parterna är bekväma med varandra. Av de som testat vill två tredjedelar testa det igen”, säger Rory Kozoll. 

En annan säkerhetsprodukt som Kozolls gäng har på gång är ”besvärar det här dig”-funktionen där ai känner av potentiella kränkningar. Här är användarnas återkoppling mycket viktig för att maskinen ska kunna sätta ord och jargong i kontext.

”Flirtande är ju personligt och en persons flirtande kan ju vara kränkande för någon annan oavsett kontext. Den nya teknologin försöker se nyanser och hoppar bara in vid behov”, säger Rory Kozoll och drar ett exempel kring ordet ”butt”, det engelska ordet för rumpa. 

”Det kan ju uppfattas som ett ekivokt ord, men satt i rätt kontext är det inte det. Om man skriver 'You must be freezing your butt off in Chicago', så är det någonting annat än att kommentera den andres utseende”, förklarar Rory Kozoll.  

Funktionen har ökat antalet anmälda kränkningar, något Tinder ser som positivt. 

”I stället för att gå ur konversationen kan användaren direkt säga till när det blev obehagligt och se till att det inte händer igen”, kommenterar han.

Kopplat till det här testar nu Tinder även en ångra-knapp där ai känner av meddelanden som du själv är på väg att skicka. Det ska få kunderna att tänka en extra gång innan de skickar. 

Rory Kozoll liknar sitt jobb med en festvärds. 

”Vi måste se till att gästerna har det trevligt och som alla god värdar måste vi kasta ut dem som gör andra obekväma. För om Tinder inte är en bra plats att vara på, så skulle vi inte existera”, avslutar säkerhetschefen. 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?