1515
Annons

”Tinder för barn” satsar på ai – ska stoppa groomers

Det har kallats ”Tinder för barn” och har enligt egen utsago nått 1 miljon användare i Sverige. Nu blir franska Yubo det första sociala medie i världen att åldersverifiera alla användare. ”Vi lägger hela tiden till nya funktioner för att kunna skydda våra användare ännu mer”, säger bolagets vd och grundare Sacha Lazimi. 

Sacha Lazimi (t.v) är vd för det sociala nätverket Yubo, som riktar sig till generation Z. Sebastian Knutssons riskkapitalbolag Sweet Capital har investerat i bolaget i flera omgångar.
Sacha Lazimi (t.v) är vd för det sociala nätverket Yubo, som riktar sig till generation Z. Sebastian Knutssons riskkapitalbolag Sweet Capital har investerat i bolaget i flera omgångar.Foto:Press/TT/Jesper Frisk

Den franska appen Yubo påminner om den en gång så hajpade samtalsplattformen Clubhouse, fast i videoform. På plattformen kan användare mötas och prata med varandra i digitala rum och socialisera genom bland annat spel och chatt. Målgruppen är generation Z, det vill säga personer födda efter 1996. 

Appen lanserades 2015 och har enligt egen utsago 60 miljoner användare globalt, varav 1 miljon i Sverige. Hur många som använder den aktivt är dock oklart, då bolaget inte delar siffran för den svenska marknaden. 

”Vi såg ett behov av en plattform för meningsfulla möten där generation Z kan ha samma typ av interaktion som de har i verkliga livet som på nätet”, säger Sacha Lazimi, vd och medgrundare av Yubo. 

Men i pressen är det framför allt en annan bild som tagit fäste. Både i internationell och nationell media har appen beskrivits som ett ”Tinder för barn”, då den i flera rättsfall kopplat ihop sexualförbrytare med barn och ungdomar. Senast i maj dömdes en svensk man för våldtäkt mot barn – han hade kommit i kontakt med flickan via Yubo. 

”Yubos plattform reflekterar verkligheten, så allt dåligt som kan hända i verkligheten kan även hända på vilket socialt medie som helst. Det är vår kamp varje dag och vi arbetar ständigt med säkerheten och att moderera innehåll.” 

Sacha Lazimi håller dock inte med om att plattformen har ett problem med groomers, ett ord som används synonymt med vuxna som närmar sig barn i syfte att begå sexuella övergrepp. 

”Vi kanske har dålig press, men vi har inget problem med groomers och vi bekämpar den här typen av problem med identitetsverifikationer och genom att separera åldersgrupper.” 

Nu inför Yubo ett åldersverifieringssystem som inte ska gå att lura. I och med detta blir de det första sociala medie i världen med över 50 miljoner användare som genomför detta för alla användare, enligt egen utsago.  

Eftersom användare i de yngre åldrarna ofta saknar id-handlingar kommer användare kunna verifiera sin ålder genom att ta en 'selfie', en teknik som tillhandahålls av det brittiska företaget Yoti. 

”Yoti har tagit fram en ai som kan bedöma ålder genom att analysera ansikten. De har gjort över 500 miljoner analyser med alla kön, åldrar och hudfärger. De kan uppskatta någons ålder med 1–2 års marginal, och med tiden blir tekniken ännu bättre.” 

Bilderna tas bort när åldersuppskattningen är genomförd, och den som blir felbedömd har möjlighet att verifiera sin ålder med hjälp av en id-handling. Funktionen lanseras till en början för användare som är 13–14 år gamla, med målet att alla plattformens användare ska ha verifierat sin ålder i slutet av året. 

Yubo låter även en ai övervaka livesändningar och flagga till mänskliga moderatorer när olämpligt innehåll visas, som nakenhet eller droganvändning. När användare delar känslig information, som ett telefonnummer, skickar appen en varning. 

”Vi lägger hela tiden till nya funktioner för att kunna skydda våra användare ännu mer.” 

För att säkerställa att användare interagerar med rätt åldersgrupp kommer alla som laddar ner Yubo behöva ta ett realtidsfoto av sig själva i appen.
För att säkerställa att användare interagerar med rätt åldersgrupp kommer alla som laddar ner Yubo behöva ta ett realtidsfoto av sig själva i appen.Foto:Montage/Press

Till skillnad från många andra sociala medier, som Snapchat och Tiktok, är Yubos plattform annonsfri. Verksamheten baseras på en så kallad freemium-modell, där tjänsten är gratis att använda till en viss gräns. Användare kan sedan betala för att lägga till funktioner, som att kunna komma i kontakt med nya människor snabbare. 

Hittills har det varit relativt tyst om Yubo på den svenska marknaden. Även om appen laddats ner 1 miljoner gånger av svenska användare räknas den inte som en populär app bland ungdomar, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2021. Men det ska det bli ändring på, enlig vd:n. 

”Vår tillväxt här har varit helt organisk, vi har inte betalat för någon marknadsföring och inte gjort så mycket pr. Det hoppas vi ska ändras nu.” 

Bolaget har även en svensk förankring i riskkapitalbolaget Sweet Capital, grundat av spelbolaget Kings grundare, som investerat i plattformen i flera omgångar. Sedan start har bolaget tagit in lite mindre än 700 miljoner kronor i riskkapital. 

Bolaget siktar även på att växa på andra bredder än de geografiska. Med tiden breddas även målgruppen. När bolaget lanserades 2015 var målgruppen 13- till 17-åringar. Nu riktar sig plattformen till 13–25-åringar. 

”Om fem år kanske vi även har en stor andel 30-åringar på plattformen, eftersom generationerna växer upp på vår plattform.” 

Läs mer: Snapchat gör mobilen till ett provrum 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?